E devlet projesinin birçok ayağından biri de e-fatura
uygulamasıydı. Belli işkollarına
getirilen zorunlu uygulama sonrası arzu eden mükelleflerin gerekli şartları
yerine getirmeleri kaydıyla bu uygulamaya geçmelerine imkan tanınmıştı.
13.12.2011 tarih ve 28141 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan tebliğle elektronik
defter uygulamasının da altyapısı hazırlandı. Aradan bir yıl geçtikten sonra
14.12.2012 tarih ve 28497 sayılı Resmi Gazetede yayımlanana VUK 421 sayılı
tebliğ ile de uygulamanın diğer adımları belirlendi. “Elektronik Defter ve Elektronik Fatura Zorunluluğu” bu tebliğle
açıklandı. Kısaca şartlar şunlardır. Tebliğe göre;
3.1. Kapsama Giren Mükellefler
3.1.1. Yukarıda
yer verilen yetkilere istinaden Bakanlığımızca aşağıda sayılan mükellef
gruplarına elektronik defter tutma ve elektronik fatura uygulamasına dâhil olma
zorunluluğu getirilmiştir.
a) 4/12/2003 tarihli ve 5015
sayılı Petrol Piyasası Kanunu
kapsamında madeni yağ lisansına sahip olanlar ile bunlardan 2011 takvim yılında
mal alan mükelleflerden 31/12/2011
tarihi itibariyle asgari 25 Milyon TL brüt satış hasılatına sahip olanlar.
b) 6/6/2002 tarihli ve 4760
sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listedeki malları imal, inşa veya ithal edenler
ile bunlardan 2011 takvim yılında mal alan mükelleflerden 31/12/2011 tarihi itibariyle asgari 10 Milyon TL brüt satış
hasılatına sahip olanlar.
3.1.2. Bu Tebliğ
kapsamında zorunluluk getirilen mükelleflerden mal alan 10/12/2003 tarihli ve
5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanununa ekli
cetvellerde yer alan idare, kurum ve kuruluşlar ile iktisadi kamu
kuruluşlarının elektronik fatura uygulamasından yararlanma ve elektronik defter
tutma zorunluluğu bulunmamaktadır.
3.1.3. Bu Tebliğ
veya 397 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında elektronik
fatura uygulamasından yararlanan mükelleflerin birbirlerine yapmış oldukları
mal teslimi veya hizmet ifaları için elektronik fatura düzenlemeleri
zorunludur.
3.1.4. Elektronik
Fatura Uygulamasından yararlanan kayıtlı kullanıcıların güncel listesi
www.efatura.gov.tr internet adresinden yayımlanacaktır.
Şeklinde şartlar ve zorunluluklar tanımlanmıştır.[1]
Burada esas şart elektronik defter tutma
zorunluluğu getirilen mükelleflerin e-faturaya da geçme zorunluluğu
olmasıdır. Süreç devam edip son şartlar
da 13.02.2013 tarihinde yayımlanan “VERGİ USUL
KANUNU SİRKÜLERİ / 58” [2]neredeyse tamamlandı. Tebliğ uygulama
zorunluluğu şart ve sürelerini burada tam anlamıyla belirledi.
Belirledi ancak herkesin kendini kontrol
etmesi gereken kimsenin de pek farkına varamayacağı bir durum ortaya çıktı.
Aslında kısaca iki şart var;
1.
Tebliğin yayımlandığı tarih itibariyle 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni yağ lisansına sahip
olanların ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı
listedeki malları imal, inşa veya ithal edenlerin zorunluluk kapsamında olanlar
;
Tebliğin yayımlandığı tarih itibariyle 5015
sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni yağ lisansına sahip olan ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listedeki malları imal,
inşa veya ithal eden mükellef listesine tabi olanlar;
2. Söz konusu listelerde yer alan
mükelleflerden 2011 yılında mal alan ve Tebliğde belirtilen brüt satış
hasılatına sahip olan mükellefler zorunluluk kapsamındadır. (Yukarda
bahsettiğimiz 25 Milyon veya 10 Milyon
Brüt satış Hasılatı şartları. )
Herkes kendini bu şartlara göre
kontrol edecek.
Mükellefiyet kapsamında olmak
işten bile değil. Listede hiç beklenmedik firmalar da bulunduğundan mutlaka
enikonu gözden geçirilmesi kesinlikle şarttır. Dönem olarak 2011
seçildiğini de özellikle tekrar hatırlatırım.
Firma listelerini de
2013/11 sayılı sirkülerde yayımladığımdan buraya tekrar almıyorum.
Bir önemli konu da 58 sayılı sirkülerde de; “Ayrıca, Tebliğin
4.1. Bölümünde yapılan düzenleme uyarınca zorunluluk kapsamında olsun veya
olmasın, elektronik fatura uygulamasına kayıtlı mükellefler birbirlerinden
aldıkları mallar ve birbirlerine ifa ettikleri hizmetler için 1/9/2013
tarihinden itibaren sadece elektronik fatura gönderip alacaklardır.”
Dikkat çekilen VUK 421 deki ilgili
maddedir. Bu şart da dikkat edilmesi gereken husustur.[3]
Bu kurallara uyulması
gerekliliği biryana kapsam dahiline giren firmaları bekleyen asıl
yükümlülüklerin başında ise bu şartlara uygun Bilgisayar Programı edinmek veya
kullandığınız programların bu şartlara uygun hale gelmesini sağlamak
zorunluluğunuzdur. Programlar ve
şirketler açısından getirilmiş birçok şart da olduğu (doğal olarak)
bilinmelidir. Halen bu şartları gerçekleştiren ve lisans almış olan program
sayısının çok az olduğunu bilmekte de yarar var.
Bir diğer konu ise tüm bu
şartlar yayınlanmış olsa bile önümüzde karmaşık bir sürecin olduğudur. Kimbilir
kaç firma şu anda bu kapsama girmiş olup ne yapması gerektiği konusunda da bir
karmaşa içindedir. Kaldıki gelecek maddi külfet ise ayrı bir sorundur. Bir
diğer sorun da bu kapsama girme ihtimali çok olan kurumların hem sistem hemde
uygulamalar açısından 1.9.2013 tarihine kadar hazır olma ihtimallerinin
neredeyse imkansız olduğu gerçeğidir. Sirkülerin en sonuna sadece müracaatla ilgili
sistem hakkında bilgi edinilmesi açısından şart ve formu da eklemiş
bulunuyorum.
Saygılarımla,
Maliye Bakanlığı ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığından:
ELEKTRONİK DEFTER GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO: 1)
1. Giriş
1.1. Bilindiği üzere, 6215 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanunun (1)
14 üncü maddesi ile değiştirilen, 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun (2) “Defter Tutma Mükellefiyeti”
başlıklı 66 ncı maddesinin ikinci fıkrasında, söz konusu maddede geçen
defterlerin (yevmiye defteri, defteri kebir, envanter defteri, karar ve işletme
defteri) elektronik ortamda veya dosyalama suretiyle tutulabileceği ve bu
defterlerin açılış ve kapanış onaylarının şekli ve esasları ile bu defterlerin
nasıl tutulacağının Sanayi ve Ticaret Bakanlığı (640 sayılı Kanun Hükmünde Kararname (3) hükümleri icabı Gümrük ve Ticaret
Bakanlığı) ile Maliye Bakanlığınca çıkarılacak müşterek bir tebliğle
belirleneceği hükme bağlanmıştır.
1.2. 213 sayılı Vergi Usul Kanununun (4) 5766 sayılı Kanunun (5) 17 nci maddesi ile değişen mükerrer 242 nci maddesinin
2 numaralı fıkrası ile Maliye Bakanlığı; elektronik defter, kayıt ve belgelerin
oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafazası ve ibrazı ile defter ve
belgelerin elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesi uygulamasına ilişkin
usul ve esasları belirlemeye, elektronik ortamda tutulmasına ve düzenlenmesine
izin verilen defter ve belgelerde yer alması gereken bilgileri internet de
dâhil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında Maliye
Bakanlığına veya Maliye Bakanlığının gözetim ve denetimine tâbi olup, kuruluşu,
faaliyetleri, çalışma ve denetim esasları Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir
yönetmelikle belirlenecek olan özel hukuk tüzel kişiliğini haiz bir şirkete
aktarma zorunluluğu getirmeye, bilgi aktarımında uyulacak format ve standartlar
ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu Kanun kapsamına giren
işlemlerde elektronik imza kullanım usul ve esaslarını düzenlemeye ve
denetlemeye yetkili kılınmıştır.
1.3. Ayrıca söz konusu fıkrada, Vergi Usul Kanunu ve diğer vergi
kanunlarında defter, kayıt ve belgelere ilişkin olarak yer alan hükümlerin
elektronik defter, kayıt ve belgeler için de geçerli olduğu; Maliye
Bakanlığının, elektronik defter, belge ve kayıtlar için diğer defter, belge ve
kayıtlara ilişkin usul ve esaslardan farklı usul ve esaslar belirlemeye yetkili
olduğu hükme bağlanmıştır.
1.4. Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin birinci bendinde
ise Maliye Bakanlığının mükellef ve meslek grupları itibarıyla muhasebe usul ve
esaslarını tespit etmeye, bu Kanuna göre tutulmakta olan defter ve belgeler ile
bunlara ilaveten tutulmasını veya düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve
belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye,
bunlarda değişiklik yapmaya; bedeli karşılığında basıp dağıtmaya veya üçüncü
kişilere bastırıp dağıtmaya veya dağıttırmaya, bunların kayıtlarını tutturmaya
bu defter ve belgelere tasdik, muhafaza ve ibraz zorunluluğu getirmeye veya
kaldırmaya, bu Kanuna göre tutulacak defter ve düzenlenecek belgelerin
tutulması ve düzenlenmesi zorunluluğunu kaldırmaya yetkili olduğu hükme
bağlanmıştır.
1.5. Söz konusu maddenin üçüncü bendinde, Maliye Bakanlığının,
tutulması ve düzenlenmesi zorunlu defter, kayıt ve belgelerin mikro film, mikro
fiş veya elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması veya bu kayıt
ortamlarında saklanması hususunda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu
şekilde tutulacak defter ve kayıtların kopyalarının Maliye Bakanlığında veya
muhafaza etmekle görevlendireceği kurumlarda saklanması zorunluluğu getirmeye,
bu konuda uygulama usul ve esaslarını belirlemeye yetkili olduğu hükme
bağlanmıştır.
1.6. Diğer taraftan Vergi Usul Kanununun 175 inci maddesinin son
fıkrasında Maliye Bakanlığının, muhasebe kayıtlarını bilgisayar programları
aracılığıyla izleyen mükellefler ile bu bilgisayar programlarını üreten gerçek
ve tüzel kişilerce uyulması gereken kuralları ve bilgisayar programlarının
içermesi gereken asgarî hususlar ile standartları ve uygulamaya ilişkin usul ve
esasları belirlemeye yetkili olduğu hükmü yer almaktadır.
1.7. Yukarıda yer alan yetkilere istinaden, 213 sayılı Vergi Usul
Kanunu ile 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu uyarınca tutulması zorunlu olan
defterlerin elektronik ortamda oluşturulması, kaydedilmesi, muhafazası ve
ibrazına ilişkin usul ve esaslar bu Tebliğin konusunu teşkil etmektedir.
2. Tanımlar ve Kısaltmalar
Bu Tebliğde geçen;
Elektronik Kayıt: Elektronik ortamda tutulan ve elektronik defter
ve belgeleri oluşturan, elektronik yöntemlerle erişimi ve işlenmesi mümkün olan
en küçük bilgi ögesini,
Elektronik Defter: Şekil hükümlerinden bağımsız olarak Vergi Usul
Kanununa ve/veya Türk Ticaret Kanununa göre tutulması zorunlu olan defterlerde
yer alması gereken bilgileri kapsayan elektronik kayıtlar bütününü,
Başkanlık: Gelir İdaresi Başkanlığını,
Genel Müdürlük: Gümrük ve Ticaret Bakanlığı İç Ticaret Genel
Müdürlüğünü,
TÜBİTAK-UEKAE: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu - Ulusal
Elektronik ve Kriptoloji Araştırma Enstitüsünü,
Güvenli Elektronik İmza: 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununun dördüncü maddesinde tanımlanan elektronik
imzayı,
Mali Mühür: 397 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (6) çerçevesinde Başkanlık için
TÜBİTAK-UEKAE tarafından hazırlanan elektronik sertifika alt yapısını,
Elektronik Defter Uygulaması: Başkanlık ve Genel Müdürlük tarafından
belirlenen format ve standartlara uygun olarak oluşturulan elektronik
defterlere ilişkin onay süreçlerinin yerine getirilmesi amacı ile hazırlanan
www.edefter.gov.tr internet adresinde yer alan uygulamayı,
Elektronik Defter Beratı: Bu Tebliğde yer alan esaslar çerçevesinde,
elektronik ortamda oluşturulan defterlere ilişkin olarak, Başkanlık tarafından
belirlenen standartlara uygun bilgileri içeren ve Başkanlık Mali Mührü ile
onaylanmış elektronik dosyayı,
Açılış Onayı: Hesap döneminin ilk ayına ilişkin olarak alınan elektronik defter
beratını,
Kapanış Onayı: Hesap döneminin son ayına ilişkin olarak alınan elektronik defter
beratını,
Zaman Damgası: Bir elektronik verinin, üretildiği, değiştirildiği, gönderildiği,
alındığı ve/veya kaydedildiği zamanın tespit edilmesi amacıyla elektronik
sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından doğrulanan kaydı,
ifade eder.
3. Uygulamadan Yararlanmaya İlişkin Usul ve
Esaslar
3.1. Başvuru
3.1.1. Defterlerini elektronik ortamda oluşturmak, kaydetmek, muhafaza
ve ibraz etmek isteyen gerçek ve tüzel kişi mükelleflerin aşağıda yer alan
şartları taşımaları gerekmektedir.
a) Gerçek kişi mükelleflerin 5070 sayılı
Elektronik İmza Kanunu hükümleri çerçevesinde üretilen nitelikli elektronik
sertifikaya sahip olmaları,
b) Tüzel kişi mükelleflerin 397 Sıra No’lu Vergi
Usul Kanunu Genel Tebliğinde yer alan belirlemeler çerçevesinde elektronik
fatura uygulamasından yararlanma iznine sahip olması ve bu çerçevede Mali Mühür
temin etmiş olması,
c) Elektronik defter tutulması, kaydedilmesi,
onaylanması, saklanması ve ibrazında kullanılacak yazılımın uyumluluk onayı
almış bir yazılım olması.
3.1.2. Yukarıda yer alan şartları taşıyanlardan,
bu Tebliğ kapsamında elektronik defter oluşturmak, kaydetmek, muhafaza ve ibraz
etmek isteyenler, aşağıda yer alan bilgi ve belgeler ile www.edefter.gov.tr
internet sitesinde belirtilen Başkanlık veya Genel Müdürlük adresine yazılı
olarak başvuruda bulunacaktır. Gerek görülmesi halinde aşağıdakilere ilaveten
teknik bilgi ve belge talebinde bulunulabilir.
a) www.edefter.gov.tr[4] internet adresinde yer
alan “Elektronik Defter Uygulaması Başvuru Formu ve Taahhütnamesi”nin imzalı
aslı,
b) Tüzel kişiler için başvuru formunu imzalayan
kişi veya kişilerin yetkili olduğunu gösteren şirket imza sirkülerinin noter
tasdikli örneği (397 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine göre e-fatura
uygulamasından yararlanmaya başlayan ve imza sirkülerinde herhangi bir
değişiklik bulunmayan mükellefler için bu şart aranmayacaktır.),
c) Elektronik defterlerin oluşturulması
sırasında, bu konuda uyumluluk onayı alınmış bir yazılımın kullanılması
durumunda söz konusu yazılım hakkında yazılımın adı, sürüm numarası gibi
mükellef kullanımına özgü bilgiler,
ç) Uyumluluk onayı almamış bir yazılım
kullanılmak istenmesi durumunda, Tebliğin “3.2 Yazılımların Uyumluluk Onayı”
başlıklı bölümünde belirtilen belge ve bilgiler.
3.2. Yazılımların Uyumluluk Onayı
3.2.1. Müşterilerinin ihtiyaçları doğrultusunda özel veya paket yazılım
üreten yazılım üreticileri ile yazılımlarını kendi geliştiren mükellefler, bu
Tebliğde belirtilen esaslara uygun elektronik defter oluşturan, kaydeden,
onaylayan, muhafaza eden yazılımların Başkanlık tarafından onaylanması amacıyla
aşağıda yer alan bilgi ve belgeler ile www.edefter.gov.tr internet sitesinde
yer alan adrese yazılı olarak başvuruda bulunacaktır.
a) Onay talebine ilişkin yazılı dilekçe,
b) Yazılımın adı, sürüm numarası gibi ayırt
edici özellikleri,
c) Onayı istenen yazılım ile ilgili olarak
aşağıda yer alan bilgileri içeren teknik doküman veya dokümanlar,
1) Yazılımın geliştirilmesinde kullanılan
programlama dili, dosya sistemi, çalıştığı işletim sistemi gibi genel
özellikleri,
2) Bu Tebliğde yer alan oluşturma, kaydetme,
onaylama, muhafaza ve ibraz gibi temel süreçlere ait iş akış şemaları,
ç) Tebliğ çerçevesinde belirlenen format ve
standartlara uygun olarak ve onaya sunulan yazılım tarafından oluşturulan
elektronik imzalı veya mali mühürlü elektronik defter örnekleri,
d) Gerek duyulması halinde onaylanması istenen
yazılımın kuruluma hazır bir örneği.
3.2.2. Aşağıda sayılan hususlarda yapılacak testleri başarılı bir
şekilde tamamlayan yazılımlara uyumluluk onayı verilecektir.
a) www.edefter.gov.tr internet adresinden
duyurulan kılavuzlarda öngörülen veri standartları ve formata uygun olarak
oluşturma,
b) Elektronik defterlerin üretilmesi,
kaydedilmesi ve bunların ibrazına ilişkin şartları sağlama,
c) Mali mühür, elektronik imza, mobil imza ve
zaman damgası kullanımının doğru bir şekilde gerçekleştirilmesi,
ç) www.edefter.gov.tr adresinde açıklanan
Elektronik Defter Uygulaması onay süreçlerine ilişkin işlemleri yerine getirme,
d) Duyurulan diğer şartların yerine getirilmesi.
3.2.3. Yazılımların testleri üreticileri tarafından yaptırılacak ve
testi başarılı biçimde tamamlayanlar www.edefter.gov.tr internet adresinden
ilan edilecektir. İlan edilen yazılımlar aracılığı ile elektronik defter
tutacakların ayrıca test yapmalarına gerek bulunmamaktadır. Kendi yazılımını
kendisi geliştiren mükelleflerin test sürecini başarılı bir şekilde
tamamlayanlar internet sitesinden ilan edilmeyecektir.
Uyumluluk onayları ile ilgili test planı, test
süreci ve ilgili diğer teknik dokümanlar www.edefter.gov.tr adresinden
duyurulacaktır.
3.3. Elektronik Defter Oluşturma
3.3.1. Bu Tebliğ kapsamında kendilerine izin verilenler,
www.edefter.gov.tr internet adresinde duyurulan format ve standartlara uygun
olarak ve aylık dönemler itibarıyla elektronik defterlerini oluşturmaya ve
saklamaya başlayacaklardır. Defterlerini elektronik defter biçiminde tutmaya
başlayanlar, söz konusu defterlerini kâğıt ortamında tutamazlar.
3.3.2. Elektronik defter tutma sürecinde hesap döneminin ilk ayının
beratının alınması açılış onayı, son ayının beratının alınması ise kapanış
onayı yerine geçer.
3.3.3. Uygulamadan yararlananlar, aylık dönemler itibarıyla
oluşturdukları elektronik defterler için, aşağıda yer alan adımları izleyerek
berat almak ve bunları istenildiğinde ibraz etmek üzere muhafaza etmek
zorundadırlar.
a) Gerçek kişiler elektronik defterlerini,
ilgili olduğu ayı takip eden ayın son gününe kadar (Aralık ayına ilişkin
defterler gelir vergisi beyannamesinin verilme süresinin sonuna kadar)
kendilerine ait güvenli elektronik imza ile imzalar.
b) Tüzel kişiler elektronik defterlerini, ilgili
olduğu ayı takip eden ayın son gününe kadar (Hesap döneminin son ayına ait
defterler kurumlar vergisi beyannamesinin verilme süresi sonuna kadar)
kendilerine ait mali mühür ile onaylar.
c) İmzalı veya mühürlü defterler için berat
dosyaları oluşturulur ve bu dosyalar Elektronik Defter Uygulaması aracılığı ile
Başkanlığın onayına sunulur.
ç) Başkanlık mali mührünü de içeren beratlar
elektronik defter tutanlar tarafından indirilerek istenildiğinde ibraz edilmek
üzere ilgili olduğu elektronik defterler ile birlikte muhafaza edilir.
3.3.4. Aylık dönem, sadece onaya sunulan ayın defter kayıtlarını ifade
etmekte olup, önceki aylara ait kayıtları içermez. Ancak, hesap dönemi veya
takvim yılı içinde, defterlerini elektronik ortamda oluşturmaya başlayanlar,
izleyen ilk ayda oluşturacakları elektronik defterlerde, ilgili hesap döneminin
başından içinde bulundukları döneme kadar gerçekleştirilen tüm kayıtlara yer
vereceklerdir. Ayrıca elektronik defter tutmaya başladıkları tarih itibarıyla
eski defterlerine kapanış tasdiki yaptıracaklardır.
3.3.5. Yukarıda sayılan adımların neticesinde oluşturulan elektronik
defterler, Başkanlık tarafından onaylanan beratları ile birlikte Vergi Usul
Kanunu ve Türk Ticaret Kanunu kapsamında geçerli kanuni defter olarak kabul
edilecektir.
3.3.6. Başkanlık tarafından gerçekleştirilen berat verme işlemi, ilgili
defterlerde yer alan kayıtların içerik ve gerçeğe uygunluk denetimi anlamına
gelmemekte ve herhangi bir vergi incelemesini veya diğer incelemeleri ifade
etmemektedir.
3.3.7. Herhangi bir kesinti veya sistem arızası nedeni ile beratların
Başkanlık tarafından onaylanması işleminin gerçekleştirilememesi durumunda söz
konusu beratlar, güvenli elektronik imza (gerçek kişiler için) veya mali mühür
(tüzel kişiler için) ile zaman damgalı olarak imzalanacak veya onaylanacaktır.
Bu kapsamda kullanılacak olan zaman damgaları TÜBİTAK-UEKAE’den temin
edilecektir. Beratların, Başkanlığa sunumunu engelleyen kesinti veya arıza
durumunun ortadan kalkmasını takiben ilgili beratların tekrar Başkanlık onayına
sunulması işlemi gerçekleştirilecektir.
4. Elektronik Defterlerin Muhafazası ve İbrazı
4.1. Bu Tebliğ kapsamında, elektronik defter oluşturma konusunda izin
alanlar, muhafaza ve ibraz ödevlerini yerine getirirken aşağıdaki hususlara
uygun hareket etmek zorundadırlar.
a) Elektronik defterler, istenildiğinde ibraz
edilmek üzere ilgili olduğu beratları ile birlikte muhafaza edilmek zorundadır.
b) Elektronik defterler ile beratlarının veri
bütünlüğünün sağlanması ile kaynağının inkâr edilmezliği, güvenli elektronik
imza veya mali mühür ile garanti altına alındığı için elektronik defterlerin
kâğıt ortamında saklanmayacaktır.
c) Defterlerini elektronik ortamında tutanlar,
elektronik defterlerini ve ilgili beratlarını vergi kanunları, Türk Ticaret
Kanunu ve diğer düzenlemelerde yer alan süreler dâhilinde elektronik, manyetik
veya optik ortamlarda muhafaza ve istenildiğinde elektronik, manyetik veya optik
araçlar vasıtasıyla eksiksiz ve okunabilir şekilde ibraz etmekle yükümlüdür.
ç) Muhafaza ve ibraz yükümlülüğü, elektronik
defterlerin ve beratların doğruluğuna, bütünlüğüne ve değişmezliğine ilişkin
olan her türlü elektronik kayıt ve veri, (elektronik imza ve mali mühür
değerleri dâhil) veri tabanı dosyası, saklama ortamı ile doğrulama ve
görüntüleme araçlarının tümünü kapsamakta olup, elektronik defterlere
istenildiğinde kolaylıkla erişebilmeyi, anlaşılabilir ve eksiksiz bir biçimde
görüntüleyebilmeyi ve okunabilir kâğıt baskılarını üretebilmeyi sağlayacak
biçimde yerine getirilmelidir.
d) Elektronik defterler ve beratların elektronik
defter izni verilenlerin kendilerine ait bilgi işlem sistemlerinde muhafaza
edilmesi mecburi olup, üçüncü kişiler nezdinde ya da yurt dışında muhafaza
işlemi Başkanlık ve Genel Müdürlük açısından herhangi bir hüküm ifade
etmemektedir. Muhafaza yükümlülüğünün Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde
ve Türkiye Cumhuriyeti kanunlarının geçerli olduğu yerlerde yerine getirilmesi
zorunludur.
5. Elektronik Defter İzninin İptali
5.1. Elektronik defter oluşturma izni bulunmakla
birlikte, bu Tebliğde belirtilen veya bu Tebliğ kapsamında Başkanlık ve Genel
Müdürlük tarafından belirlenen usul ve esaslara uymayan ve yapılacak uyarıya
rağmen gerekli tedbirleri almayanların, elektronik defter oluşturma izinleri
yapılacak değerlendirme üzerine iptal edilebilir. İzinleri iptal edilenler, bir
yıl süre ile Elektronik Defter Uygulamasından yararlanamazlar.
6. Sorumluluk ve Cezai Müeyyideler
6.1. Elektronik defter oluşturulurken, bu Tebliğde belirtilmeyen
hususlarda süreler başta olmak üzere Vergi Usul Kanunu ve Türk Ticaret
Kanununda yer alan hükümlere uyulması zorunludur.
6.2. Bu Tebliğde yer alan usul ve esaslara aykırı biçimde elektronik defter
oluşturan veya oluşturdukları elektronik defterleri yetkili makamların isteği
üzerine ibraz etmeyenler hakkında, işledikleri fiile göre Vergi Usul Kanununun
ve Türk Ticaret Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.
6.3. Elektronik defter tutanlar bu Tebliğ
çerçevesinde oluşturdukları elektronik defterlerde yer verdikleri bilgilerin
gerçek duruma uygunluğunu sağlamaktan sorumlu olup, bu kapsamda Başkanlığın
herhangi bir sorumluluğu bulunmamaktadır. Elektronik defter beratı, elektronik
defterlerin değişmezliğini ispat etmeye yönelik olup, elektronik defterlerin
içeriğine yönelik bir onayı ifade etmemektedir.
6.4. Maliye Bakanlığı ve Gümrük ve Ticaret Bakanlığı gerek görmesi
halinde, bu Tebliğde belirlenen esaslar ile sınırlı olmak üzere, uygulamadan
yararlananların bilgi işlem sistemlerini denetleme yetkisine sahiptir.
Elektronik defter tutanlar bu denetimler sırasında, gerekli her türlü imkânı
(uygun donanım ve yazılımlar, terminallere ulaşım izinleri ve uzman personel
gibi) sağlamak zorundadır. Bu kapsamdaki denetim yetkisi mahallinde
kullanılabileceği gibi, bu süreçte uzaktan erişim yöntemlerinin kullanılması da
istenilebilir.
6.5. Uyumluluk testini geçen yazılımların gerekli şartları sürekli
olarak taşımaları için bu yazılımların üreticilerinin ve kullanıcılarının
gerekli önlemleri almaları zorunludur.
6.6. Bu Tebliğ kapsamında elektronik defter oluşturanlar, bilgi işlem
sistemini oluşturan yazılım, donanım, dosya, dokümantasyon ve benzeri
unsurları, hiçbir şekilde kısmen veya tamamen denetim elemanlarının veya Maliye
Bakanlığı ve Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca görevlendirilecek personelin
erişimini ve denetlemesini engelleyecek bir sözleşme veya lisansa konu edemez.
7. Diğer Hususlar
a) Elektronik defter tutanlar, elektronik
defterlere ait kayıtların bozulması, silinmesi, zarar görmesi, işlem görememesi
halleri ile olağanüstü durumların meydana gelmesi halinde, durumu on beş gün
içinde Başkanlığa bildirmek ve kayıtları nasıl tamamlayacağına ilişkin
ayrıntılı bir plan sunmak zorundadır.
b) Elektronik defter tutanlar, elektronik
defterlerin oluşturulması sırasında kullandıkları bilgi işlem sisteminin
sağlıklı biçimde çalışabilmesi ile ilgili yeterli güvenlik önlemlerini almakla
yükümlüdür.
c) Elektronik defter tutanlar, elektronik
defterlerini oluşturdukları ve muhafaza ettikleri bilgi işlem sistemlerinin
haczedilmesi veya bu sistemlere yetkili mercilerce el konulması halinde, durumu
en geç üç iş günü içerisinde Başkanlığa bildirmek zorundadır.
ç) Elektronik defter tutanlar, kanunlarla
yetkili kılınan kurum ve kişilerin talebi üzerine elektronik defterlere ait
bilgilerin oluşturulması veya muhafazası sırasında kullanılan donanımların
bulunduğu adres veya adreslerde inceleme ve tespit yapılabilmesi için gerekli
olacak her türlü teknik ve fiziki imkânı (uygun donanım ve yazılımlar,
terminallere ulaşım izinleri ve uzman personel gibi) sunmak zorundadır.
d) Önceden haber verilmek ve hazırlıklar için
yeterli zaman tanınmak kaydıyla, elektronik defterlere ilişkin format ve
standartlarda değişiklik yapılabileceği gibi elektronik defter oluşturma
süreçleri ile veri güvenliğine ilişkin standartlara uyma zorunluluğu
getirilebilir. Bu zorunluluk mükellef grupları itibarıyla farklılaştırılabilir.
e) Elektronik defter tutanların faaliyet hacmi,
teknolojik kısıtlar ve benzeri nedenlerle, başta veri bütünlüğü, kaynağın ve
içeriğin garanti altına alınması olmak üzere elektronik defter oluşturulması,
kaydedilmesi, onaylanması, muhafazası ve ibrazı ile ilgili olarak mali mühür
veya elektronik imza yerine başka yöntemlerin kullanılmasına karar
verilebileceği gibi uygulamadan yararlanmaya ilişkin özel esaslar
belirlenebilir.
f) Bu Tebliğ kapsamında, www.edefter.gov.tr
adresinde duyurulan defterler elektronik ortamda tutulabilir.
g) Elektronik ortamda oluşturulması,
kaydedilmesi, muhafazası ve ibrazına izin verilen defterler ile bu defterlerin
elektronik ortamda oluşturulmasına ilişkin standartlar, teknik kılavuzlar ve
kurallar www.edefter.gov.tr adresinde duyurulur.
ğ) İstenilmesi halinde, elektronik defter
kayıtlarına kaynak teşkil eden kayıt ve verilerin de Vergi Usul Kanunu ve Türk
Ticaret Kanunu kapsamında ibraz edilmesi zorunludur.
h) Gerekli görülen durumlarda, elektronik
defterler ile elektronik defterlerde yer alan bilgilere ilişkin olarak
belirlenecek standartlara uygun üretilecek diğer raporların ibrazı, elektronik
defter tutanlara ait bilgi işlem sistem veya sistemlerine sürekli erişimin
sağlanması sureti ile istenebilir. Bu kapsamda, ifade edilen erişimin
sağlanması için kullanılacak yöntem ve teknolojiler ile ibraz yükümlülüğünün
yerine getirilmesi ile ilgili süreçler www.edefter.gov.tr adresinde açıklanır.
Elektronik defter tutanların bilgi işlem sistemine erişim ile ilgili yetki,
sektörler, mükellef grupları veya faaliyet hacimleri itibarıyla kullanılabilir.
i) Elektronik defter uygulamasının altyapısı ve
işleyişi göz önünde bulundurularak, ilgilisine bilgi verilmek suretiyle,
uygulamadan yararlanmak isteyenlerin başvurularının cevaplanması belli bir süre
ertelenebilir veya başvuruları sıraya konulabilir. Önceden haber verilmek ve
hazırlıklar için yeterli zaman tanınmak kaydıyla, uygulama ile ilgili her türlü
standart ile diğer teknik konularda genel veya özel değişiklikler
yapılabileceği gibi uluslararası standartlara uyma zorunluluğu getirilebilir.
ı) Bu Tebliğde belirtilen şartları yerine
getiren mükelleflerden kendisine izin verilenler 01/01/2012 tarihinden itibaren
elektronik defter tutmaya başlayabilirler.
8. Yürürlükten kaldırılan tebliğ ve yürürlük
Bu Tebliğin yayım tarihi itibarıyla 361 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (7) yürürlükten kaldırılmıştır.
Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Tebliğ olunur.
——————————
1 12/04/2011 tarihli ve 27903 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır.
2 09/07/1956 tarihli ve 9353 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.3 08/06/2011 tarihli ve 27958 sayılı (Mükerrer) Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
4 10/01/1961 tarihli ve 10703 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
5 06/06/2008 tarihli ve 26898 sayılı (Mükerrer) Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
6 05/03/2010 tarihli ve 27512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
7 11/07/2006 tarihli ve 26225 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
e-Defter
Uygulaması & e-Defter Portalı Hakkında
Genel
Maliye
Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığı İç Ticaret
Genel Müdürlüğü tarafından ortak olarak yayımlanan 1 sıra No.lu Elektronik
Defter Genel Tebliği ile elektronik defter (e-defter) yürürlüğe girmiş
bulunmaktadır.
e-Defter, Vergi
Usul Kanunu ve Türk Ticaret Kanunu hükümleri gereğince tutulması zorunlu olan
defterlerin bu sitede duyurulan format ve standartlara uygun biçimde elektronik
dosya biçiminde hazırlanması, bastırılmaksızın kaydedilmesi, değişmezliğinin,
bütünlüğünün ve kaynağının doğruluğunun garanti altına alınması ve ilgililer
nezdinde ispat aracı olarak kullanılabilmesine imkan tanımayı hedefleyen hukuki
ve teknik düzenlemeler bütünüdür.
Defterlerin
elektronik ortamda hazırlanması için xml formatında bir standart olan ve
uluslararası kullanıma sahip XBRL (eXtensible Business Reporting Language)
Genişletilebilir İşletme Raporlama Dili esas alınmıştır. Söz konusu standardın
ülkemiz uygulamasında kullanımını açıklamak için hazırlanan kılavuzlara ulaşmak
için tıklayınız.
Belirtilen
standartlara uygun olarak hazırlanan elektronik defterlerin değişmezliğinin,
kaynağının ve bütünlüğünün sağlanmasında gerçek kişiler için güvenli elektronik
imza veya tüzel kişiler için mali mühür kullanılacaktır. Ayrıca imza veya mühür
değerinin Elektronik Defter Uygulaması üzerinden bildirimi suretiyle, söz
konusu defterin ilgili tüm taraflar nezdinde ispat aracı olarak
kullanılabilmesi sağlanacaktır. Teknik kılavuzlar için tıklayınız.
Başlangıç
aşamasında yevmiye defteri ve büyük defterin elektronik defter kapsamında
tutulması öngörülmüş olup, ilerleyen dönemlerde diğer yasal defterlerle ilgili
duyuru yapılacaktır.
Kamuoyuna
saygı ile duyurulur.
14
Aralık 2012 Tarihli Resmi Gazete Sayı: 28497
Maliye Bakanlığından:
VERGİ
USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ (SIRA NO: 421)
(VUK
421)
1. Giriş
1.1. Elektronik fatura kullanımına ilişkin usul ve
esasları belirleyen ve 5/3/2010 tarihli ve 27512 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği
(Sıra No: 397) ile anonim ve limited şirketlerin elektronik
fatura oluşturmalarına, alıcısına iletmelerine, muhafaza ve istenildiğinde
ibraz etmelerine izin verilmiştir. 28/6/2012 tarihli ve 28337 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan 397 Sıra
Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Genel
Tebliği (Sıra No: 416) ile de 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 232 nci
maddesi kapsamında fatura düzenlemek zorunda olan mükelleflere elektronik
fatura uygulamasından yararlanma hakkı tanınmıştır.
1.2. Diğer taraftan, 13/12/2011 tarihli ve 28141
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektronik Defter Genel
Tebliği (Sıra No:1) ile Vergi Usul Kanunu kapsamında tutulması
zorunlu olan defterlerden www.edefter.gov.tr internet adresinde format ve
standardı yayımlanan defterlerin elektronik ortamda oluşturulmasına ilişkin
usul ve esaslar belirlenerek elektronik defter kullanımına izin verilmiştir.
1.3. Mükelleflerin vergi kanunlarına uyumlarının
artırılması ile kayıt dışılığın izlenerek önlenmesi amacıyla, elektronik fatura
kullanma ve elektronik defter tutma zorunluluğu getirilmesi bu Tebliğin
konusunu teşkil etmektedir.
2. Yetki
2.1. 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci
maddesinin birinci fıkrasının 1 inci bendinde, Maliye Bakanlığının mükellef ve
meslek grupları itibarıyla muhasebe usul ve esaslarını tespit etmeye, aynı
Kanuna göre tutulmakta olan defter ve belgeler ile bunlara ilaveten tutulmasını
veya düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva
etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye, bunlarda değişiklik yapmaya; bedeli
karşılığında basıp dağıtmaya veya üçüncü kişilere bastırıp dağıtmaya veya
dağıttırmaya, bunların kayıtlarını tutturmaya, bu defter ve belgelere tasdik,
muhafaza ve ibraz zorunluluğu getirmeye veya kaldırmaya, yine aynı Kanuna göre
tutulacak defter ve düzenlenecek belgelerin tutulması ve düzenlenmesi
zorunluluğunu kaldırmaya yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
2.2. Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin
birinci fıkrasının 3 üncü bendinde Maliye Bakanlığının, tutulması ve
düzenlenmesi zorunlu defter, kayıt ve belgelerin mikro film, mikro fiş veya
elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması veya bu kayıt ortamlarında
saklanması hususunda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu şekilde
tutulacak defter ve kayıtların kopyalarının Maliye Bakanlığında veya muhafaza
etmekle görevlendireceği kurumlarda saklanması zorunluluğu getirmeye, bu konuda
uygulama usul ve esaslarını belirlemeye yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
2.3. Öte yandan aynı Kanunun mükerrer 242 nci
maddesinin ikinci fıkrası ile Maliye Bakanlığı; elektronik defter, kayıt ve
belgelerin oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafazası ve ibrazı ile
defter ve belgelerin elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesi uygulamasına
ilişkin usul ve esasları belirlemeye, elektronik ortamda tutulmasına ve
düzenlenmesine izin verilen defter ve belgelerde yer alması gereken bilgileri
internet de dâhil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve
ortamında Maliye Bakanlığına veya Maliye Bakanlığının gözetim ve denetimine
tâbi olup, kuruluşu, faaliyetleri, çalışma ve denetim esasları Bakanlar
Kurulunca çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenecek olan özel hukuk tüzel
kişiliğini haiz bir şirkete aktarma zorunluluğu getirmeye, bilgi aktarımında
uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit
etmeye, aynı Kanun kapsamına giren işlemlerde elektronik imza kullanım usul ve
esaslarını düzenlemeye ve denetlemeye yetkili kılınmıştır. Söz konusu fıkrada
ayrıca, Vergi Usul Kanunu ve diğer vergi kanunlarında defter, kayıt ve
belgelere ilişkin olarak yer alan hükümlerin elektronik defter, kayıt ve
belgeler için de geçerli olduğu; Maliye Bakanlığının, elektronik defter, belge
ve kayıtlar için diğer defter, belge ve kayıtlara ilişkin usul ve esaslardan
farklı usul ve esaslar belirlemeye yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
3. Elektronik Defter ve Elektronik Fatura Zorunluluğu
3.1. Kapsama Giren Mükellefler
3.1.1. Yukarıda yer verilen yetkilere istinaden
Bakanlığımızca aşağıda sayılan mükellef gruplarına elektronik defter tutma ve
elektronik fatura uygulamasına dâhil olma zorunluluğu getirilmiştir.
a)
4/12/2003 tarihli ve 5015
sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni yağ lisansına
sahip olanlar ile bunlardan 2011 takvim yılında mal alan mükelleflerden
31/12/2011 tarihi itibariyle asgari 25 Milyon TL brüt satış hasılatına sahip
olanlar.
b)
6/6/2002 tarihli ve 4760
sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listedeki
malları imal, inşa veya ithal edenler ile bunlardan 2011 takvim yılında mal
alan mükelleflerden 31/12/2011 tarihi itibariyle asgari 10 Milyon TL brüt satış
hasılatına sahip olanlar.
3.1.2. Bu Tebliğ kapsamında zorunluluk getirilen
mükelleflerden mal alan 10/12/2003 tarihli ve 5018
sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli cetvellerde yer
alan idare, kurum ve kuruluşlar ile iktisadi kamu kuruluşlarının elektronik
fatura uygulamasından yararlanma ve elektronik defter tutma zorunluluğu
bulunmamaktadır.
3.1.3. Bu Tebliğ veya 397 sıra numaralı Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliği kapsamında elektronik fatura uygulamasından yararlanan
mükelleflerin birbirlerine yapmış oldukları mal teslimi veya hizmet ifaları
için elektronik fatura düzenlemeleri zorunludur.
3.1.4. Elektronik Fatura Uygulamasından yararlanan
kayıtlı kullanıcıların güncel listesi www.efatura.gov.tr internet adresinden
yayımlanacaktır.
3.1.5. Elektronik Fatura Uygulamasından yararlanan
mükellefler fatura düzenlemeden önce muhatabın www.efatura.gov.tr internet
adresinde yer alan kayıtlı kullanıcı listesine kayıtlı olup olmadığını kontrol
edecekler, kayıtlı kullanıcı ise elektronik fatura, kayıtlı kullanıcı değilse
kâğıt fatura düzenleyeceklerdir.
3.1.6. Bu Tebliğ kapsamındaki mükelleflerden mal veya
hizmet alan ve belirlenen hadlerin altında kalan mükelleflerin de istemeleri
halinde elektronik defter ve elektronik fatura uygulamalarından
yararlanabilecekleri tabiidir.
3.2. Elektronik Fatura ve Elektronik Deftere Geçiş Süresi
3.2.1. 3.1. bölümde yer alan zorunluluk kapsamına giren
mükelleflerin;
a)
Elektronik fatura uygulamasına 2013 takvim yılı (1/9/2013 tarihi itibariyle
Gelir İdaresi Başkanlığı’na ba vurulması gerekmektedir.)
b)
Elektronik defter uygulamasına ise 2014 takvim yılı (Elektronik defter
yazılımlarını kendi geliştiren mükelleflerin 1/9/2014 tarihi itibariyle
elektronik defter test süreçlerini başarı ile tamamlamış olmaları
gerekmektedir.)
içerisinde
geçmeleri zorunludur.
4. 397 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde
Yapılan Değişiklikler
4.1. 397 sıra numaralı
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin üçüncü bölümünün son paragrafı aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Elektronik Fatura uygulamasına kayıtlı olan mükelleflerin
birbirlerinden aldıkları mallar ve sağladıkları hizmetler için 1/9/2013
tarihinden itibaren elektronik fatura göndermeleri ve almaları zorunludur.
Elektronik fatura uygulamasına kayıtlı olan mükellefler elektronik fatura
uygulamasına kayıtlı olmayan mükelleflere yaptıkları mal teslimi ve hizmet
ifası için genel hükümler çerçevesinde kağıt fatura düzenlemeye devam
edeceklerdir.”
4.2. 397 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliğinin 5.1.1. bölümünün ilk paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki iki
paragraf eklenmiştir.
“Bununla
birlikte mükellefler, elektronik fatura gönderme ve alma işlemlerini teknik
yeterliliğe sahip, Başkanlıktan özel entegrasyon izni almış mükelleflerin bilgi
işlem sistemi vasıtasıyla da gerçekleştirebilirler. Özel entegrasyon izni almak
isteyen mükellefler e-Fatura Uygulamasına başvuru için gerekli belgelerin
yanında özel entegrasyon talebini içeren bir dilekçe ve ekinde Özel Entegrasyon
Bilgi İşlem Sistem Raporu (BİS) ile Başkanlığa başvuru yapacaklardır. Özel
entegrasyon yapmak isteyen mükelleflerin www.efatura.gov.tr internet adresinde
yayımlanan kılavuzlara uygun bilgi işlem altyapısını kurmaları zorunludur.
Başkanlık özel entegrasyon yapan mükellefler için ilave yükümlülük belirlemeye
ve istediğinde ulusal ve uluslararası standartlara uyma zorunluluğu getirmeye
yetkilidir. Mükellefin, elektronik fatura gönderip alma işlemini özel entegrasyon
izni alan mükelleflere ait bilgi işlem sistemi vasıtasıyla gerçekleştirmesi,
muhafaza ve ibraz ödevlerini ortadan kaldırmaz. Elektronik fatura gönderip alma
işleminde kullanılan bilgi işlem sistemi yazılım ve donanım alt yapısının
Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde ve Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarının
geçerli olduğu yerlerde bulunması zorunludur. Özel entegrasyon izni alan
mükelleflerin listesi www.efatura.gov.tr internet adresinden yayımlanacaktır.
Bilgi
işlem sistemi yurt dışından yönetilen mükelleflerin elektronik fatura
uygulamasından entegrasyon yöntemiyle yararlanma konusundaki durumları
yapacakları başvuru üzerine Başkanlıkça değerlendirilerek elektronik fatura
gönderip almalarına izin verilebilecektir.”
4.3. 397 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliğinin 6. bölümünün üçüncü paragrafının sonuna gelmek üzere aşağıdaki cümle
eklenmiştir.
“Bu
yükümlülük, elektronik faturaların üçüncü kişiler nezdinde muhafaza edilmesi
durumunda muhafaza eden için de yasal süreler içinde geçerlidir.”
4.4. 397 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliğinin 6. bölümünün dördüncü paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiş,
beşinci ve altıncı paragraflar eklenmiştir.
“Mükelleflere
ait elektronik faturaların yine mükelleflere ait bilgi işlem sistemlerinde saklanması
esas olup üçüncü kişiler nezdinde de elektronik saklama yapılabilecektir. Başka
mükelleflerden elektronik saklama hizmetinin alınması mükelleflerin elektronik
faturalarının muhafaza ve ibraz sorumluluğunu ortadan kaldırmaz. Elektronik
faturaların muhafazasının Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde ve Türkiye
Cumhuriyeti Kanunlarının geçerli olduğu yerlerde yapılması zorunludur. Bu
zorunluluk yurt dışında ikincil bir arşivleme yapılmasına engel teşkil etmez.
Başka
mükelleflere ait elektronik faturaları saklama hizmeti verenler elektronik
fatura uygulamasını bilgi işlem sistemlerinin entegrasyonu yöntemiyle kullanmak
zorundadır. Elektronik Fatura Saklama Hizmeti verecek mükelleflerin Başkanlığa
“Elektronik Fatura Saklama Hizmeti Başvuru Formu ve Taahhütnamesi” ile başvuru
yaparak saklama izni almaları zorunludur. Bu amaçla başvuru yapacak
mükelleflerin başvuru dilekçesi ekinde Bilgi İşlem Sistem Raporunu (BİS)
göndermesi gerekmektedir. Başkanlıktan elektronik fatura saklama hizmeti izni
almadan saklama yapılması Başkanlık nezdinde hüküm ifade etmez. Saklama izni
alan mükelleflerin listesi www.efatura.gov.tr internet adresinden
yayımlanacaktır. Saklama koşulları ve saklama hizmeti verecek mükellefin uyması
gereken diğer kurallar www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanacaktır.
Gerekli
görülen durumlarda, elektronik fatura saklama hizmeti verenlerden elektronik
fatura bilgilerine ilişkin olarak belirlenecek standartlara uygun üretilecek
raporların ibrazı, elektronik fatura saklama hizmeti verenlere ait bilgi işlem
sistem veya sistemlerine sürekli erişimin sağlanması sureti ile istenebilir. Bu
kapsamda, ifade edilen erişimin sağlanması için kullanılacak yöntem ve
teknolojiler ile ibraz yükümlülüğünün yerine getirilmesi ile ilgili süreçler
www.efatura.gov.tr adresinde açıklanır. Elektronik fatura saklama hizmeti
verenlerin bilgi işlem sistemine erişim ile ilgili yetki, sektör, mükellef veya
faaliyet hacimleri itibarıyla kullanılabilir. Başkanlık elektronik fatura
saklama hizmeti veren mükellefler için ilave yükümlülük belirlemeye ve
istediğinde ulusal ve uluslararası standartlara uyma zorunluluğu getirmeye
yetkilidir. Maliye Bakanlığı gerek görmesi halinde, bu Tebliğde belirlenen
esaslar ile sınırlı olmak üzere, başka mükelleflere ait elektronik faturaları
saklama hizmeti verenlerin bilgi işlem sistemlerini denetleme yetkisine
sahiptir.”
5. Sorumluluk ve Cezai Yaptırımlar
5.1. 397 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği
kapsamında bilgi işlem sistemlerinin entegrasyonu yöntemiyle elektronik fatura
uygulamasından yararlanan mükellefler, sistemlerini kesintisiz 7 gün 24 saat
fatura ve ilgili mesajları alabilir ve gönderebilir halde açık tutmak
zorundadırlar. Mücbir sebepler dışında bu zorunluluğa uymayan mükelleflerin
entegrasyon izinleri iptal edilecek olup, elektronik fatura uygulamasını sadece
portal yöntemiyle kullanabileceklerdir.
5.2. Bilgi işlem sistemlerinin entegrasyonu yöntemiyle
elektronik fatura uygulamasından yararlanan mükellefler, sistemleri üzerinde
yapacakları bakım, onarım, gözden geçirme vb. işlemler nedeniyle sistemlerine
erişim kesintiye uğrayacak ise bu kesintiden önceki üç işgünü içerisinde hangi
tarihte ve ne kadar süreyle sistemlerinin kesintiye uğrayacağını Gelir İdaresi
Başkanlığı’na bildirmekle yükümlüdürler. Kesinti süresi hiçbir surette iki günü
aşamaz.
5.3. Elektronik fatura ve elektronik deftere ilişkin
olarak bu Tebliğ ile getirilen zorunluluklara uymayanlar hakkında, Vergi Usul
Kanununun ceza hükümleri tatbik olunur.
5.4. Elektronik fatura uygulamasına dâhil olma
zorunluluğu getirilen mükellefler elektronik fatura uygulamasına kayıtlı olan
diğer mükelleflere kâğıt ortamında fatura düzenleyemezler; düzenlemeleri
halinde kâğıt ortamında düzenlenen bu faturalar hiç düzenlenmemiş sayılır.
5.5. Elektronik fatura uygulamasına dâhil olma
zorunluluğu getirilen mükelleflerin elektronik fatura uygulamasına kayıtlı olan
diğer mükellefler tarafından gönderilen elektronik faturaları almaları
zorunludur. Bu zorunluluğa uymayan mükellefler hakkında Vergi Usul Kanununun
ilgili hükümlerinde belirtilen fatura almayan mükelleflere tatbik olunan cezai
hükümlerin uygulanacağı tabiidir.
5.6. Bu Tebliğ ile elektronik defter tutma zorunluluğu
getirilen mükellefler kâğıt ortamında defter tutamazlar. Bu mükellefler kâğıt
ortamında defter tutmaları halinde hiç defter tutmamış sayılırlar.
6. Yürürlük
6.1. Bu Tebliğ, yayımı tarihi itibarıyla yürürlüğe
girer.
Tebliğ
olunur.
13 Şubat
2013
T.C.
MALİYE
BAKANLIĞI
Gelir İdaresi
Başkanlığı
VERGİ USUL
KANUNU SİRKÜLERİ / 58
Konusu:
Elektronik defter tutma ve elektronik fatura uygulamasına dahil olma
zorunluluğu getirilen mükelleflere ilişkin açıklama
Tarihi: 08.02.2013
Sayısı: VUK.58 / 2013.03
İlgili olduğu maddeler: 213 Sayılı Vergi Usul Kanunu
Mükerrer 242 ve Mükerrer 257 nci maddesi.
1. Giriş
421 Sıra
Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile elektronik defter tutma ve
elektronik fatura uygulamasına dahil olma zorunluluğu getirilen mükelleflerin
durumları hakkında açıklamalar bu sirkülerin konusunu teşkil etmektedir.
2. 421 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 3.1.1
bölümünün "a" ve "b" maddelerinde yapılan düzenlemelere
ilişkin açıklamalar
Tebliğin
yayımlandığı tarih itibariyle 5015
sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni yağ lisansına
sahip olanların ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı
listedeki malları imal, inşa veya ithal edenlerin zorunluluk kapsamına girdiği
"a" ve "b" maddelerinde açık şekilde ifade edilmiştir.
Tebliğin
yayımlandığı tarih itibariyle 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında
madeni yağ lisansına sahip olan ve 4760
sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listedeki
malları imal, inşa veya ithal eden mükellef listesi www.gib.gov.tr ve
www.efatura.gov.tr internet adreslerinde yayımlanmaktadır.
Söz
konusu listelerde yer alan mükelleflerden 2011 yılında mal alan ve Tebliğde
belirtilen brüt satış hasılatına sahip olan mükellefler zorunluluk
kapsamındadır.
5015
sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni yağ lisansına sahip olan
mükelleflerden 2011 takvim yılı içinde mal alışı yapanlar, satın aldıkları
malın türüne, fiyatına, miktarına veya herhangi bir özelliğine bakılmaksızın,
2011 yılı gelir tablolarındaki brüt satış hasılatı rakamları 25 Milyon TL veya
daha yüksek ise elektronik fatura ve elektronik defter uygulamalarına dahil
olacaklardır. Lisans sahibi mükelleflerden alış yapanların, madeni yağ
sektöründe veya başka bir sektörde faaliyet göstermesi zorunluluk karşısındaki
durumlarını etkilememektedir.
4760
sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listedeki malları imal,
inşa veya ithal eden mükelleflerden 2011 takvim yılı içinde mal alışı yapanlar,
satın aldıkları malın türüne, fiyatına, miktarına veya herhangi bir özelliğine
bakılmaksızın 2011 yılı gelir tablolarındaki brüt satış hasılatı rakamları 10
Milyon TL veya daha yüksek ise elektronik fatura ve elektronik defter
uygulamalarına dahil olacaklardır. Bu kapsamda alış yapanların tütün, alkol,
kolalı gazozlar sektörlerinde veya başka sektörlerde faaliyet göstermesi
zorunluluk karşısındaki durumlarını etkilememektedir.
Madeni
yağ lisansına sahip olan ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli
(III) sayılı listedeki malları imal, inşa veya ithal eden mükelleflerden sadece
mal alışları bulunan mükellefler Genel Tebliğ kapsamında elektronik fatura ve
elektronik defter uygulamalarına dahil olacaklardır. Hizmet alımları kapsam
dahilinde değildir.
Mükellefler
brüt satış hasılatlarının hesaplanmasında, sadece madeni yağ, tütün, alkol veya
kolalı gazoz satışları değil gelir tablosunda yer alan bütün satışları gösteren
brüt satış hasılatına göre zorunluluk kapsamına alınacaktır.
Özel
hesap dönemine sahip mükellefler brüt satış hasılatlarının hesaplanmasında 2011
takvim yılında sona eren özel hesap dönemi brüt satış hasılatını dikkate
alacaklardır.
3. Zorunlu Uygulamaya Geçiş Süreci Hakkında Açıklamalar
Getirilen
zorunluluk kapsamına giren mükelleflerin elektronik fatura ve elektronik defter
uygulamalarına geçiş süreci söz konusu Tebliğin 3.2. Bölümünde açıklanmıştır.
Ayrıca,
Tebliğin 4.1. Bölümünde yapılan düzenleme uyarınca zorunluluk kapsamında olsun
veya olmasın, elektronik fatura uygulamasına kayıtlı mükellefler birbirlerinden
aldıkları mallar ve birbirlerine ifa ettikleri hizmetler için 1/9/2013
tarihinden itibaren sadece elektronik fatura gönderip alacaklardır.
Elektronik
fatura uygulamasına kayıtlı mükellefler, uygulamaya kayıtlı olmayan
mükelleflere yaptıkları mal teslimi ve hizmet ifası için genel hükümler
çerçevesinde kağıt fatura düzenlemeye devam edeceklerdir.
Duyurulur.
Mehmet KİLCİ
Gelir İdaresi Başkanı
E-DEFTER KULLANIMI BAŞVURU KOŞULLARI
1 Sıra No.lu Elektronik Defter
Tebliği kapsamında yevmiye defteri ve büyük defterlerini elektronik defter
biçiminde oluşturmak, kaydetmek, muhafaza ve ibraz etmek isteyenlerin aşağıda
belirtilen şartları taşımaları gerekmektedir.
·
Gerçek kişi mükellefler için
5070 Sayılı Elektronik İmza Kanunu hükümleri çerçevesinde üretilen nitelikli
elektronik sertifikaya sahip olunması,
·
Tüzel kişi mükellefler için 397
Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde yer alan belirlemeler
çerçevesinde elektronik fatura uygulamasından yararlanma iznine sahip olması ve
bu çerçevede Mali Mühür temin edilmiş olması,
·
Elektronik defter tutulması,
kaydedilmesi, onaylanması, saklanması ve ibrazında mükellefler tarafından
kullanılacak yazılımın uyumluluk onayı almış bir yazılım olmasıdır.
BAŞVURUDA
GEREKLİ BİLGİ VE BELGELER
Yevmiye defteri ve büyük
defterini elektronik defter olarak tutmak isteyen mükelleflerin Gelir İdaresi
Başkanlığı İlkadım Caddesi 06450 Dikmen/ ANKARA adresine yazılı başvuruda
bulunması gerekmektedir.
Başvuru dilekçesinin ekine
aşağıdaki belgeler eklenecektir.
1. www.edefter.gov.tr internet adresinde yer alan
“Elektronik Defter Uygulaması Başvuru Formu ve Taahhütnamesi”nin imzalı aslı,
2. Tüzel kişiler için başvuru formunu imzalayan kişi
veya kişilerin yetkili olduğunu gösteren şirket imza sirkülerinin noter
tasdikli örneği (397 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine göre e-fatura
uygulamasından yararlanmaya başlayan ve imza sirkülerinde herhangi bir
değişiklik bulunmayan mükellefler için bu şart aranmayacaktır.),
3. Elektronik defterlerin oluşturulması sırasında, bu
konuda uyumluluk onayı alınmış bir yazılımın kullanılması durumunda söz konusu
yazılım hakkında yazılımın adı, sürüm numarası gibi mükellef kullanımına özgü
bilgiler,
4. Uyumluluk onayı almamış bir yazılım kullanılmak
istenmesi durumunda, Tebliğin “3.2 Yazılımların Uyumluluk Onayı” başlıklı
bölümünde uyum onayı alınması için belirtilen belge ve bilgileri.
Gerek görülmesi halinde yukarıda sayılanlara
ilaveten teknik bilgi ve belge talebinde bulunulabilir.
e-Defter Uygulaması Başvuru Formu
ve Taahhütnamesi
Gelir İdaresi Başkanlığı
Denetim ve Uyum Yönetimi Daire Başkanlığı (I)
Yevmiye defterim ile büyük defterimi 1 Sıra
No.lu Elektronik Defter Genel Tebliği düzenlemelerine uygun biçimde e-Defter
olarak tutmak istiyorum. Talebimin değerlendirilmesi ve gerekli işlemlerin
yapılması hususunda gereğini arz ederim.
Mükellef
Kimlik/Adres Bilgileri
|
||
VKN (Tüzel Kişiler Dolduracaktır.)
|
:
|
|
Unvanı (Tüzel Kişiler Dolduracaktır.)
|
:
|
|
TCKN (Gerçek Kişiler Dolduracaktır.)
|
:
|
|
Adı Soyadı( Gerçek Kişiler Dolduracaktır.)
|
:
|
|
Elektronik İmza Geçerlilik Tarihi (Gerçek Kişiler Dolduracaktır.)
|
:
|
|
Ticaret Sicil No
|
:
|
|
Ticaret Sicil Memurluğu
|
:
|
|
Kanuni Merkezi
|
:
|
|
Kuruluş Tarihi
|
:
|
|
Adresi
|
:
|
|
Bağlı Bulunduğu Oda
|
:
|
|
Oda Sicil No
|
:
|
|
Telefon Numarası
|
:
|
|
Fax Numarası
|
:
|
|
Elektronik Posta Adresi
|
:
|
|
Web Sitesi
|
:
|
|
İrtibat
Kurulacak Kişiye Ait Bilgiler
|
||
Adı Soyadı
|
:
|
|
Telefon Numarası
|
:
|
|
Cep Telefonu
|
:
|
|
Elektronik Posta Adresi
|
:
|
|
Tarafıma e-Defter Uygulamasından yararlanma
izninin verilmesi halinde;
1)
e-Defter Uygulaması ile ilgili yayımlanan
genel tebliğ ve diğer ilgili düzenlemelerle getirilecek usul ve esasların
tümüne uyacağımı, e-Defter Uygulamasının kullanımı ile ilgili her türlü
sorumluluğu kabul ettiğimi,
2)
e-Defter Uygulamasında oluşturulan kullanıcı
hesabımın yetkisiz ve ilgisiz kişilerce kullanımına izin vermeyeceğimi ve
kullanıcı hesabı ile ilgili bilgilerimi kimseye devretmeyeceğimi,
kiralamayacağımı, satmayacağımı ve maddi-gayrimaddi herhangi bir menfaate konu
etmeyeceğimi, kullanıcı hesabım ile başkaları tarafından işlem yapıldığını
öğrendiğim anda durumu Gelir İdaresi Başkanlığına bildireceğimi,
3)
e-Defter oluşturma, imzalama/mühürleme,
muhafaza etme işlemlerimi sadece başvuru formu ekinde bildirdiğim yazılımla
yerine getireceğimi, bunlar dışında başka yazılım, program ve araçları
kullanmayacağımı, bildirdiğim yazılımı/yazılımları değiştirmek istemem halinde
başvurumu yenileyeceğimi,
4)
e-Defter Uygulamasını başka amaçlarla
kullanmayacağımı, belirlenen kurallar dışında e-defter ve/veya
e-defter
beratı göndermeyeceğimi aksi durumda doğacak her türlü sorumluluğun tarafıma
ait olduğunu,
5)
Kullanıcı hesabıma ulaştırılan defter beratı
ve diğer tüm bilgi ve belgelerin, hesabıma ulaştırıldığı andan itibaren bilgim
dahiline girdiğini,
6)
Gerek e-Defter Uygulaması gerekse yapılacak
diğer düzenlemeler çerçevesinde kullanıcı hesabım aracılığı ile yapılan tüm
işlemlerin tespit ve tevsikinde Gelir İdaresi Başkanlığına ait kayıtların esas
alınacağını,
kabul ve taahhüt ediyorum.
Mükellef / Kanuni Temsilci (ler)
Adı Soyadı İmza/Kase
Tarih
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder