Birinci bölümden devam ediyoruz..
2012 yılı Haziran ayında yayımlanan 6331 sayılı İş sağlığı ve Güvenliği Yasası’na göre işletmelerin önemli bir yükümlülüğü de “Risk Değerlendirmesi” yaptırmaktır.
2012 yılı Haziran ayında yayımlanan 6331 sayılı İş sağlığı ve Güvenliği Yasası’na göre işletmelerin önemli bir yükümlülüğü de “Risk Değerlendirmesi” yaptırmaktır.
- 11.10.2012 tarihli Risk Analizi Ve Sürekli Denetim Yönergesi ile
- 29.12.2012 Tarih ve 28512 sayılı Resmi Gazetede Yayınlanan İş Sağlığı Ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği.
Çerçevesinde
uygulanacak işlemler için aslında öncelikle çok geç kalınmış olduğunu
söyleyebiliriz.
Neden ?
Yönerge Tarihi
|
11.10.2012
|
Yönetmelik Tarihi
|
29.12.2012
|
Yasanın yürürlük tarihi
|
30.12.2012
|
Risk Analizi Raporunun Yapılmış Olma Tarihi
|
31.12.2012
|
Bugün Yasa kapsamında herkesin “Risk
Analizi” raporunu hazırlayıp kenara koymuş olması gerekiyor. Apartmanlar dahil olmak üzere. Ancak bu nasıl yapılacak, kim yapacak şekli
nedir gibi soruların cevapları belirsiz.
Konuyu biraz
irdeleyelim;
Yönetmeliğin Üçüncü bölümü “Risk Değerlendirmesi Aşamaları”
başlığını taşıyor. Burada;
Risk
değerlendirmesi
MADDE 7
- Risk değerlendirmesi; tüm işyerleri için tasarım veya kuruluş aşamasından başlamak üzere tehlikeleri tanımlama, riskleri belirleme ve analiz etme, risk kontrol tedbirlerinin kararlaştırılması, dokümantasyon, yapılan çalışmaların güncellenmesi ve gerektiğinde yenileme aşamaları izlenerek gerçekleştirilir.
- Çalışanların risk değerlendirmesi çalışması yapılırken ihtiyaç duyulan her aşamada sürece katılarak görüşlerinin alınması sağlanır.
Olarak
tanımlanmış.
Devamı 8. Madde ise tamamen “Tehlikelerin tanımlanması “
başlığıyla “Tehlikeler tanımlanırken çalışma ortamı, çalışanlar ve işyerine
ilişkin ilgisine göre asgari olarak aşağıda belirtilen bilgiler toplanır.”
Denerek tüm kurumlar tek tek sayılmış ve yapılması gerekenler listelenmiştir.
Devam ederek,
- Risklerin belirlenmesi ve analizi
- Risk kontrol adımları
- Dokümantasyon
- Risk değerlendirmesinin yenilenmesi
Uzun
açıklamalar olmasına rağmen tüm bu başlıklarda tam bir açıklık olduğunu
söylemek mümkün değil.
Yine
Yönetmeliğin “Dördüncü Bölümü” ise çeşitli maddeler içeriyor. Bu bölümü olduğu
haliyle aktaralım;
Büyük kaza önleme politika belgesi veya güvenlik raporu
hazırlanması gereken işyerlerinde risk değerlendirmesi
MADDE 13 – (1) Kanunun 29 uncu maddesi gereğince büyük kaza önleme
politika belgesi veya güvenlik raporu hazırlanan işyerlerinde; bu belge ve
raporlarda değerlendirilmiş riskler, bu Yönetmeliğe göre yapılacak risk
değerlendirmesinde dikkate alınarak kullanılır.
Birden fazla işveren olması durumunda risk değerlendirmesi
çalışmaları
MADDE 14 – (1) Aynı çalışma alanını birden fazla işverenin
paylaşması durumunda, yürütülen işler için diğer işverenlerin yürüttüğü işler
de göz önünde bulundurularak ayrı ayrı risk değerlendirmesi gerçekleştirilir.
İşverenler, risk değerlendirmesi çalışmalarını, koordinasyon içinde yürütür,
birbirlerini ve çalışan temsilcilerini tespit edilen riskler konusunda bilgilendirir.
(2) Birden fazla işyerinin bulunduğu iş merkezleri, iş
hanları, sanayi bölgeleri veya siteleri gibi yerlerde, işyerlerinde ayrı ayrı
gerçekleştirilen risk değerlendirmesi çalışmalarının koordinasyonu yönetim
tarafından yürütülür. Yönetim; bu koordinasyonun yürütümünde, işyerlerinde iş
sağlığı ve güvenliği yönünden diğer işyerlerini etkileyecek tehlikeler
hususunda gerekli tedbirleri almaları için ilgili işverenleri uyarır. Bu
uyarılara uymayan işverenleri Bakanlığa bildirir.
Asıl işveren ve alt işveren ilişkisinin bulunduğu
işyerlerinde risk değerlendirmesi
MADDE 15 – (1) Bir işyerinde bir veya daha fazla alt işveren
bulunması halinde:
- Her alt işveren yürüttükleri işlerle ilgili olarak, bu Yönetmelik hükümleri uyarınca gerekli risk değerlendirmesi çalışmalarını yapar veya yaptırır.
- Alt işverenlerin risk değerlendirmesi çalışmaları konusunda asıl işverenin sorumluluk alanları ile ilgili ihtiyaç duydukları bilgi ve belgeler asıl işverence sağlanır.
- Asıl işveren, alt işverenlerce yürütülen risk değerlendirmesi çalışmalarını denetler ve bu konudaki çalışmaları koordine eder.
(2) Alt işverenler hazırladıkları risk değerlendirmesinin
bir nüshasını asıl işverene verir. Asıl işveren; bu risk değerlendirmesi
çalışmalarını kendi çalışmasıyla bütünleştirerek, risk kontrol tedbirlerinin
uygulanıp uygulanmadığını izler, denetler ve uygunsuzlukların giderilmesini
sağlar.
Çalışanların bilgilendirilmesi
MADDE 16 – (1) İşyerinde çalışanlar, çalışan temsilcileri ve başka
işyerlerinden çalışmak üzere gelen çalışanlar ve bunların işverenleri;
işyerinde karşılaşılabilecek sağlık ve güvenlik riskleri ile düzeltici ve
önleyici tedbirler hakkında bilgilendirilir.
Risk değerlendirmesi rehberleri
MADDE 17 – (1) İşverenlere, risk değerlendirmesi ile ilgili
yükümlülükleri bakımından yardımcı olmak veya yol göstermek amacıyla risk
değerlendirmesi rehberleri hazırlanabilir. Rehberler işyerinde çalışan sayısı
ve işyerinin bulunduğu tehlike sınıfı göz önüne alınarak; sektör, meslek veya
yapılan işlere özgü olabilir.
(2) Kamu kurum ve kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki
meslek kuruluşları, işçi-işveren ve memur sendikaları ile kamu yararına çalışan
sivil toplum kuruluşları faaliyet gösterdikleri sektörde rehber çalışmalarında
bulunabilir. Bakanlıkça, bu Yönetmelik hükümlerine uygunluğu yönünden
değerlendirilerek onaylanan taslaklar, Bakanlık tarafından sektör, meslek veya
yapılan işlere özgü risk değerlendirmesi uygulama rehberleri olarak yayımlanır.
Yapılması gerekenlerle ilgili birçok
ipucu var aslında. Ancak cezai müeyyidesi bu kadar yüksek bir zorunluluğun
şekil şart ve süreci ciddi örneklerle açıklanmış olmalıydı. Yasayı
yayınlayanların ne gibi bir beklentileri olduğu hangi sonuçları istedikleri
ancak bu şekilde anlaşılabilirdi.
Halbuki Risk Analizi Sürekli Denetim
Yönergesinin 5. Maddesine göre ciddi bir araştırma ve denetim mekanizmasının
varlığını ortaya koyuyor;
Risk
Analizi ve Sürekli Denetim Sürecinin Yürütme Organları
MADDE
5- (1) Risk Analizi ve Sürekli Denetim ile ilgili iş ve işlemler aşağıdaki
organlar tarafından yürütülür.
- Merkezi Risk Analizi ve Değerlendirme Kurulu,
- Risk Analizi ve Sürekli Denetim Grup Başkanlığı,
- Koordinatör Sosyal Güvenlik İl Müdürlükleri.
Yine
Yönergenin 22. Maddesi ise “Analiz Sonuçlarının Raporlanması ve Sonuçların
Takibi Süreci” ile;
Risk
analiz ve sürekli denetim çalışmalarının sonucunda niteliğine göre aşağıdaki
rapor ve tutanaklar düzenlenir.
- Veri Analiz Değerlendirme Raporu
- Veri Analiz Raporu
- İnceleme ve Kontrol Tutanağı
- İnceleme ve Araştırma Tutanağı
- Durum Tespit Raporu
- İşyeri Denetim Raporu
- İnceleme ve Soruşturma Raporu
- Aylık ve Yıllık Faaliyet Raporu
Denetim mekanizmasının bu çalışma
sistematiği gösteriyor ki, bilgiler toplanacak bunlar belirgin bir yapı içinde
birleştirilecek ve analiz/rapor olarak hazırlanacaktır.
Buradan anlaşılacağı üzere kaynaktan
gelecek bilgilerin de belirgin bir şekil içinde toplanması gerekir.
Gelelim yasanın 6. Maddesine ;
Risk değerlendirmesi ekibi MADDE 6 –
1) Risk değerlendirmesi, işverenin oluşturduğu bir ekip tarafından gerçekleştirilir. Risk değerlendirmesi ekibi aşağıdakilerden oluşur.
- İşveren veya işveren vekili.
- İşyerinde sağlık ve güvenlik hizmetini yürüten iş güvenliği uzmanları ile işyeri hekimleri.
- İşyerindeki çalışan temsilcileri.
- İşyerindeki destek elemanları.
- İşyerindeki bütün birimleri temsil edecek şekilde belirlenen ve işyerinde yürütülen çalışmalar, mevcut veya muhtemel tehlike kaynakları ile riskler konusunda bilgi sahibi çalışanlar.
3) Risk değerlendirmesi çalışmalarının koordinasyonu işveren veya işveren tarafından ekip içinden görevlendirilen bir kişi tarafından da sağlanabilir.
4) İşveren, risk değerlendirmesi çalışmalarında görevlendirilen kişi veya kişilerin görevlerini yerine getirmeleri amacıyla araç, gereç, mekân ve zaman gibi gerekli bütün ihtiyaçlarını karşılar, görevlerini yürütmeleri sebebiyle hak ve yetkilerini kısıtlayamaz.
5) Risk değerlendirmesi çalışmalarında görevlendirilen kişi veya kişiler işveren tarafından sağlanan bilgi ve belgeleri korur ve gizli tutar.
Ve yine 10. Maddeye göre “gereğince en
az bir işçi çalıştıran tüm iş yerleri risk değerlendirmesi yapmak veya
yaptırmak zorundadır. Ancak yukarda yazılı başlıklara bakılınca işin pek de
kolay olmadığı açıktır.
Burada sayılan kişileri bir araya
getirmek pek kolay olmayacaktır. Mutlaka profesyonel destek gerekecektir. Bir kişi çalıştıran bir işyeri için ya büyük
külfet yada bu tarz işlere soyunacak firmalar için büyük fırsat.
Yukarda saydığımız şartlar içinde ise “Dökümantasyon”
vardı. Yönetmeliğin 11. Maddesi ise tamamen bu başlığı taşıyor ve asıl Rapor
için gerekli bilgileri burada taşıyor.
Dökümantasyon;
MADDE 11 -
1) Risk değerlendirmesi asgarî aşağıdaki hususları kapsayacak şekilde dokümante edilir.
- İşyerinin unvanı, adresi ve işverenin adı.
- Gerçekleştiren kişilerin isim ve unvanları ile bunlardan iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi olanların Bakanlıkça verilmiş belge bilgileri.
- Gerçekleştirildiği tarih ve geçerlilik tarihi.
- Risk değerlendirmesi işyerindeki farklı bölümler için ayrı ayrı yapılmışsa her birinin adı.
- Belirlenen tehlike kaynakları ile tehlikeler.
- Tespit edilen riskler.
- Risk analizinde kullanılan yöntem veya yöntemler.
- Tespit edilen risklerin önem ve öncelik sırasını da içeren analiz sonuçları.
- Düzeltici ve önleyici kontrol tedbirleri, gerçekleştirilme tarihleri ve sonrasında tespit edilen risk seviyesi.
3) Risk değerlendirmesi dokümanı elektronik ve benzeri ortamlarda hazırlanıp arşivlenebilir.
Bu veriler yeterli görünse dahi sadece içerik hakkında genel ve asgari şartları ortaya koyuyor. Ancak yine bir formasyon oluşturmadığı açık. Bu bilgileri aslında ISO standartları çerçevesinde düşünmek de uygun olabilir. Bu bilgiler ışığında şimdi çeşitli kaynaklardan derlediğimiz bilgilerle bir rapor formatı hazırlamaya çalışabiliriz.
Basit bir form;
RİSK ANALİZİ FORMU
|
YAYIN TARİHİ
|
25.01.2013
| |||||
DÖK.NO
|
1
| ||||||
REV.NO
|
0
| ||||||
|
BÖLÜM
|
Kütüphane
|
REV. TARİHİ:
|
| |||
S. No:
|
Olası Tehlikeler
|
Etkenler
|
Şiddet
|
Olasılığı
|
Riski
|
Derecesi
|
Alınacak Tedbirler
|
1
|
Yangın tüpünün olmaması sonucu oluşabilecek tehlikeler
|
Yangının oluşma ve büyüme ihtimalinin artması
|
4
|
3
|
12
|
Orta
|
Yangın tüpü temin edilecek.
|
2
|
Yangın merdiveninin olmaması sonucu oluşabilecek tehlikeler
|
Yangından kaçmada sorun oluşması
|
3
|
3
|
9
|
Orta
|
Yeterli uyarıcılar ile yangından kaçış yolları belirlenmelidir.
|
3
|
Çalışma masalarının köşelerinin sivri olması
|
Masaların köşelerine çarpma sonucu zedelenme olması
|
2
|
4
|
8
|
Orta
|
Masaların köşelerine çarpmaya karşı tedbir alınacak.
|
4
|
Raflardaki kitapların düşmesi
|
Yaralanma, zedelenme gibi tehlikeler
|
1
|
3
|
3
|
Düşük
|
Kitaplıklar kapaklı duruma getirilecek.
|
5
|
Havalandırma yetersizliği sonucu oluşabilecek tehlikeler
|
Çeşitli solunum yolu hastalıkları
|
3
|
1
|
3
|
Düşük
|
İşyeri ortamının iyi havalandırılması sağlanacak
|
6
|
İşyeri ortam sıcaklığı değişikliği sonucu oluşabilecek
tehlikeler
|
Nezle , grip vb. hastalıklar
|
1
|
3
|
3
|
Düşük
|
İşyeri ortamında, sıcaklığın, gün içerisinde dengeli dağılımı
sağlanacaktır
|
7
|
Temizlik malzemelerini kullanırken oluşabilecek tehlikeler
|
Ele ve vücuda zarar verebilir
|
2
|
2
|
4
|
Düşük
|
Temizlik sırasında, temizlik malzemelerinin vücuda teması
engellenecektir
|
8
|
Uygun olmayan duruş ve çalışma şekilleri
|
Bel, boyun vb. ağrıları
|
2
|
3
|
6
|
Orta
|
Çalışma ortamı, ergonomik olarak uygun hale getirilecek.
|
HAZIRLAYAN
|
ONAYLAYAN
| ||||||
|
| ||||||
|
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder