Madde 73-
(1) Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince tahsil edilen;
a) 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu kapsamına giren;
1) 30/4/2014 tarihinden (bu tarih dâhil) önceki dönemlere, beyana dayanan
vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi ve
bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamlarından (2013
takvim yılına ilişkin gelir vergisi ikinci taksiti hariç),
2) 2014 yılına ilişkin olarak 30/4/2014 tarihinden (bu tarih dâhil) önce
tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme
zamlarından (2014 yılı için tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisi ikinci
taksiti hariç),
3) 30/4/2014 tarihinden (bu tarih dâhil) önce yapılan tespitlere ilişkin
olarak vergi aslına bağlı olmayan vergi cezalarından,
b) 30/4/2014 tarihinden (bu tarih dâhil) önce, 21/6/1927 tarihli ve 1111
sayılı Askerlik Kanunu, mülga 11/2/1950 tarihli ve 5539 sayılı Karayolları
Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun, 10/6/1983 tarihli ve 2839
sayılı Milletvekili Seçimi Kanunu, 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı
Karayolları Trafik Kanunu, 18/1/1984 tarihli ve 2972 sayılı Mahalli İdareler
ile Mahalle Muhtarlıkları ve İhtiyar Heyetleri Seçimi Hakkında Kanun, 23/5/1987
tarihli ve 3376 sayılı Anayasa Değişikliklerinin Halkoyuna Sunulması Hakkında
Kanun, 10/7/2003 tarihli ve 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu, 25/4/2006
tarihli ve 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu, mülga 13/4/1994 tarihli ve 3984
sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanun, 15/2/2011
tarihli ve 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri
Hakkında Kanun ve 25/6/2010 tarihli ve 6001 sayılı Karayolları Genel
Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun gereğince verilen idari para
cezalarından,
c) Yukarıdaki bentler dışında kalan ve Maliye Bakanlığına bağlı tahsil
dairelerince 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun kapsamında takip edilen; adli ve idari para cezaları ile mülga
7/3/1954 tarihli ve 6326 sayılı Petrol Kanununa istinaden alınan Devlet hissesi
ve Devlet hakkı, 30/5/2013 tarihli ve 6491 sayılı Türk Petrol Kanununa
istinaden alınan Devlet hissesi, mülga 22/6/1956 tarihli ve 6747 sayılı Şeker
Kanununa istinaden alınan şeker fiyat farkı, mülga 10/9/1960 tarihli ve 79
sayılı Milli Korunma Suçlarının Affına, Milli Korunma Teşkilat, Sermaye ve Fon
Hesaplarının Tasfiyesine ve Bazı Hükümler İhdasına Dair Kanuna istinaden alınan
akaryakıt fiyat istikrar payı ve akaryakıt fiyat farkı, 4/6/1985 tarihli ve
3213 sayılı Maden Kanununa istinaden alınan Devlet hakkı ve özel idare payı ile
madencilik fonu, mülga 10/8/1993 tarihli ve 491 sayılı Denizcilik
Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye ve
26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye
istinaden alınan kılavuzluk ve römorkörcülük hizmet payları hariç olmak üzere,
asli ve ferî amme alacaklarından (28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu
Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun kapsamında olup
tahsil dairesine takip için intikal etmiş olan amme alacakları dâhil),
kesinleşmiş olup bu Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla vadesi geldiği
hâlde ödenmemiş olan ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunan alacakların
ödenmemiş kısmının tamamı ile bunlara bağlı faiz, cezai faiz, gecikme faizi,
gecikme zammı gibi ferî amme alacakları yerine bu Kanunun yayımlandığı tarihe
kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın;
ödenmemiş alacağın sadece ferî alacaktan ibaret olması hâlinde ferî alacak
yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu
maddede belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla alacaklara bağlı
faiz, cezai faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi ferî amme alacaklarının
tahsilinden vazgeçilir.
(2) Birinci fıkra kapsamına giren ve bu Kanunun yayımlandığı tarih
itibarıyla vadesi geldiği hâlde ödenmemiş olan ya da ödeme süresi henüz
geçmemiş bulunan ve bir vergi aslına bağlı olmaksızın kesilmiş olan vergi
cezalarının %50'sinin, bu maddede belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi
şartıyla cezaların kalan %50'sinin tahsilinden vazgeçilir.
(3) Bu maddede geçen, Yİ-ÜFE aylık değişim oranları tabiri; Türkiye
İstatistik Kurumunun her ay için belirlediği 31/12/2004 tarihine kadar toptan
eşya fiyatları endeksi (TEFE) aylık değişim oranlarını, 1/1/2005 tarihinden
itibaren üretici fiyatları endeksi (ÜFE) aylık değişim oranlarını, 1/1/2014
tarihinden itibaren yurt içi üretici fiyat endeksi (Yİ-ÜFE) aylık değişim
oranlarını, vergi tabiri; 213 sayılı Kanun kapsamına giren vergi, resim, harç
ve fon payı ile eğitime katkı payını, beyanname tabiri; vergi tarhına esas olan
beyanname ve bildirimleri ifade eder. Bu madde hükümlerine göre ödenecek
alacaklara bu Kanunun yayımlandığı ay için uygulanması gereken Yİ-ÜFE aylık
değişim oranı olarak, bu Kanunun yayımlandığı tarihten bir önceki ay için
belirlenen Yİ-ÜFE aylık değişim oranı esas alınır.
(4) İhtirazi kayıtla verilen beyannameler üzerine tahakkuk etmiş olan
vergiler hakkında bu maddenin birinci fıkrası hükmü uygulanır.
(5) Bu madde kapsamında ödenecek olan motorlu taşıtlar vergisi ile bu
vergiye bağlı kesilen vergi cezaları ve bunlara bağlı gecikme faizi, gecikme
zammı gibi ferî amme alacakları yerine bu Kanunun yayımlandığı tarihe kadar
Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın ait olduğu
taşıt için, bu madde hükümlerinin ihlal edilmemiş olması koşuluyla bu maddede
belirtilen ödeme süresi sonuna kadar 18/2/1963 tarihli ve 197 sayılı Motorlu
Taşıtlar Vergisi Kanununun 13 üncü maddesinin (d) fıkrası hükmü uygulanmaz.
(6) Bu madde hükmünden yararlanmak isteyen borçluların maddede belirtilen
şartların yanı sıra dava açmamaları, açılmış davalardan vazgeçmeleri ve kanun
yollarına başvurmamaları şarttır. Davadan vazgeçme dilekçeleri ilgili tahsil
dairesine verilir ve bu dilekçelerin tahsil dairelerine verildiği tarih, ilgili
yargı merciine verildiği tarih sayılarak dilekçeler ilgili yargı merciine
gönderilir. Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince tahsili gerektiği
hâlde tahakkuku diğer kamu idarelerince yapılan alacaklara ilişkin ilgili kamu
idaresi aleyhine açılmış davalardan vazgeçme dilekçelerinin verileceği idari mercii
belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir. Bu madde hükümlerinden yararlanmak
üzere başvuruda bulunan ve açtıkları davalardan vazgeçen borçluların bu
ihtilaflarıyla ilgili olarak bu Kanunun yayımlandığı tarihten sonra tebliğ
edilen kararlar uyarınca işlem yapılmaz ve bu kararlar ile hükmedilmiş
yargılama giderleri ve vekâlet ücreti bulunması hâlinde bunlar talep edilemez.
(7) Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince takip edilmekte olan
amme alacaklarından yıllık gelir veya kurumlar vergilerini, gelir (stopaj)
vergisi, kurumlar (stopaj) vergisi, katma değer vergisi ve özel tüketim vergisi
için bu madde hükmünden yararlanmak üzere başvuruda bulunan mükellefler, taksit
ödeme süresince bu vergi türleri ile ilgili verilen beyannameler üzerine
tahakkuk eden bu vergileri çok zor durum olmaksızın her bir vergi türü
itibarıyla bir takvim yılında ikiden fazla vadesinde ödememeleri ya da eksik
ödemeleri hâlinde belirtilen madde hükümlerine göre yapılandırılan borçlarına
ilişkin kalan taksitlerini ödeme haklarını kaybederler. İl özel idareleri,
belediyeler ve bunlara bağlı müstakil bütçeli ve kamu tüzel kişiliğini haiz
kuruluşlar hakkında bu hüküm uygulanmaz.
(8) Bu madde hükümlerinden yararlanmak isteyen borçluların maddede
öngörülen şartların yanı sıra bu Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ikinci
ayın sonuna kadar başvuruda bulunmaları ve madde kapsamında ödenecek tutarları,
ilk taksiti bu Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü aydan başlamak üzere
ikişer aylık dönemler hâlinde azami on sekiz eşit taksitte ödemeleri şarttır.
Bu Kanuna göre ödenecek taksitlerin ödeme süresinin son gününün resmî tatile
rastlaması hâlinde süre tatili izleyen ilk iş günü mesai saati sonunda biter.
(9) Bu madde hükümlerine göre hesaplanan tutarın;
a) İlk taksit ödeme süresi içinde tamamen ödenmesi hâlinde, bu tutara bu
Kanunun yayımlandığı tarihten ödeme tarihine kadar geçen süre için herhangi bir
faiz uygulanmaz.
b) Taksitle ödenmek istenmesi hâlinde borçluların başvuru sırasında altı,
dokuz, on iki veya on sekiz eşit taksitte ödeme seçeneklerinden birini tercih
etmeleri şarttır. Tercih edilen taksit süresinden daha uzun bir sürede ödeme
yapılamaz.
c) Taksitle yapılacak ödemelerinde ilgili fıkralara göre belirlenen
tutar;
1) Altı eşit taksit için (1,05),
2) Dokuz eşit taksit için (1,07),
3) On iki eşit taksit için (1,10),
4) On sekiz eşit taksit için (1,15),
katsayısı ile çarpılır ve bulunan tutar taksit sayısına bölünmek
suretiyle ikişer aylık dönemler hâlinde ödenecek taksit tutarı hesaplanır. Bu
madde hükümlerinden yararlanmak üzere başvuruda bulunan borçlulara tercih
ettikleri taksit süresine uygun ödeme planı verilir. Ancak, tercih edilen
süreden daha kısa sürede ödeme yapılması hâlinde ödenecek tutar ilgili
katsayıya göre düzeltilir.
ç) Bu madde kapsamında ödenmesi gereken tutarlar; il özel idareleri,
belediyeler ve bunlara bağlı müstakil bütçeli ve kamu tüzel kişiliğini haiz
kuruluşlarca ikişer aylık dönemler hâlinde azami otuz altı eşit taksitte
ödenebilir. Bu takdirde bu bent hükmüne göre hesaplanacak katsayı yirmi dört eşit
taksit için (1,20), otuz eşit taksit için (1,25), otuz altı eşit taksit için
(1,30) olarak uygulanır.
(10) a) Bu maddeye göre ödenmesi gereken taksitlerden; bir takvim yılında
iki veya daha az (2014 takvim yılı için bir) taksitin, süresinde ödenmemesi veya
eksik ödenmesi hâlinde, ödenmeyen veya eksik ödenen taksit tutarlarının son
taksiti izleyen ayın sonuna kadar, gecikilen her ay ve kesri için 6183 sayılı
Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen gecikme zammı oranında hesaplanacak
geç ödeme zammı ile birlikte ödenmesi şartıyla bu madde hükümlerinden
yararlanılır. Süresinde ödenmeyen veya eksik ödenen taksitlerin belirtilen
şekilde de ödenmemesi veya bir takvim yılında ikiden fazla (2014 takvim yılı
için birden fazla) taksitin süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi hâlinde bu
madde hükümlerinden yararlanma hakkı kaybedilir. Bu hüküm alacaklı tahsil
daireleri açısından taksitlendirilen alacaklar için ayrı ayrı uygulanır.
b) Bu maddenin yedinci fıkrasında vadesinde ödenmesi öngörülen
alacakların veya taksit tutarının %10'unu aşmamak şartıyla 5 Türk lirasına (bu
tutar dâhil) kadar yapılmış eksik ödemeler için bu madde hükümleri ihlal
edilmiş sayılmaz.
c) Bu madde kapsamına giren alacakların maddede belirtilen şekilde
tamamen ödenmemiş olması hâlinde, bu maddenin yedinci fıkrası hükümleri saklı
kalmak kaydıyla borçlular ödedikleri tutarlar kadar bu madde hükümlerinden
yararlanırlar.
(11) Bu madde kapsamında ödenecek olan alacakların 6183 sayılı Kanunun 41
inci maddesine göre kredi kartı kullanılmak suretiyle ödenmesi uygun görüldüğü
takdirde, ödemeye aracılık yapan bankalarca, kart kullanıcılarına kredi kartı
işlemine konu borç tutarının, taksitler hâlinde yansıtılması ve taksit ödeme
aylarında hesaplarına borç kaydedilmesi koşuluyla, bu ödemeler için ödeme tarihi
olarak kredi kartının kullanıldığı gün esas alınır ve borçluya tahsilatın
yapıldığını gösterir makbuz verilir. Bu şekilde tahsil edilen tutarların
bankalarca Hazine hesaplarına aktarılmasına ilişkin 6183 sayılı Kanunun 41 inci
maddesinde belirlenen süre, taksit aylarının son gününü izleyen günden itibaren
hesaplanır. Taksitlerin kredi kartı kullanılmak suretiyle ödenmesi bu madde
hükmüne göre katsayı uygulanmasına engel teşkil etmez.
(12) Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerine ödenmesi gereken amme
alacaklarına uygulanmak üzere, bu Kanun hükümlerinden yararlanmak için
başvuruda bulunan ve ödenecek tutarları ilgili vergi mevzuatı gereği iade
alacağından kendi borçlarına mahsuben ödemek isteyen borçluların, bu
taleplerinin yerine getirilebilmesi için başvuru ve/veya taksit süresi içinde
ilgili mevzuatın öngördüğü bilgi ve belgeleri tam ve eksiksiz olarak ibraz
etmeleri şarttır. Bu takdirde, ilgili mevzuatın borçlunun mahsup talebine esas
aldığı tarih itibarıyla bu Kanuna göre ödenecek tutara mahsup işlemleri
yapılır, mahsup talebine konu tutardan daha az tutarda mahsubun yapılması
hâlinde, mahsuben ödeme suretiyle tahsil edilemeyen tutar için borçluya
bildirimde bulunularak eksik ödenen bu tutarın bir ay içinde ödenmesi
istenilir. Bu süre içinde eksik ödenen tutarın, ödenmesi gerektiği tarihten
ödendiği tarihe kadar gecikilen her ay ve kesri için 6183 sayılı Kanunun 51
inci maddesine göre belirlenen gecikme zammı oranında hesaplanacak geç ödeme
zammı ile birlikte ödenmesi hâlinde eksik ödenen tutar için bu Kanun hükümleri
ihlal edilmiş sayılmaz.
(13) a) 13/2/2011 tarihli ve 6111 sayılı Bazı Alacakların Yeniden
Yapılandırılması ile Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve
Diğer Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun hükümlerine göre bu maddenin yayımlandığı tarih itibarıyla taksit
ödemeleri devam eden alacaklar hariç olmak üzere, bu madde kapsamına giren
alacakların, bu Kanunun yayımlandığı tarihten önce 6183 sayılı Kanun ve diğer
kanunlar uyarınca tecil edilip de tecil şartlarına uygun olarak ödenmekte
olanlarından, kalan taksit tutarları için borçlular, talep etmeleri hâlinde bu
madde hükümlerinden yararlanabilirler. Bu takdirde tecil şartlarına uygun
olarak ödenen taksit tutarları için tecil hükümleri geçerli sayılır. Bu şekilde
ödenmiş taksit tutarlarına tecil tarihi ile ödeme tarihi arasında geçen süre
için sadece ilgili kanunun öngördüğü faiz uygulanır. Kalan taksit tutarları
vadesinde ödenmemiş alacak kabul edilir ve bu alacaklar hakkında bu madde hükümleri
uygulanır.
b) Bu maddeden yararlanılarak süresinde ödenen alacaklara, maddede yer
alan hükümler saklı kalmak kaydıyla Kanunun yayımlandığı tarihten sonraki
süreler için faiz, gecikme zammı, gecikme faizi gibi ferî amme alacağı
hesaplanmaz.
c) Bu maddeye göre ödenecek alacaklarla ilgili olarak, tatbik edilen
hacizler yapılan ödemeler nispetinde kaldırılır ve buna isabet eden teminatlar
iade edilir.
ç) 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun geçici 5 inci
maddesi ile 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununun
geçici 3 üncü maddesi kapsamında uzlaşılan alacaklar hakkında bu Kanun
hükümleri uygulanmaz.
(14) a) 7/11/1996 tarihli ve 4207 sayılı Tütün Ürünlerinin Zararlarının
Önlenmesi ve Kontrolü Hakkında Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrası ile
30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 39 uncu maddesine göre
verilen idari para cezaları hariç olmak üzere, 31/12/2013 tarihinden (bu tarih
dâhil) önce idari yaptırım kararı verildiği hâlde bu Kanunun yayımlandığı tarih
itibarıyla ilgilisine tebliğ edilmemiş olan ve genel bütçeye gelir kaydı
gereken ve her bir kabahat için 120 Türk lirasının (bu tutar dâhil) altında
kalan idari para cezaları tebliğ edilmez, tebliğ edilmiş olanların ve bunlara
bağlı ferî alacakların tahsilinden vazgeçilir. Bu bent kapsamına giren ve mülga
5539 sayılı Kanun ile 6001 sayılı Kanun gereğince verilen idari para cezası ile
birlikte ilgilisine tebliği gereken ve tutarı 12 Türk lirası ve altında kalan
geçiş ücretleri için de bu bent hükmü uygulanır.
b) Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince takip edilmekte olan ve
vadesi 31/12/2007 tarihinden (bu tarih dâhil) önce olduğu hâlde bu Kanunun
yayımlandığı tarih itibarıyla ödenmemiş olan ve 6183 sayılı Kanun kapsamına
giren her bir alacağın türü, dönemi, asılları ayrı ayrı dikkate alınmak
suretiyle tutarı 50 Türk lirasını aşmayan asli alacakların ve tutarına
bakılmaksızın bu asıllara bağlı ferî alacakların, aslı ödenmiş ferî
alacaklardan tutarı 100 Türk lirasını aşmayanların tahsilinden vazgeçilir.
(15) Bu madde kapsamına giren alacaklara karşılık bu Kanunun yayımlandığı
tarihten önce tahsil edilmiş olan tutarlar, bu madde kapsamında tahsil edilen
tutarlar ile bu maddenin on üçüncü fıkrasının (a) bendi kapsamında yapılan
tecile ilişkin olarak 6183 sayılı Kanun veya diğer kanunlar uyarınca ödenen
faizlerin bu Kanun hükümlerine dayanılarak red ve iadesi yapılmaz.
(16) a) Emlak vergisi ile çevre temizlik vergisi ve bunlara bağlı vergi
cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları ve emlak vergisi üzerinden
hesaplanan taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına katkı payı ile buna bağlı
gecikme zammından,
b) 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanunu kapsamındaki
belediyelerin su abonelerinden olan su kullanımından kaynaklanan alacakları ile
bunlara bağlı ferî (sözleşmelerde düzenlenen her türlü ceza ve zamlar dâhil)
alacaklarından,
c) 20/11/1981 tarihli ve 2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi
Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun kapsamındaki büyükşehir
belediyeleri su ve kanalizasyon idarelerinin su ve atık su bedeli alacakları
ile bu alacaklara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi ferî
(sözleşmelerde düzenlenen her türlü ceza ve zamlar dâhil) alacaklarından,
vadesi 30/4/2014 tarihinden (bu tarih dâhil) önce olduğu hâlde
kesinleşmiş olup bu Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla ödenmemiş bulunan
alacaklar hakkında bu madde hükmü uygulanır.
(17) Bakanlar Kurulu, bu maddede öngörülen başvuru ve ilk taksit ödeme
sürelerini bir aya kadar, yabancı ülkelerde de faaliyette bulunan vergi
mükelleflerinden, Ekonomi Bakanlığı tarafından olağanüstü politik riskin
gerçekleştiği tespit edilen ülkede faaliyette bulunan ve bu ülkedeki
faaliyetleri nedeniyle durumları 213 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine göre
mücbir sebep hâli kabul edilenlerin, bu Kanun kapsamında alacakları
yapılandırılan alacaklı idarelere mücbir sebep hâllerinin devam ettiği süre
içinde ödemeleri gereken taksitlerin ödeme süreleri ile 213 sayılı Kanunun 15
inci maddesine göre doğal afet nedeniyle mücbir sebep hâli ilan edilen
yerlerdeki dairelere (alacaklı idarelere) doğal afetin vukuu tarihinden
itibaren ödenmesi gereken taksitlerin ödeme süreleri, mücbir sebep hâlinin
bitim tarihini takip eden aydan başlamak üzere topluca veya ayrı ayrı bir yıla
kadar uzatmaya yetkilidir.
(18) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye
Maliye Bakanlığı yetkilidir.
Madde 74-
(1) Kayıtlarda yer aldığı hâlde işletmede bulunmayan kasa mevcudu ve
ortaklardan alacaklar hakkında aşağıdaki hükümler uygulanır:
a) Bilanço esasına göre defter tutan kurumlar vergisi mükellefleri,
31/12/2013 tarihi itibarıyla düzenledikleri bilançolarında görülmekle birlikte
işletmelerinde bulunmayan kasa mevcutları ve işletmenin esas faaliyet konusu
dışındaki işlemleri dolayısıyla (ödünç verme ve benzer nedenlerle ortaya çıkan)
ortaklarından alacaklı bulunduğu tutarlar ile ortaklara borçlu bulunduğu
tutarlar arasındaki net alacak tutarlarını bu Kanunun yayımlandığı tarihi
izleyen üçüncü ayın sonuna kadar vergi dairelerine beyan etmek suretiyle
kayıtlarını düzeltebilirler.
b) (a) bendi kapsamında beyan edilen tutarlar üzerinden %3 oranında
hesaplanan vergi, beyanname verme süresi içinde ödenir.
c) Bu fıkra kapsamında ödenen vergiler, gelir veya kurumlar vergisinden
mahsup edilmez; beyan edilen tutarlar ve ödenen vergiler, kurumlar vergisi
matrahının tespitinde gider olarak kabul edilmez. Bu fıkra uyarınca beyan
edilen tutarlar nedeniyle ilave bir tarhiyat yapılmaz. Bu fıkra kapsamında
beyanda bulunan kurumlar vergisi mükelleflerinin bu beyanları nedeniyle 2014
yılı geçici vergi beyannamelerinde düzeltme gerektiği takdirde, düzeltme
işlemleri bu fıkrada öngörülen beyanname verme süresi içinde yapılır ve
düzeltme işlemleri nedeniyle herhangi bir ceza veya faiz aranmaz.
(2) Maliye Bakanlığı, bu maddenin uygulanması ile ilgili olarak yılı
içinde ödenmesi gereken vergilerin ödeme sürelerinde değişiklik yapmaya, 213
sayılı Kanun hükümlerine göre bildirimde bulunma zorunluluğu getirmeye ve
uygulamaya ilişkin diğer usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
Madde 75-
4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 66 - 2015 mali
yılı sonuna kadar, yükseköğretim kurumları bütçelerinin "01 - Genel Kamu
Hizmetleri" fonksiyonunda öz gelir karşılığı ödenekleştirilen tutarlardan
ilgili ekonomik kodlara aktarma yapılmak suretiyle, tıp fakültelerine bağlı
sağlık uygulama ve araştırma merkezi döner sermaye birimlerinin bütçesine ilaç,
tıbbi malzeme ve tıbbi cihaz alımlarına ilişkin muaccel borçlarının ödenmesi
amacıyla aktarma yapılabilir. Söz konusu tutar, 17/9/2004 tarihli ve 5234
sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesi uyarınca ödenecek Hazine payı ile bu
Kanunun 58 inci maddesi uyarınca ayrılacak payların ve yapılacak ek ödemenin
hesabında dikkate alınmaz. Bu maddenin uygulanması ile ilgili sınırlamalar
getirmeye, usul ve esaslar belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir."
Madde 76-
1/6/1989 tarihli ve 3568 sayılı
Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu
hükümlerine göre meslek mensuplarının üyesi oldukları odalara olan aidat
borçları ile odaların Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli
Mali Müşavirler Odaları Birliğine olan birlik payı borçlarının asıllarının
tamamını; bu Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ay başından başlamak üzere
birer aylık dönemler hâlinde dokuz eşit taksitte ödemeleri durumunda bu
alacaklara uygulanan faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi ferî alacakların,
alacak asıllarının bu Kanunun yayımlandığı tarihten önce kısmen veya tamamen
ödenmiş olması hâlinde ödenmiş borç asıllarına isabet eden faiz, gecikme faizi,
gecikme zammı gibi ferî alacakların tahsilinden vazgeçilir.
Bu madde hükmünden yararlanmak
isteyenlerin bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihi izleyen ayın sonuna kadar
alacaklı birime başvurmaları şarttır. Madde kapsamında ödenmesi gereken
tutarların maddede öngörülen süre ve şekilde kısmen veya tamamen ödenmemesi
hâlinde, ödenmemiş alacak asılları ile bunlara ilişkin faiz, gecikme faizi,
gecikme zammı gibi ferî alacaklar ilgili mevzuat hükümlerine göre tahsil
edilir.
Madde 77-
18/5/2004 tarihli ve 5174 sayılı
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanununa aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 18 - Bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce ödenmesi gerektiği hâlde ödenmemiş
olan, bu Kanun hükümlerine göre üyelerin oda ve borsalara olan aidat, navlun
hasılatından alınacak oda payları ve borsa tescil ücreti ile oda ve borsaların
da Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine olan aidat borçları asıllarının ödenmemiş
kısmının tamamı ile bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi ferî
alacaklar yerine bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar Yİ-ÜFE aylık
değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; birinci taksiti bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihi takip eden üçüncü ayın sonuna kadar, kalanı
üçer aylık dönemler hâlinde sekiz eşit taksitte ödemeleri hâlinde, bu
alacaklara uygulanan faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi ferî alacakların
ve borç asıllarının bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce kısmen veya
tamamen ödenmiş olması hâlinde ise ödenmiş borç asıllarına isabet eden faiz,
gecikme faizi, gecikme zammı gibi ferî alacakların tahsilinden vazgeçilir.
Ödenmesi gereken toplam tutarın
birinci taksit ödeme süresi içinde ödenmesi hâlinde, ödenmesi gereken tutardan
%10 oranında indirim yapılır.
Bu madde hükmünden
yararlanılabilmesi için bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihi izleyen ikinci
ayın sonuna kadar alacaklı birime başvurulması şarttır. Madde kapsamında
ödenmesi gereken tutarların maddede öngörülen süre ve şekilde kısmen veya
tamamen ödenmemesi hâlinde, ödenmemiş alacak asılları ile bunlara ilişkin faiz,
gecikme faizi, gecikme zammı gibi ferî alacaklar ilgili mevzuat hükümlerine
göre tahsil edilir.
Bu madde hükmünden yararlanmak
isteyen borçluların maddede belirtilen şartları yerine getirmelerinin yanı sıra
dava açmamaları, açılmış davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarına
başvurmamaları şarttır. Bu kapsamda tamamı ödenen alacaklara ilişkin yargılama
giderleri ile icra masrafları ve vekâlet ücretleri karşılıklı olarak talep
edilmez.
Bu maddede geçen, Yİ-ÜFE aylık
değişim oranları tabiri, Türkiye İstatistik Kurumunun her ay için belirlediği
31/12/2004 tarihine kadar toptan eşya fiyatları endeksi (TEFE) aylık değişim
oranlarını, 1/1/2005 tarihinden itibaren üretici fiyatları endeksi (ÜFE) aylık
değişim oranlarını, 1/1/2014 tarihinden itibaren yurt içi üretici fiyat endeksi
(Yİ-ÜFE) aylık değişim oranlarını ifade eder. Bu madde hükümlerine göre
ödenecek alacaklara bu Kanunun yayımlandığı ay için uygulanması gereken Yİ-ÜFE
aylık değişim oranı olarak, bu Kanunun yayımlandığı tarihten bir önceki ay için
belirlenen Yİ-ÜFE aylık değişim oranı esas alınır.
İşi bırakma veya resen terk
nedeniyle vergi mükellefiyeti sona erdiği hâlde oda/borsa kayıtları devam eden
üyelerin vergi mükellefiyetinin sona erdiği tarihe kadar ödenmeyen borçları
için bu madde hükümleri uygulanır. Vergi mükellefiyetinin sona erdiği tarihten
sonra tahakkuk etmiş aidat borçlarının asılları ile birlikte ferî borçlarının
tamamının tahsilinden vazgeçilir."
Madde 78-
7/6/2005 tarihli ve 5362 sayılı
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanununa aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 13 - Bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce ödenmesi gerektiği hâlde ödenmemiş olan,
bu Kanun hükümlerine göre esnaf ve sanatkârların üyesi oldukları odalara aidat
borçları ile odaların birlik ve üyesi oldukları federasyonlara, birlik ve
federasyonların Konfederasyona olan katılma payı borçları asıllarının ödenmemiş
kısmının tamamı ile bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi ferî
alacaklar yerine bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar Yİ-ÜFE aylık
değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; birinci taksiti bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihi takip eden üçüncü ayın sonuna kadar, kalanı
üçer aylık dönemler hâlinde sekiz eşit taksitte ödemeleri hâlinde, bu
alacaklara uygulanan faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi ferî alacakların
ve borç asıllarının bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce kısmen veya tamamen
ödenmiş olması hâlinde ise ödenmiş borç asıllarına isabet eden faiz, gecikme
faizi, gecikme zammı gibi ferî alacakların tahsilinden vazgeçilir.
Ödenmesi gereken toplam tutarın
birinci taksit ödeme süresi içinde ödenmesi hâlinde, ödenmesi gereken tutardan
%10 oranında indirim yapılır.
Bu madde hükmünden
yararlanılabilmesi için bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihi izleyen ikinci
ayın sonuna kadar alacaklı birime başvurulması şarttır. Madde kapsamında
ödenmesi gereken tutarların maddede öngörülen süre ve şekilde kısmen veya
tamamen ödenmemesi hâlinde, ödenmemiş alacak asılları ile bunlara ilişkin faiz,
gecikme faizi, gecikme zammı gibi ferî alacaklar ilgili mevzuat hükümlerine
göre tahsil edilir.
Bu madde hükmünden yararlanmak
isteyen borçluların maddede belirtilen şartları yerine getirmelerinin yanı sıra
dava açmamaları, açılmış davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarına
başvurmamaları şarttır. Bu kapsamda tamamı ödenen alacaklara ilişkin yargılama
giderleri ile icra masrafları ve vekâlet ücretleri karşılıklı olarak talep
edilmez.
Bu maddede geçen, Yİ-ÜFE aylık
değişim oranları tabiri, Türkiye İstatistik Kurumunun her ay için belirlediği
31/12/2004 tarihine kadar toptan eşya fiyatları endeksi (TEFE) aylık değişim
oranlarını, 1/1/2005 tarihinden itibaren üretici fiyatları endeksi (ÜFE) aylık
değişim oranlarını, 1/1/2014 tarihinden itibaren yurt içi üretici fiyat endeksi
(Yİ-ÜFE) aylık değişim oranlarını ifade eder. Bu madde hükümlerine göre
ödenecek alacaklara bu Kanunun yayımlandığı ay için uygulanması gereken Yİ-ÜFE
aylık değişim oranı olarak, bu Kanunun yayımlandığı tarihten bir önceki ay için
belirlenen Yİ-ÜFE aylık değişim oranı esas alınır."
Madde 79-
(1) Bu Kanunun yayımlandığı tarih
itibarıyla (bu tarih dâhil) 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanunu uyarınca araç muayenesi yaptırmaları gerektiği hâlde
muayenelerini süresinde yaptırmamış olanların, 31/12/2014 tarihine kadar (bu
tarih dâhil) araç muayenelerini yaptırmaları ve anılan Kanunun 35 inci maddesi
uyarınca muayene süresi geçirilen her ay ve kesri için tahsili gereken %5 fazla
yerine Kanunun yayımlandığı tarihe kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları, bu
Kanunun yayımlandığı tarihten (yayımlandığı ay dâhil) araç muayenelerinin
yapıldığı tarihe kadar her ay ve kesri için aylık %1 oranı esas alınarak
hesaplanacak tutarı ödemeleri şartıyla anılan madde uyarınca alınması gereken
%5 fazlaların tahsilinden vazgeçilir ve yetkili kuruluş tarafından tahsil
edilen bu tutarlar anılan maddede belirtilen süre ve şekilde Hazine hesaplarına
aktarılır.
(2) Bu madde kapsamına giren
alacaklara karşılık bu maddenin yayımlandığı tarihten önce tahsil edilmiş olan
tutarların bu madde hükümlerine dayanılarak red ve iadesi yapılmaz.
(3) Bu maddede geçen, Yİ-ÜFE aylık
değişim oranları tabiri, Türkiye İstatistik Kurumunun her ay için belirlediği
1/1/2005 tarihinden itibaren üretici fiyatları endeksi (ÜFE) aylık değişim
oranlarını, 1/1/2014 tarihinden itibaren yurt içi üretici fiyat endeksi
(Yİ-ÜFE) aylık değişim oranlarını ifade eder.
(4) Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.
Madde 80-
(1) Gümrük ve Ticaret
Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince, 30/4/2014 tarihinden (bu tarih dâhil)
önce 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanunu ve ilgili diğer kanunlar
kapsamında gümrük yükümlülüğü doğan ve 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip
edilen gümrük vergileri, idari para cezaları, faiz, gecikme faizi ve gecikme
zammı alacaklarından kesinleşmiş olup bu Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla;
a) Vadesi geldiği hâlde
ödenmemiş olan ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunan gümrük vergileri ile
bu vergilere bağlı cezaların ödenmemiş kısmının tamamı ile bunlara bağlı faiz,
gecikme faizi, gecikme zammı gibi ferî amme alacakları yerine bu Kanunun
yayımlandığı tarihe kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak
hesaplanacak tutarın bu maddede belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi
şartıyla, alacak asıllarına bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi ferî
amme alacaklarının tamamının tahsilinden vazgeçilir.
b) Vadesi geldiği hâlde
ödenmemiş olan ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunan ve bir vergi aslına
bağlı olmaksızın 4458 sayılı Kanun ve ilgili diğer kanunlar kapsamında kesilmiş
olan idari para cezaları ile 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler
Kanununun iştirak hükümleri nedeniyle kesilmiş olan idari para cezalarının
%50'sinin bu maddede belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla
cezaların kalan %50'sinin tahsilinden vazgeçilir.
c) Eşyanın gümrüklenmiş
değerine bağlı olarak kesilmiş olan idari para cezaları ile ilgili olarak söz
konusu cezaların ve varsa gümrük vergileri aslının tamamı ile bunlara bağlı
faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi ferî amme alacakları yerine bu Kanunun
yayımlandığı tarihe kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak
hesaplanacak tutarın bu maddede belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi
şartıyla, alacak asıllarına bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi ferî
amme alacaklarının tamamının tahsilinden vazgeçilir.
ç) Bu fıkra kapsamında,
ödenmemiş alacağın sadece ferî alacaktan ibaret olması hâlinde ferî alacak
yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar tahsil
edilir.
(2) Birinci fıkra
kapsamında kesinleşen alacakların yanı sıra eşyanın mülkiyeti kamuya geçirilmiş
ise birinci fıkranın (c) bendine uygun olarak işlem yapılmış olması ve eşyanın
gümrüklenmiş değerinin ödenmesi şartıyla mülkiyetin kamuya geçirilmesi işlemi
iptal edilir.
(3) Bu maddede geçen,
Yİ-ÜFE aylık değişim oranları tabiri, Türkiye İstatistik Kurumunun her ay için
belirlediği 31/12/2004 tarihine kadar toptan eşya fiyatları endeksi (TEFE)
aylık değişim oranlarını; 1/1/2005 tarihinden itibaren üretici fiyatları
endeksi (ÜFE) aylık değişim oranlarını, 1/1/2014 tarihinden itibaren yurt içi
üretici fiyat endeksi (Yİ-ÜFE) aylık değişim oranlarını; gümrük vergileri
tabiri, ilgili mevzuat uyarınca eşyanın ithali veya ihracında uygulanan ve
Gümrük ve Ticaret Bakanlığına bağlı gümrük idarelerince takip ve tahsil edilen
gümrük vergisi, diğer vergiler, eş etkili vergiler ve mali yüklerin tümünü,
gümrüklenmiş değer tabiri, Uluslararası Kıymet Sözleşmesine göre belirlenecek;
ithal eşyası için eşyanın CIF kıymeti ile gümrük vergileri toplamını, ihraç
eşyası için FOB kıymeti ile gümrük vergileri toplamını ifade eder. Bu madde
hükümlerine göre ödenecek alacaklara bu Kanunun yayımlandığı ay için
uygulanması gereken Yİ-ÜFE aylık değişim oranı olarak, bu Kanunun yayımlandığı
tarihten bir önceki ay için belirlenen Yİ-ÜFE aylık değişim oranı esas alınır.
(4) Bu madde hükmünden
yararlanmak isteyen borçluların maddede belirtilen şartların yanı sıra dava
açmamaları, açılmış davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarına başvurmamaları
şarttır. Davadan vazgeçme dilekçeleri ilgili tahsil dairesine verilir ve bu
dilekçelerin tahsil dairelerine verildiği tarih, ilgili yargı merciine
verildiği tarih sayılarak dilekçeler ilgili yargı merciine gönderilir. Bu madde
hükümlerinden yararlanmak üzere başvuruda bulunan ve açtıkları davalardan
vazgeçen borçluların bu ihtilaflarıyla ilgili olarak bu Kanunun yayımlandığı
tarihten sonra tebliğ edilen kararlar uyarınca işlem yapılmaz ve bu kararlar
ile hükmedilmiş yargılama giderleri ve vekâlet ücreti bulunması hâlinde bunlar
talep edilemez.
(5) Bu madde
hükümlerinden yararlanmak isteyen borçluların maddede öngörülen şartların yanı
sıra bu Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ikinci ayın sonuna kadar başvuruda
bulunmaları ve madde kapsamında ödenecek tutarları, ilk taksiti bu Kanunun
yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü aydan başlamak üzere ikişer aylık dönemler
hâlinde on sekiz eşit taksitte ödemeleri şarttır. Bu Kanuna göre ödenecek
taksitlerin ödeme süresinin son gününün resmî tatile rastlaması hâlinde süre
izleyen ilk iş günü mesai saati sonunda biter.
(6) Bu madde hükümlerine
göre hesaplanan tutarın;
a) İlk taksit ödeme
süresi içinde tamamen ödenmesi hâlinde, bu tutara bu Kanunun yayımlandığı
tarihten ödeme tarihine kadar geçen süre için herhangi bir faiz uygulanmaz.
b) Taksitle ödenmek
istenmesi hâlinde borçluların başvuru sırasında altı, dokuz, on iki veya on
sekiz eşit taksitte ödeme seçeneklerinden birini tercih etmeleri şarttır.
Tercih edilen taksit süresinden daha uzun bir sürede ödeme yapılamaz.
c) Taksitle yapılacak
ödemelerde ilgili maddelere göre belirlenen tutar;
1) Altı eşit taksit için
(1,05),
2) Dokuz eşit taksit
için (1,07),
3) On iki eşit taksit
için (1,10),
4) On sekiz eşit taksit
için (1,15),
katsayısı ile çarpılır
ve bulunan tutar taksit sayısına bölünmek suretiyle ikişer aylık dönemler
hâlinde ödenecek taksit tutarı hesaplanır. Bu madde hükümlerinden yararlanmak
üzere başvuruda bulunan borçlulara tercih ettikleri taksit süresine uygun ödeme
planı verilir. Ancak, tercih edilen süreden daha kısa sürede ödeme yapılması
hâlinde ödenecek tutar ilgili katsayıya göre düzeltilir.
(7) a) Bu maddeye göre
ödenmesi gereken taksitlerden; bir takvim yılında iki veya daha az (2014 takvim
yılı için bir) taksitin, süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi hâlinde,
ödenmeyen veya eksik ödenen taksit tutarlarının son taksiti izleyen ayın sonuna
kadar, gecikilen her ay ve kesri için 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine
göre belirlenen gecikme zammı oranında hesaplanacak geç ödeme zammı ile
birlikte ödenmesi şartıyla bu madde hükümlerinden yararlanılır. Süresinde
ödenmeyen veya eksik ödenen taksitlerin belirtilen şekilde de ödenmemesi veya
bir takvim yılında ikiden fazla (2014 takvim yılı için birden fazla) taksitin
süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi hâlinde bu madde hükümlerinden
yararlanma hakkı kaybedilir. Bu hüküm alacaklı tahsil daireleri açısından taksitlendirilen
alacaklar için ayrı ayrı uygulanır.
b) Taksit tutarının
%10'unu aşmamak şartıyla 5 Türk lirasına (bu tutar dâhil) kadar yapılmış eksik
ödemeler için bu madde hükümleri ihlal edilmiş sayılmaz.
c) Bu madde kapsamına
giren alacakların maddede belirtilen şekilde tamamen ödenmemiş olması hâlinde
borçlular ödedikleri tutarlar kadar bu madde hükümlerinden yararlanırlar.
(8) a) 13/2/2011 tarihli
ve 6111 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Sosyal Sigortalar
ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve Diğer Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde
Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun hükümlerine göre bu maddenin
yayımlandığı tarih itibarıyla taksit ödemeleri devam eden alacaklar hariç olmak
üzere, bu madde kapsamına giren alacakların, bu Kanunun yayımlandığı tarihten
önce 6183 sayılı Kanun ve diğer kanunlar uyarınca tecil edilip de tecil
şartlarına uygun olarak ödenmekte olanlarından, kalan taksit tutarları için
borçlular, talep etmeleri hâlinde bu madde hükümlerinden yararlanabilirler. Bu
takdirde tecil şartlarına uygun olarak ödenen taksit tutarları için tecil
hükümleri geçerli sayılır. Bu şekilde ödenmiş taksit tutarlarına tecil tarihi
ile ödeme tarihi arasında geçen süre için sadece ilgili kanunun öngördüğü faiz
uygulanır. Kalan taksit tutarları vadesinde ödenmemiş alacak kabul edilir ve bu
alacaklar hakkında bu madde hükümleri uygulanır.
b) Bu maddeden
yararlanılarak süresinde ödenen alacaklara, maddede yer alan hükümler saklı
kalmak kaydıyla Kanunun yayımlandığı tarihten sonraki süreler için faiz, zam ve
gecikme zammı gibi ferî amme alacağı hesaplanmaz.
c) Bu maddeye göre ödenecek
alacaklarla ilgili olarak, tatbik edilen hacizler yapılan ödemeler nispetinde
kaldırılır ve buna isabet eden teminatlar iade edilir.
(9) Gümrük ve Ticaret
Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince takip edilmekte olan ve vadesi 31/12/2013
tarihinden (bu tarih dâhil) önce olduğu hâlde bu Kanunun yayımlandığı tarihe
kadar ödenmemiş olan ve 6183 sayılı Kanun kapsamında gümrük idarelerince takibi
gereken her bir alacağın; türü, yükümlülüğü, asılları ayrı ayrı dikkate alınmak
suretiyle tutarı 50 Türk lirasını aşmayan asli alacakların, idari para
cezalarında 80 Türk lirasını aşmayanların ve tutarına bakılmaksızın bu
alacaklara bağlı ferî alacakların, aslı ödenmiş ferî alacaklarda toplamı 100
Türk lirasını aşmayanların tahsilinden vazgeçilir.
(10) Bu madde kapsamına
giren alacaklara karşılık bu Kanunun yayımlandığı tarihten önce tahsil edilmiş
olan tutarlar, bu madde kapsamında tahsil edilen tutarlar ile bu maddenin
sekizinci fıkrasının (a) bendi kapsamında yapılan tecile ilişkin olarak 6183
sayılı Kanun veya diğer kanunlar uyarınca ödenen faizlerin bu Kanun hükümlerine
dayanılarak red ve iadesi yapılmaz.
(11) Bakanlar Kurulu, bu
maddede öngörülen başvuru ve ilk taksit ödeme sürelerini bir aya kadar uzatmaya
yetkilidir.
(12) Bu maddenin
uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Gümrük ve Ticaret Bakanlığı
yetkilidir."
Madde 81-
31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 60 - (1) 2014 yılı Nisan ve önceki aylara ilişkin olup
bu maddenin yayımlandığı tarihten önce tahakkuk ettiği hâlde ödenmemiş olan;
a) Bu Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c)
bentleri kapsamındaki sigortalılık statülerinden kaynaklanan, sigorta primi,
emeklilik keseneği ve kurum karşılığı, işsizlik sigortası primi, sosyal
güvenlik destek primi,
b) Bu maddeye göre yapılan başvuru tarihi itibarıyla ilgili mevzuatına
göre ödenmesi imkânı ortadan kalkmamış isteğe bağlı sigorta primi ve topluluk
sigortası primi,
c) Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından ilgili kanunları gereğince takip
edilen damga vergisi, özel işlem vergisi ve eğitime katkı payı,
ç) 30/4/2014 tarihine kadar (bu tarih dâhil) bitirilmiş özel nitelikteki
inşaatlar ile ihale konusu işlere ilişkin olup bu maddenin yayımlandığı
tarihten önce Kurumca resen tahakkuk ettirilerek işverene tebliğ edildiği hâlde
bu maddenin yayımlandığı tarih itibarıyla ödenmemiş olan; özel nitelikteki
inşaatlar ile ihale konusu işlere ilişkin yapılan ön değerlendirme, araştırma
veya tespitler sonucunda bulunan eksik işçilik tutarı üzerinden hesaplanan
sigorta primi,
d) Bu Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında
genel sağlık sigortalısı olanların genel sağlık sigortası primi,
e) Sosyal güvenlik kanunlarına göre emeklilik veya yaşlılık aylığı
almakta iken 5335 sayılı Kanunun 30 uncu maddesinin ikinci fıkrası kapsamına
giren kurum ve kuruluşlara ait işyerlerinde çalışmaları nedeniyle aylıkları
kesilmesi gerekenlere, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihi takip eden ödeme
dönemine kadar yersiz olarak ödendiği tespit edilen aylıklara ilişkin borç,
asılları ile bu alacaklara ödeme sürelerinin bittiği tarihlerden bu
maddenin yayımlandığı tarihe kadar geçen süre için Yİ-ÜFE aylık değişim
oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu maddede belirtilen süre ve
şekilde ödenmesi hâlinde, bu alacaklara uygulanan gecikme cezası ve gecikme
zammı gibi ferî alacakların tamamının tahsilinden vazgeçilir.
(2) 30/4/2014 tarihine kadar (bu tarih dâhil) işlenen fiillere ilişkin
olup bu maddenin yayımlandığı tarih itibarıyla ödenmemiş olan idari para cezası
asıllarının %50'si ile bu tutara ödeme sürelerinin bittiği tarihlerden bu
maddenin yayımlandığı tarihe kadar geçen süre için Yİ-ÜFE aylık değişim
oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu maddede belirtilen süre ve
şekilde ödenmesi hâlinde idari para cezası asıllarının kalan %50'si ile idari
para cezasına uygulanan gecikme cezası ve gecikme zammı gibi ferî alacaklarının
tamamının tahsilinden vazgeçilir.
(3) Bu madde hükümlerinden yararlanmak isteyen borçluların;
a) Bu maddenin yayımlandığı tarihi izleyen ay başından itibaren; birinci
fıkranın (d) bendinde belirtilen borçlular yedi ay içinde, diğer bentlerde
belirtilen borçlular ise üç ay içinde Kuruma başvuruda bulunmaları,
b) İlk taksiti bu maddenin yayımlandığı tarihi izleyen ay başından
itibaren; birinci fıkranın (d) bendinde belirtilen borçlular sekiz ay içinde,
diğer bentlerde belirtilenler ise dört ay içinde, diğer taksitlerini ise ikişer
aylık dönemler hâlinde azami on sekiz eşit taksitte ödemeleri,
gerekir.
(4) a) Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi
kapsamındaki sigortalılık statüsünden kaynaklanan prim borcu hariç diğer
borçların bu madde hükümlerine göre hesaplanan tutarının ilk taksit ödeme
süresi içinde tamamen ödenmesi hâlinde, bu tutara bu maddenin yayımlandığı
tarihten ödeme tarihine kadar geçen süre için herhangi bir faiz uygulanmaz.
Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamındaki
sigortalılık statüsünden kaynaklanan prim borcu aslının ilk taksit ödeme süresi
içinde tamamen ödenmesi hâlinde ödeme tarihine kadar sosyal güvenlik mevzuatına
göre hesaplanan gecikme cezası ve gecikme zammı tahsil edilmez.
b) Bu madde hükümlerine göre hesaplanan tutarın taksitle ödenmek
istenmesi hâlinde, ilgili maddelerde yer alan hükümler saklı kalmak şartıyla,
borçluların başvuru sırasında altı, dokuz, on iki veya on sekiz eşit taksitte
ödeme seçeneklerinden birini tercih etmeleri şarttır. Tercih edilen taksit
süresinden daha uzun bir sürede ödeme yapılamaz.
c) Taksitle yapılacak ödemelerde ilgili maddelere göre belirlenen tutar;
1) Altı eşit taksit için (1,05),
2) Dokuz eşit taksit için (1,07),
3) On iki eşit taksit için (1,10),
4) On sekiz eşit taksit için (1,15),
katsayısı ile çarpılır ve bulunan tutar taksit sayısına bölünmek
suretiyle ikişer aylık dönemler hâlinde ödenecek taksit tutarı hesaplanır. Bu
madde hükümlerinden yararlanmak üzere başvuruda bulunan borçlulara tercih
ettikleri taksit süresine uygun ödeme planı verilir. Ancak, tercih edilen
süreden daha kısa sürede ödeme yapılması hâlinde ödenecek tutar ilgili
katsayıya göre düzeltilir.
(5) Kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlar ile tarımda kendi adına
ve hesabına bağımsız çalışanlardan 2/9/1971 tarihli ve 1479 sayılı Esnaf ve
Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanunu mülga
hükümlerine ve mülga 17/10/1983 tarihli ve 2926 sayılı Tarımda Kendi Adına ve
Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununa göre tescilleri yapıldığı hâlde
prim borçları nedeniyle daha önceki ilgili kanunları uyarınca sigortalılık
süreleri durdurulmuş olanlardan bu maddenin yayımlandığı tarih itibarıyla ihya
edilmemiş olanların kendileri veya hak sahipleri, bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihi takip eden ay başından itibaren üç ay içinde Kuruma müracaat ederek,
durdurulan sigortalılık süreleri için ödeyecekleri prim tutarının, sigortalılık
süreleri durdurulmamış gibi değerlendirilerek bu madde hükümlerine göre
hesaplanmasını talep edebilirler. Hesaplanan borcun tamamının ilk taksit ödeme
süresi içinde ödenmesi hâlinde durdurulan süreler sigortalılık süresi olarak
değerlendirilir. Hesaplanan borcun tamamının ilk taksit ödeme süresi içinde
ödenmemesi hâlinde ihya işlemi geçerli sayılmaz ve bu madde kapsamında ödenmiş
olan tutarlar ilgilinin bu madde kapsamı haricinde başkaca prim borcunun bulunmaması
kaydıyla faizsiz olarak iade edilir.
(6) Bu maddeye göre ödenmesi gereken taksitlerden; bir takvim yılında iki
veya daha az taksitin, süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi hâlinde,
ödenmeyen veya eksik ödenen taksit tutarlarının son taksiti izleyen ayın sonuna
kadar, gecikilen her ay ve kesri için 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine
göre belirlenen gecikme zammı oranında hesaplanacak geç ödeme zammı ile
birlikte ödenmesi şartıyla bu madde hükümlerinden yararlanılır. Süresinde
ödenmeyen veya eksik ödenen taksitlerin belirtilen şekilde de ödenmemesi veya
bir takvim yılında ikiden fazla taksitin süresinde ödenmemesi veya eksik
ödenmesi hâlinde bu madde hükümlerinden yararlanma hakkı kaybedilir. Bu hüküm
alacakları tahsil daireleri açısından taksitlendirilen alacaklar için ayrı ayrı
uygulanır.
(7) Taksit tutarının %10'unu aşmamak şartıyla 5 Türk lirasına (bu tutar
dâhil) kadar yapılmış eksik ödemeler için bu madde hükümleri ihlal edilmiş
sayılmaz.
(8) Ödeme hakkının kaybedilmiş olması hâlinde, borçlular ödedikleri tutar
kadar bu madde hükmünden yararlandırılırlar.
(9) Bu madde hükümlerinden yararlanmak isteyen borçluların, bu maddelerde
belirtilen şartların yanı sıra dava açmamaları, açılmış davalardan vazgeçmeleri
ve kanun yollarına başvurmamaları şarttır.
(10) Bu maddeye göre ödenecek alacaklarla ilgili olarak tatbik edilen
hacizler yapılan ödemeler nispetinde kaldırılır ve buna isabet eden teminatlar
iade edilir.
(11) 6111 sayılı Kanun hükümlerine göre bu maddenin yayımlandığı tarih
itibarıyla taksit ödemeleri devam eden alacaklar hariç olmak üzere, bu madde
kapsamına giren alacakların, bu maddenin yayımlandığı tarihten önce bu madde
kapsamına giren borçları 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesi gereğince tecil ve
taksitlendirilmiş olup, tecil ve taksitlendirme işlemi bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarih itibarıyla devam eden borçlularca, tecil ve taksitlendirme süresi
içinde ödenmiş tutarların Kurumun ilgili mevzuatı uyarınca mahsup edilmesinin
yazılı olarak talep edilmesi hâlinde, daha önce ödemiş oldukları tutarlar,
sosyal güvenlik mevzuatının ilgili hükümlerine göre mahsup edildikten sonra
birinci fıkra kapsamına giren kalan borçları bu maddeye göre peşin veya
taksitler hâlinde ödenir.
(12) 10/1/2013 tarihli ve 6385 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanuna göre
sosyal güvenlik destek primi borçlarını yapılandıran ve yapılandırma işlemi bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla devam eden borçlularca,
yapılandırma süresi içinde ödenmiş tutarların Kurumun ilgili mevzuatı uyarınca
mahsup edilmesinin yazılı olarak talep edilmesi hâlinde, daha önce ödenen
tutarlar, sosyal güvenlik mevzuatının ilgili hükümlerine göre mahsup edildikten
sonra kalan borçları bu maddeye göre peşin veya taksitler hâlinde ödenir.
(13) Bu Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi
kapsamındaki sigortalılar, 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi
kapsamında genel sağlık sigortalısı olanlar, ek 5 inci ve ek 6 ncı maddeleri
kapsamında sigortalı olanlar, bu madde kapsamındaki borçlarını yapılandırmaları
hâlinde, yapılandırılan borç haricinde altmış günden fazla prim ve prime
ilişkin borçlarının bulunmaması veya altmış günden fazla prim ve prime ilişkin
borçları bulunmakla birlikte bu borçlarını ilgili kanunlara göre
taksitlendirmiş veya yapılandırmış olup ödeme yükümlülüklerini de yerine
getiriyor olmaları ve bu maddeye göre yapılandırılan borçlarının ilk taksitini
ödemeleri kaydıyla genel sağlık sigortasından yararlanmaya başlatılır.
(14) Bu madde hükümlerinden yararlanmak üzere başvuruda bulunan
borçlular, taksit ödeme süresince tahakkuk eden sigorta primlerini çok zor
durum olmaksızın bir takvim yılında ikiden fazla vadesinde ödememeleri ya da
eksik ödemeleri hâlinde, belirtilen madde hükümlerine göre yapılandırılan
borçlarına ilişkin kalan taksitlerini ödeme haklarını kaybederler.
(15) Bu madde kapsamına giren alacaklara karşılık bu maddenin
yayımlandığı tarihten önce tahsil edilmiş olan tutarların bu madde hükümlerine
dayanılarak red ve iadesi yapılmaz.
(16) Bu madde kapsamında ödenmesi gereken tutarlar, il özel idareleri,
belediyeler ve bunlara bağlı müstakil bütçeli ve kamu tüzel kişiliğini haiz
kuruluşlarca ikişer aylık dönemler hâlinde azami otuz altı eşit taksitte, bu
madde ile bu maddeyi ihdas eden Kanunun 73 üncü maddesi kapsamında ödenmesi
gereken tutarlar, Gençlik ve Spor Bakanlığı, Türkiye Futbol Federasyonu ve
özerk spor federasyonlarına tescil edilmiş olan ve Türkiye'de sportif alanda
faaliyette bulunan spor kulüplerince ikişer aylık dönemler hâlinde azami kırk
iki eşit taksitte ödenebilir. Bu takdirde bu bent hükmüne göre hesaplanacak
katsayı yirmi dört eşit taksit için (1,20), otuz eşit taksit için (1,25), otuz
altı eşit taksit için (1,30) ve kırk iki eşit taksit için (1,35) olarak
uygulanır.
(17) Bu madde kapsamına giren alacakların; asıllarının bu maddenin
yayımlandığı tarihten önce ödenmiş olması şartıyla, bu maddenin yayımlandığı
tarih itibarıyla aslı ödenmiş ferî alacağın %40'ının ilk taksit ödeme süresi
içinde ödenmesi hâlinde kalan %60'ının tahsilinden vazgeçilir. Aslı ödenmiş
ferî alacağın %40'ının taksitle ödenmek istenmesi hâlinde ise bu maddenin
dördüncü fıkrasının (c) bendine göre taksitlendirilir.
(18) Bu maddede geçen Yİ-ÜFE aylık değişim oranları tabiri, Türkiye
İstatistik Kurumunun her ay belirlediği 31/12/2004 tarihine kadar toptan eşya
fiyatları endeksi (TEFE) aylık değişim oranlarını, 1/1/2005 tarihinden itibaren
üretici fiyatları endeksi (ÜFE) aylık değişim oranlarını, 1/1/2014 tarihinden
itibaren yurt içi üretici fiyat endeksi (Yİ-ÜFE) aylık değişim oranlarını ifade
eder. Bu madde hükümlerine göre ödenecek alacaklara bu maddenin yayımlandığı ay
için uygulanması gereken Yİ-ÜFE aylık değişim oranı olarak, bu maddenin
yayımlandığı tarihten bir önceki ay için belirlenen Yİ-ÜFE aylık değişim oranı
esas alınır.
(19) Bakanlar Kurulu, bu maddede öngörülen başvuru ve ilk taksit ödeme
sürelerini, bu maddenin birinci fıkrasının (d) bendinde belirtilen borçlular
yönünden altı aya kadar, diğer borçlular yönünden ise bir aya kadar uzatmaya
yetkilidir.
(20) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye
Sosyal Güvenlik Kurumu yetkilidir."
Madde 82-
1/7/1976 tarihli ve 2022 sayılı 65
Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaşlarına Aylık
Bağlanması Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 4 - Bu Kanun
kapsamındaki kişilere bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar yersiz ödenen
ve geri alınması gereken aylıklar ile bunlardan doğan ceza ve faizler terkin
edilmiştir. İlgililer hakkında herhangi bir adli, idari ve icrai takibat
yapılmaz. Yersiz ödemeler kapsamında maddenin yürürlüğe girmesinden önce idare
tarafından yapılan tahsilatlar, ilgililerine iade edilmez."
Madde 83-
4/2/1924 tarihli ve 406 sayılı
Telgraf ve Telefon Kanununun ek 33 üncü maddesinin yedinci fıkrasının birinci
cümlesinin sonunda yer alan "tabi değildir" ibaresinden önce gelmek
üzere "ve 4/7/2001 tarihli ve 631 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede
düzenlenen kısıtlamalara" ibaresi eklenmiştir.
Madde 84-
22/12/1934 tarihli ve 2644 sayılı
Tapu Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"Rücu istemi
EK MADDE 2 - Tapu ve kadastro
işlemleri ile ilgili olarak, Devletin kusursuz sorumluluğu sebebiyle yapılan
ödemeler dolayısıyla, ihmali bulunan personel aleyhine başlatılacak rücu
istemleri, ödeme tarihinden itibaren iki yıl, her hâlde zarara yol açan işlemin
gerçekleştirildiği tarihten itibaren on yılın geçmesiyle zamanaşımına uğrar.
Ağır kusura dayalı sorumluluğu bulunan personel için 11/1/2011 tarihli ve 6098
sayılı Türk Borçlar Kanununun 73 üncü maddesi hükümleri saklıdır."
Madde 85-
15/7/1950 tarihli ve 5682 sayılı
Pasaport Kanununun 13 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına "ataşelere ve
muavinlerine," ibaresinden sonra gelmek üzere "din hizmetleri
koordinatörlerine," ibaresi eklenmiştir.
Madde 86-
5682 sayılı Kanunun 14 üncü
maddesinin (A) bendinde yer alan "kamu görevlilerine" ibaresi
"kamu görevlileri ile birinci derece kadro ile emekliliğe hak kazanmış
olan belediye başkanlarına" şeklinde değiştirilmiştir.
Madde 87-
5/12/1951 tarihli ve 5846 sayılı
Fikir ve Sanat Eserleri Kanununun 47 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"MADDE 47 - Bakanlar Kurulu
kararı ile memleket kültürü için önemi haiz görülen eserler üzerindeki haklar,
hak sahiplerinin münasip bir bedel talep etme hakları saklı kalmak kaydıyla,
eser sahibinin ölümünden sonra, koruma süresinin bitiminden önce, kamuya mal
edilebilir. Bu hususta karar verilebilmesi için eserin, Türkiye'de veya Türkiye
dışında Türk vatandaşları tarafından vücuda getirilmiş olması gerekir.
Bakanlar Kurulu kararında;
1.
Eser ve sahibinin adı,
2.
Hakları kullanacak makam veya
müessese,
3.
Hak sahiplerine, talep üzerine
ödenecek bedelin nasıl belirleneceği ve bu bedelin hangi kurum tarafından
ödeneceği,
4.
Eserden gelir elde edilmesi hâlinde
bu gelirin hangi gayelere tahsis edileceği,
yazılır.
Bakanlar Kurulu kararında
belirtilen eserin, topluma ulaşması sağlanacak şekilde yayımlanması
zorunludur."
Madde 88-
18/12/1953 tarihli ve 6200 sayılı
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanuna
aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"EK MADDE 6 - 14/3/2013
tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ve su kullanım hakkı anlaşması
çerçevesinde elektrik enerjisi üretmek amacıyla yapılacak olan hidroelektrik
tesislerinin baraj, regülatör, yükleme havuzu, tünel, kanal, borulu isale hattı
gibi su yapısıyla ilgili kısımları ile gerçek ve tüzel kişiler tarafından
yapılacak baraj, gölet ve regülatör gibi su yapılarının inşasının inceleme ve
denetimi zorunludur; diğer su yapılarından sulama tesisi, isale hattı,
kolektör, arıtma tesisi, taşkın ve nehir yatağı düzenlemesi gibi su yapılarının
da denetim masrafları ilgililerine ait olmak üzere denetim hizmeti DSİ
tarafından yapılır veya DSİ tarafından yetkilendirilen Türk Ticaret Kanununa
göre kurulmuş şirketlerden DSİ'ce müşavirlik hizmeti satın alınarak yaptırılır.
Su yapıları yapmak üzere görevlendirilmiş ve yetkilendirilmiş kamu kurum ve
kuruluşları ile mahallî idareler, mevzuatı çerçevesinde talep etmeleri hâlinde
su yapılarının denetim hizmetleri bu madde kapsamında yapılır. Denetim
masrafları, denetlenen yatırımcı gerçek ve tüzel kişiler tarafından DSİ'ye
ödenir. İnşaatı devam eden su yapıları için bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren altmış gün içinde su yapısının denetlenmesi için yatırımcı
tarafından DSİ'ye müracaat edilmesi zorunludur. 6446 sayılı Kanun kapsamında
üretim lisansı sahibi tüzel kişilerden denetim yaptırmayanlara, DSİ tarafından
tesisin kurulu gücüne bağlı olarak megavat başına beş bin Türk lirası idari
para cezası verilir ve DSİ tarafından yapılacak yazılı ihtardan itibaren otuz
gün içinde gerekli müracaatın yapılmaması hâlinde DSİ ile imzalanan su kullanım
hakkı anlaşması iptal edilir; sulama tesisi, isale hattı, kolektör, arıtma
tesisi, taşkın ve nehir yatağı düzenlemesi gibi diğer su yapılarında ise
yatırım bedelinin binde biri nispetinde idari para cezası verilir ve DSİ
tarafından yapılacak yazılı ihtardan itibaren otuz gün içinde gerekli
müracaatın yapılmaması hâlinde su yapısının inşaatının durdurulması için
gerekli tedbirler DSİ tarafından alınır.
Denetim şirketi, su yapısının
projesini veya revize projesini onaylamak, projesine ve ilgili mevzuata uygun
olarak yapılmasını sağlamak, imalatta kullanılan malzemelerin ve imalatın
projesine, teknik şartname ve standartlara uygunluğunu kontrol etmek,
malzemeler ve imalatla ilgili deneyleri yaptırmak, neticelerini belgelendirmek,
yapılan tüm denetim hizmetlerine ilişkin belgeler ile DSİ tarafından yapılan
kabul işlemine esas olan belgeleri DSİ'ye vermek mecburiyetindedir.
DSİ tarafından denetim şirketine
izin belgesi ile yetki verildiği hâlde, su yapılarının denetimini DSİ
kriterlerinin, standartların, ilgili mevzuat hükümlerinin gerektirdiği şekilde
yerine getirmeyen yetkili denetim şirketlerine; DSİ tarafından ilk seferinde
denetlenen hidroelektrik tesislerinde, kurulu gücüne bağlı olarak megavat
başına beş bin Türk lirası idari para cezası; baraj, gölet, sulama tesisi,
isale hattı, kolektör, arıtma tesisi, taşkın ve nehir yatağı düzenlemesi gibi
su yapılarında, yatırım bedelinin binde biri nispetinde idari para cezası
verilir ve eksikliklerini düzeltmek üzere on beş gün müddet verilir. Bu fiilin
ikinci tekrarında ceza iki katı olarak uygulanır ve eksikliklerini düzeltmek
üzere on beş gün müddet verilir. Fiilin üçüncü tekrarında ise ceza üç katı
olarak uygulanır ve su yapıları yetkili denetim şirketinin izin belgesi DSİ
tarafından iptal edilir. İzin belgesi iptal edilen yetkili denetim şirketinin
yönetici ve ortakları bir yıl süreyle başka bir yetkili denetim şirketi
kuramazlar, kurulmuş olan şirketlerde görev alamaz ve/veya ortak olamazlar.
Su yapılarının mevzuata ve onaylı
projesine aykırı yapılması hâlinde, bu durumun düzeltilmesi için yetkili
denetim şirketinin DSİ'ye yazılı bildirimi üzerine DSİ tarafından yatırımcıya
en fazla 30 gün eksiklikleri düzeltme müddeti verilir. Mevzuata ve projeye
aykırılığın giderilmemesi hâlinde verilen sürenin sonunda veya acil hâllerde
derhâl DSİ işi kısmen veya tamamen durdurur.
Su yapılarını denetlemek üzere
yetkilendirilmiş şirketlere uygulanacak idari yaptırımlar DSİ tarafından yerine
getirilir.
Denetim şirketi ile denetim
şirketinde görev alan denetim elemanları, su yapısının projesine, fen ve sanat
kurallarına ve ilgili mevzuata uygun olarak yapılmamasından ortaya çıkan zarar
ve ziyandan kabul tarihinden itibaren on beş yıl süreyle yatırımcı ile birlikte
müteselsilen sorumludur.
Gerçek ve tüzel kişiler tarafından
inşa edilecek su ile ilgili köprü, menfez gibi yapılarda hidrolik yönden
DSİ'nin uygun görüşü alınır.
Denetim işleriyle ilgili
masrafların tahsiline dair usuller ile denetim yapacak personelin nitelikleri,
denetleme usulleri ve diğer şartlar, DSİ tarafından, bağlı olduğu Bakanlığın
görüşü alınarak hazırlanacak yönetmelikle düzenlenir.
Bu Kanuna göre verilen idari para
cezalarına ilişkin kararlar, 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu
hükümlerine göre tebliğ edilir. Bu cezalara karşı tebliğinden itibaren otuz gün
içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir.
Bu Kanuna göre verilen idari para
cezalarında ihlalin tespiti ve cezanın kesilmesi usulleri ile ceza
uygulamasında kullanılacak tutanakların şekli, dağıtımı ve kontrolüne ilişkin
usul ve esaslar Maliye Bakanlığının görüşü alınarak DSİ tarafından hazırlanacak
yönetmelikle düzenlenir.
Bu Kanuna göre verilen idari para
cezaları, tebliğinden itibaren bir ay içinde ödenir. İdari para cezaları genel
bütçeye gelir kaydedilir."
Madde 89-
10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı
Harcırah Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"g. Memuriyet mahalli: Memur
ve hizmetlinin asıl görevli olduğu veya ikametgâhının bulunduğu şehir ve
kasabaların belediye sınırları içinde bulunan mahaller ile bu mahallerin
dışında kalmakla birlikte yerleşim özellikleri bakımından bu şehir ve
kasabaların devamı niteliğinde bulunup belediye hizmetlerinin götürüldüğü,
büyükşehir belediyelerinin olduğu illerde ise il mülki sınırları içinde kalmak
kaydıyla memur ve hizmetlinin asıl görevli olduğu veya ikametgâhının bulunduğu
ilçe belediye sınırları içinde kalan ve yerleşim özellikleri bakımından
bütünlük arz eden yerler ile belediye sınırları dışında kalmakla birlikte
yerleşim özellikleri bakımından bu yerlerin devamı niteliğindeki mahaller ve
kurumlarınca sağlanan taşıt araçları ile gidilip gelinebilen yerleri;"
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder