Uzun tartışmalar sonucu beklenen torba yasa yayınlandı. Herkes mutlaka
kendince bir şeyler bulacak/sorgulayacak ve yararlanmaya çalışacaktır. Yasa başlangıçta 60 madde içerirken kaç madde
ile bittiği malum. Konu ile ilgili tebliğ yayınlanana dek uygulama hakkında bir
bilgi yok. Ancak 6111 sayılı yasa çerçevesinde bir uygulama yapılacağını
beklemek çok da aykırı olmazsa gerek. Çok uzun zamandır sorulara ön cevap
olması düşüncesiyle yasanın Vergi
/ SGK ile ilgili bölümleri işaretlenmiş, önemli ve ilgi çekici olduğuna
inandığımız bölümleri ayrıca renklendirilmiştir. Başlıklarla ilgili önem
arz eden özellikli konular daha detaylı incelenerek ayrı makaleler olarak
yayınlanacaktır.
Yararlı olması dileğiyle, yasa metninin tamamı aşağıdadır. ( Blog sınırları nedeniyle 3 bölüm halinde yayınlanmıştır. )
İŞ KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN
HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI İLE
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN
YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN
Kanun
No : 6552
Kabul
Tarihi : 10/9/2014
Resmi
Gazete Sayısı : 29116(M)
Resmi
Gazete Tarihi : 11/9/2014
Madde 1-
22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı
İş Kanununun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "altı iş
günü" ibareleri "otuz iş günü" şeklinde, aynı fıkranın beşinci
cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"İtiraz üzerine görülecek
olan dava basit yargılama usulüne göre dört ay içinde sonuçlandırılır.
Mahkemece verilen kararın temyizi hâlinde Yargıtay altı ay içinde kesin olarak
karar verir. Kamu idarelerince bu raporlara karşı yetkili iş mahkemelerine
itiraz edilmesi ve mahkeme kararlarına karşı diğer kanun yollarına başvurulması
zorunludur."
Madde 2-
4857 sayılı Kanunun 18 inci maddesinin birinci
fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
"Yer altı işlerinde çalışan işçilerde kıdem
şartı aranmaz."
Madde 3-
4857 sayılı Kanunun 36
ncı maddesinin beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"İşverenler, alt
işverene iş vermeleri hâlinde, bunların işçilerinin ücretlerinin ödenip
ödenmediğini işçinin başvurusu üzerine veya aylık olarak resen kontrol etmekle
ve varsa ödenmeyen ücretleri hak edişlerinden keserek işçilerin banka hesabına
yatırmakla yükümlüdür."
Madde 4-
4857 sayılı Kanunun 41 inci
maddesinin sekizinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
"Bu Kanunun 42 nci ve 43 üncü
maddelerinde sayılan hâller dışında yer altında maden işlerinde çalışan
işçilere fazla çalışma yaptırılamaz.
Yer altında maden işlerinde
çalışan işçilere, bu Kanunun 42 nci ve 43 üncü maddelerinde sayılan hâllerde
haftalık otuz altı saati aşan her bir saat fazla çalışma için verilecek ücret,
normal çalışma ücretinin saat başına düşen miktarının yüzde yüzden az olmamak
üzere arttırılması suretiyle ödenir."
Madde 5-
4857 sayılı Kanunun 53
üncü maddesinin dördüncü fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
"Yer altı işlerinde
çalışan işçilerin yıllık ücretli izin süreleri dörder gün arttırılarak
uygulanır."
Madde 6-
4857 sayılı Kanunun 56 ncı
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Alt işveren işçilerinden,
alt işvereni değiştiği hâlde aynı işyerinde çalışmaya devam edenlerin yıllık
ücretli izin süresi, aynı işyerinde çalıştıkları süreler dikkate alınarak
hesaplanır. Asıl işveren, alt işveren tarafından çalıştırılan işçilerin hak
kazandıkları yıllık ücretli izin sürelerinin kullanılıp kullanılmadığını
kontrol etmek ve ilgili yıl içinde kullanılmasını sağlamakla, alt işveren ise
altıncı fıkraya göre tutmak zorunda olduğu izin kayıt belgesinin bir örneğini
asıl işverene vermekle yükümlüdür."
Madde 7-
4857 sayılı Kanunun 63 üncü
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
"Yer altı maden işlerinde
çalışan işçiler için yer altındaki çalışma süresi; haftada en çok otuz altı
saat olup günlük altı saatten fazla olamaz."
Madde 8-
4857 sayılı Kanunun 112 nci
maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
"4/1/2002 tarihli ve 4734
sayılı Kamu İhale Kanununun 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi
kapsamında alt işverenler tarafından çalıştırılan işçilerin kıdem tazminatları;
a)
Alt işverenlerinin değişip
değişmediğine bakılmaksızın aralıksız olarak aynı kamu kurum veya kuruluşuna
ait işyerlerinde çalışmış olanların bu şekilde çalışmış oldukları sürelere
ilişkin kıdem tazminatına esas hizmet süreleri, aynı kamu kurum veya kuruluşuna
ait işyerlerinde geçen toplam çalışma süreleri esas alınarak tespit olunur.
Bunlardan son alt işverenleri ile yapılmış olan iş sözleşmeleri 1475 sayılı İş
Kanununun 14 üncü maddesine göre kıdem tazminatı ödenmesini gerektirecek
şekilde sona ermiş olanların kıdem tazminatları ilgili kamu kurum veya
kuruluşları tarafından,
b)
Aynı alt işveren tarafından ve
aynı iş sözleşmesi çerçevesinde farklı kamu kurum veya kuruluşlarında
çalıştırılmış olan işçilerden iş sözleşmeleri 1475 sayılı İş Kanununun 14 üncü
maddesine göre kıdem tazminatı ödenmesini gerektirecek şekilde sona ermiş
olanlara, 4734 sayılı Kanunun 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi
kapsamında farklı kamu kurum ve kuruluşuna ait işyerlerinde geçen hizmet
sürelerinin toplamı esas alınarak çalıştırıldığı son kamu kurum veya kuruluşu
tarafından,
işçinin banka hesabına yatırılmak
suretiyle ödenir.
Alt işveren ile yapmış olduğu iş
sözleşmesi sona ermediği gibi, alt işveren tarafından 4734 sayılı Kanun
kapsamında bulunan idarelere ait işyerleri dışında bir işyerinde çalıştırılmaya
devam olunan ve bu şekilde çalıştırıldığı sırada iş sözleşmesi kıdem tazminatı
ödenmesini gerektirecek şekilde sona eren işçinin kıdem tazminatı, işçinin
yazılı talebi hâlinde, kıdem tazminatının söz konusu kamu kurum veya
kuruluşlarına ait işyerlerinde geçen süreye ilişkin kısmı, kamu kurum veya
kuruluşuna ait çalıştığı son işyerindeki ücretinin yılları itibarıyla asgari
ücret artış oranları dikkate alınarak güncellenmiş miktarı üzerinden
hesaplanmak suretiyle son kamu kurum veya kuruluşu tarafından işçinin banka
hesabına yatırılmak suretiyle ödenir. Bu şekilde hesaplanarak ödenen kıdem tazminatı
tutarının, iş sözleşmesinin sona erdiği tarihteki ücreti üzerinden aynı süreler
dikkate alınarak hesaplanacak kıdem tazminatı tutarından daha düşük olması
hâlinde, işçinin aradaki farkı alt işverenden talep hakkı saklıdır.
İkinci fıkranın (b) bendi veya
üçüncü fıkra uyarınca farklı kamu kurum veya kuruluşlarına ait işyerlerinde
geçen hizmet sürelerinin toplamı üzerinden kıdem tazminatı ödenmesi hâlinde,
kıdem tazminatı ödemesini gerçekleştiren son kamu kurum veya kuruluşu, ödenen
kıdem tazminatı tutarının diğer kamu kurum veya kuruluşlarında geçen hizmet
süresine ilişkin kısmını ilgili kamu kurum veya kuruluşundan tahsil eder.
Ancak, merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri arasında bu fıkra
hükümlerine göre bir tahsil işlemi yapılmaz.
Kıdem tazminatı tutarı, 4734
sayılı Kanunun ek 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında
belirtilen işyerlerinde kıdem tazminatı ile ilgili açılacak bütçe tertibinden,
(b) bendi kapsamında belirtilen işyerlerinde ise hizmet alımı gider kaleminden,
ödeneğin yetip yetmediğine bakılmaksızın ödenir.
Bu madde kapsamında alt işverenler
yanında çalışan işçilerin bu işyerlerinde geçen hizmet süresinin hesabı, alt
işverenden ve alt işveren işçisinden istenecek belgeler ve ödeme süreci ile
ilgili diğer usul ve esaslar Maliye Bakanlığı ve Kamu İhale Kurumunun görüşleri
alınarak Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca çıkarılan yönetmelikle
belirlenir."
Madde 9-
4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı
Maden Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"EK MADDE 9 - Bu Kanunun 2
nci maddesinde sayılan 4. Grup madenlerden "Linyit" ve
"Taşkömürü" çıkarılan işyerlerinde, yer altında çalışan işçilere
ödenecek ücret miktarı 4857 sayılı Kanunun 39 uncu maddesi uyarınca belirlenen
asgari ücretin iki katından az olamaz."
Madde 10-
4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı
Kamu İhale Kanununun 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"e) İdarelerin bu Kanunda
tanımlanan hizmetlerden personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında
aşağıda belirtilen hususlara uyması zorunludur:
1)
İdarelerce kanun, tüzük ve
yönetmeliklere göre istihdam edilen personelin yeterli nitelik veya sayıda
olmaması hâlinde personel çalıştırılmasına dayalı yardımcı işlere ilişkin
hizmetler için ihaleye çıkılabilir. Bu kapsamda ihaleye çıkılabilecek yardımcı
işlere ilişkin hizmet türlerini; idarelerin teşkilat, görev ve yetkilerine
ilişkin mevzuatı, yerleşik yargı içtihatları ile 22/5/2003 tarihli ve 4857
sayılı İş Kanununun 2 nci maddesinin yedinci fıkrası dikkate alınmak suretiyle
idareler itibarıyla ayrı ayrı veya birlikte belirlemeye işçi, işveren ve kamu
görevlileri konfederasyonları, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Hazine
Müsteşarlığı ve Devlet Personel Başkanlığının görüşü ve Maliye Bakanlığının
teklifi üzerine Bakanlar Kurulu yetkilidir. 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı
Belediye Kanununun 67 nci maddesi ile diğer kanunların hizmet alımına ilişkin
özel hükümleri saklıdır.
2)
İdarelerin teşkilat, görev ve
yetkilerine ilişkin mevzuatı ile 4857 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin yedinci
fıkrası esas alınmak suretiyle, idareye ait bir işyerinde yürütülen asıl işin
bir bölümünde idarenin ve işin gereği ile teknolojik nedenlerle uzmanlık
gerektiren işlerde hizmet alımı ihalesine çıkılabilir.
3)
Danışmanlık hizmet alım
ihalelerinde istihdam edilen personelin yeterli nitelik veya sayıda olmaması
şartı aranmaz."
Madde 11-
4734 sayılı Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
"Uygun görüş alınması ve
görevlilerin sorumlulukları
EK MADDE 8 - 62 nci maddenin
birinci fıkrasının (e) bendi kapsamında personel çalıştırılmasına dayalı
hizmetler (danışmanlık hizmet alımları hariç) için ihaleye çıkılmadan önce;
a)
10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı
Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (I), (II) ve (IV) sayılı
cetvellerde yer alan idareler ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşların,
Maliye Bakanlığından,
b)
8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı
Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname uyarınca
yayımlanan Genel Yatırım ve Finansman Programı Kararı çerçevesinde, 233 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnameye tabi kamu iktisadi teşebbüsleri ve bağlı
ortaklıklarının Hazine Müsteşarlığından, 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı
Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun çerçevesinde özelleştirme programında
bulunanlardan sermayesinin %50'sinden fazlası kamuya ait işletmeci kuruluşların
ise Özelleştirme İdaresi Başkanlığından,
uygun görüş alması zorunludur.
Uygun görüş alınmadan bu hizmetler
için ihaleye çıkılamaz. 62 nci maddenin birinci fıkrasının (e) bendinin (1)
numaralı alt bendinde yer alan hizmet alımlarında niteliği gereği sözleşme
süresi altı ayı aşmayan işlerde uygun görüş şartı aranmaz.
62 nci maddenin birinci fıkrasının
(e) bendi uyarınca yapılan personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı
ihaleleri çerçevesinde çalıştırılan personel, ihale ve sözleşme konusu iş
dışında başka bir işte çalıştırılamaz ve görevlendirilemez. Bu kapsamda,
personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalesine çıkılmaması gerektiği
hâlde ihaleye çıkılması, uygun görüş alınması gereken hâllerde alınmadan
ihaleye çıkılması, ihale kapsamında çalıştırılan personelin sözleşme konusu
işler dışında çalıştırılması, 4857 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin yedinci
fıkrası hükmüne aykırılık teşkil edecek şekilde işlem ve eylemler yapılması
nedeniyle idare aleyhine zarar ortaya çıkması hâlinde, oluşan bu zararlar, bu
zarara neden olduğu tespit edilenlere rücu edilmek suretiyle tahsil edilir.
Ayrıca, bu kişiler hakkında uygulanacak ceza ve disiplin hükümleri saklı kalmak
üzere, bu kişilere her türlü aylık, ödenek, zam, tazminat dâhil yapılan bir
aylık net ödemelerin beş katı tutarında idari para cezası uygulanır. 4857
sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasında öngörülen itiraz veya diğer
kanun yollarına başvurmayan kişilere ise her türlü aylık, ödenek, zam, tazminat
dâhil yapılan bir aylık net ödemelerin iki katı tutarında idari para cezası
uygulanır.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin
usul ve esaslar Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığının
görüşü ve Maliye Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından
yürürlüğe konulan yönetmelikle düzenlenir."
Madde 12-
4734 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 16 –
(1)
Türkiye'nin 2015 yılında
üstleneceği Yirmiler Grubu (G-20) Dönem Başkanlığı kapsamında, 2014 ve 2015
yıllarında yapılacak mal ve hizmet alımları ile yapım işleri, ceza ve yasaklama
hükümleri hariç bu Kanuna ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa
tabi değildir. Bu fıkra kapsamında yapılacak alımlara ve yapım işlerine ilişkin
esas ve usuller ile diğer hususlar, Maliye Bakanlığının görüşü alınarak
Dışişleri Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığı tarafından müştereken hazırlanır ve
Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe konulur.
(2)
İşyerlerinin aynı yerde olup
olmadığına bakılmaksızın; bir mahallî idarenin ya da bağlı kuruluşunun kendi
birimleri arasında veya bir mahallî idare ile bağlı kuruluşu arasında veya aynı
mahallî idarenin farklı bağlı kuruluşları arasında olmak kaydıyla, mahallî
idarelerde veya bağlı kuruluşlarında çalışan işçiler, ilgili mahallî idarenin
en üst amirinin onayı alınarak bu maddenin yayımlandığı tarihi izleyen yüz
yirmi gün içinde kadroları veya geçici iş pozisyonlarıyla birlikte aynı veya
benzeri iş ya da işyeri değişikliğine tabi tutulabilir. Bu fıkra uyarınca aynı
veya benzeri iş ya da işyeri değişikliğine tabi tutulan işçilerin ücret ile
diğer mali ve sosyal hakları ile kıdem tazminatları ve kıdeme bağlı diğer
hususlarda, 12/11/2012 tarihli ve 6360 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinin
durumlarına uygun hükümleri aynı şekilde uygulanır."
Madde 13-
5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı
Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun 8 inci maddesine aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
"4/1/2002 tarihli ve 4734
sayılı Kamu İhale Kanununun 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi
uyarınca ihale edilen işlerde, 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun 2
nci maddesinde tanımlanan asıl işveren-alt işveren ilişkisi çerçevesinde alt
işveren tarafından münhasıran bu Kanun kapsamına giren kamu kurum ve
kuruluşlarına ait işyerlerinde çalıştırılan işçileri kapsayacak olan toplu iş
sözleşmeleri; alt işverenin yetkilendirmesi kaydıyla merkezi yönetim
kapsamındaki kamu idarelerinin üyesi bulunduğu kamu işveren sendikalarından
birisi tarafından 18/10/2012 tarihli ve 6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş
Sözleşmesi Kanunu hükümlerine göre yürütülür ve sonuçlandırılır. Toplu iş
sözleşmesinin kamu işveren sendikası tarafından bu fıkraya göre
sonuçlandırılması hâlinde, belirlenen ücret ve sosyal haklardan kaynaklanan
bedel artışı kadar idarece fiyat farkı ödenir. Kamu işveren sendikası tarafından
yürütülmeyen ve sonuçlandırılmayan toplu iş sözleşmeleri için fiyat farkı
ödenemez, 4857 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin yedinci fıkrası esas alınarak
asıl işveren sıfatından dolayı ücret farkına hükmedilemez ve asıl işveren
sıfatıyla sorumluluk yüklenemez. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin esas ve
usuller, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle
Maliye Bakanlığınca belirlenir.
22/9/2012 tarihinden önce 4734
sayılı Kanuna göre ihalesi yapılan ve ihale dokümanında fiyat farkı
hesaplanabilmesine ilişkin hüküm bulunan yapım işleri ihalelerinde, yaklaşık
maliyetin yarısından fazlasını akaryakıt giderinin oluşturduğu ve bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla fesih veya tasfiye edilmeksizin geçici
kabulü yapılmış işler ile devam eden işlerin, 22/9/2012 tarihinden sonra
gerçekleştirilen kısımlarında kullanılan akaryakıta ilişkin olarak özel tüketim
vergisinde gerçekleşen artış nedeniyle fiyat farkı hesaplanmasında 3l/8/20l3
tarihli ve 28751 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 2013/5217 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı hükümleri uygulanır."
Madde 14-
10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı
Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 28 inci maddesinin dördüncü fıkrasında
yer alan "finansal kiralama suretiyle temini;" ibaresinden sonra gelmek
üzere "afet ve acil durumlar için kurulan lojistik depoların
işletilmesiyle ilgili hizmetleri," ibaresi eklenmiş; "temizlik,
yemek, koruma ve güvenlik ile" ibaresi "yemek (beşinci fıkra
kapsamındaki yemek hizmetleri hariç) ve" şeklinde değiştirilmiş ve maddeye
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Genel yönetim kapsamındaki
kamu idarelerinin, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 62 nci
maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi kapsamında olan işlerden sürekli
nitelikte olanlara ilişkin hizmet alımlarında, yüklenme süresi üç yıl olup,
işin niteliğinden veya süresinden kaynaklanan zorunlu hâllerde bu süre
gerekçesi gösterilmek şartıyla üst yöneticinin onayıyla kısaltılabilir."
Madde 15-
20/6/2012 tarihli ve 633l sayılı
İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununun 2 nci maddesinin ikinci fıkrasına aşağıdaki
bent eklenmiştir.
"e) Denizyolu taşımacılığı
yapan araçların uluslararası seyrüsefer hâlleri."
Madde 16-
6331 sayılı Kanunun 6 ncı
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde geçen "işyeri hekimi ve"
ibaresinden sonra gelmek üzere "on ve daha fazla çalışanı olan çok
tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde" ibaresi; bendin sonuna
"Belirlenen niteliklere ve gerekli belgeye sahip olmayan ancak 10'dan az
çalışanı bulunan ve az tehlikeli sınıfta yer alan işyeri işverenleri veya
işveren vekili tarafından Bakanlıkça ilan edilen eğitimleri tamamlamak şartıyla
işe giriş ve periyodik muayeneler ve tetkikler hariç iş sağlığı ve güvenliği
hizmetlerini yürütebilirler." cümlesi ve maddeye aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
"(4) Birinci fıkranın (a)
bendine göre yapılacak görevlendirme süresinin belirlenmesinde 5/6/1986 tarihli
ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu ile 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanunu kapsamındaki öğrenci statüsünde olan çırak ve stajyerler, çalışan
sayısının toplamına dâhil edilmez."
Madde 17-
6331 sayılı Kanunun 15 inci
maddesinin ikinci fıkrasında geçen "işyerlerinde" ibaresi
"işlerde" şeklinde; üçüncü fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Bu Kanun kapsamında alınması
gereken sağlık raporları işyeri hekiminden alınır. 10'dan az çalışanı bulunan
ve az tehlikeli işyerleri için ise kamu hizmet sunucuları veya aile
hekimlerinden de alınabilir."
Madde 18-
6331 sayılı Kanunun 30 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine aşağıdaki alt bent eklenmiştir.
"6) 10'dan az çalışanı
bulunan ve az tehlikeli sınıfta yer alan işyerinde iş sağlığı ve güvenliği
hizmetlerinin üstlenilmesine ilişkin eğitim programları, eğitimin süresi ve
eğiticilerin nitelikleri ile görevlendirmeye ilişkin hususlar."
Madde 19-
18/10/2012 tarihli ve 6356 sayılı
Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanununun 26 ncı maddesine aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
"(10) İşveren sendikaları,
tüzüklerinde hüküm bulunmak ve şartları genel kurul kararıyla belirlenmek
kaydıyla, işçilerin sigorta primlerinin işveren payının ödemelerinde
kullanılmak ve nakit mevcudunun yüzde yirmi beşini aşmamak üzere karşılıksız
yardıma dayalı dayanışma ve yardım fonu oluşturabilir."
Madde 20-
6356 sayılı Kanunun 41 inci
maddesinin birinci ve beşinci fıkralarında yer alan "yüzde üçünün"
ibareleri "yüzde birinin"; 43 üncü maddesinin ikinci fıkrasında yer
alan "yüzde üçünden" ibaresi "yüzde birinden", dördüncü
fıkrasında yer alan "yüzde üçünü" ibaresi "yüzde birini"
olarak değiştirilmiştir.
Madde 21-
6356 sayılı Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
"EK MADDE 1 - 41 inci
maddenin birinci ve beşinci fıkraları ile 43 üncü maddenin ikinci ve dördüncü
fıkralarında yer alan kurulu bulunduğu işkolunda en az yüzde bir üye şartı,
Ekonomik ve Sosyal Konseye üye konfederasyonlara üye olmayan işçi sendikaları
için yüzde üç olarak uygulanır."
Madde 22-
27/2/2003 tarihli ve 4817 sayılı
Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanunun 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"MADDE 6 - Türkiye'nin taraf
olduğu ikili ya da çok taraflı sözleşmelerde aksi öngörülmedikçe ve 11/4/2014
tarihinden önce süresiz çalışma izni verilmiş olan yabancıların hakları saklı
kalmak kaydıyla; 4/4/2013 tarihli ve 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası
Koruma Kanunu uyarınca uzun dönem ikamet iznine sahip olanlar veya Türkiye'de
kesintisiz en az sekiz yıl ikamet izni ile kalmış olan veya en az sekiz yıl
kanuni çalışması olan yabancılara, süresiz çalışma izni verilebilir.
Süresiz çalışma izni verilen
yabancılar, 6458 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinde belirtilen uzun dönem ikamet
izninin sağladığı haklardan yararlanırlar.
Süresiz çalışma izni yabancının
veya işvereninin talebiyle ya da 6458 sayılı Kanunun 45 inci maddesinde sayılan
uzun dönem ikamet izninin iptalini gerektiren hâllerde iptal edilir.
Çalışma izni verilen yabancıların
Türkiye'ye girişleri, Türkiye'de kalışları ve Türkiye'den çıkışlarına ilişkin
kayıtlar İçişleri Bakanlığı tarafından Bakanlığa bildirilir."
Madde 23-
2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı
Harçlar Kanununun 88 inci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent
eklenmiştir.
"h) Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığınca süresiz çalışma izni verilenler."
Madde 24-
25/8/1999 tarihli ve 4447 sayılı
İşsizlik Sigortası Kanununun 46 ncı maddesinin üçüncü fıkrasına
"hükümlerine göre sözleşmeli personel statüsünde çalışanlar"
ibaresinden sonra gelmek üzere "(18/5/1994 tarihli ve 527 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin 31 inci maddesi kapsamında yer alan sözleşmeli personel dâhil)"
ibaresi eklenmiştir.
Madde 25-
4447 sayılı Kanunun 50
nci maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
"22/5/2003 tarihli
ve 4857 sayılı İş Kanununun 21 inci maddesi gereği işe iade davası nedeniyle
yatırılan primlerin son günü esas alınarak işsizlik ödeneği hak sahipliği
belirlenir ve işsiz geçen dönem için ödeme yapılır."
Madde 26-
25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı
Katma Değer Vergisi Kanununun 17 nci maddesinin dördüncü fıkrasının (g)
bendindeki "Külçe altın, külçe gümüş, kıymetli taşlar (elmas, pırlanta,
yakut, zümrüt, topaz, safir, zebercet, inci, kübik virconia)" ibaresi
"Külçe altın ve külçe gümüş teslimleri ile kıymetli taşların (elmas,
pırlanta, yakut, zümrüt, topaz, safir, zebercet, inci) 6/12/2012 tarihli ve
6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa göre Türkiye'de kurulu borsalarda işlem
görmek üzere ithali, borsaya teslimi ve borsa üyeleri arasında el
değiştirmesi," şeklinde değiştirilmiştir.
Madde 27-
3065 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE
33 - 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanununun geçici 41 inci maddesi kapsamında taşınmazların Sosyal
Güvenlik Kurumuna devir ve teslimi ile bu taşınmazların Sosyal Güvenlik Kurumu
tarafından (müzayede mahallerinde yapılan satışlar dâhil) devir ve teslimi
31/12/2023 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır.
Bu kapsamda vergiden
istisna edilen işlemler bakımından 30 uncu maddenin birinci fıkrasının (a)
bendi hükmü uygulanmaz. Maliye Bakanlığı, istisnaya ilişkin usul ve esasları
belirlemeye yetkilidir."
Madde 28-
8/5/1985 tarihli ve 3201 sayılı
Yurt Dışında Bulunan Türk Vatandaşlarının Yurt Dışında Geçen Sürelerinin Sosyal
Güvenlikleri Bakımından Değerlendirilmesi Hakkında Kanunun 1 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 1 - Türk vatandaşları
ile doğumla Türk vatandaşı olup da çıkma izni almak suretiyle Türk
vatandaşlığını kaybedenlerin on sekiz yaşını doldurduktan sonra Türk vatandaşı
olarak yurt dışında geçen ve belgelendirilen sigortalılık süreleri ve bu
süreleri arasında veya sonunda her birinde bir yıla kadar olan işsizlik
süreleri ile yurt dışında ev kadını olarak geçen süreleri, bu Kanunda
belirtilen sosyal güvenlik kuruluşlarına prim ödenmemiş olması ve istekleri
hâlinde, bu Kanun hükümlerine göre sosyal güvenlikleri bakımından
değerlendirilir."
Madde 29-
3201 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinin beşinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
"Ancak, uluslararası sosyal
güvenlik sözleşmelerinde Türk sigortasına girişinden önce âkit ülke sigortasına
girdiği tarihin Türk sigortasına girdiği tarih olarak kabul edileceğine ilişkin
özel hüküm bulunan ülkelerdeki sigortalılık sürelerini borçlananların âkit
ülkede ilk defa çalışmaya başladıkları tarih, ilk işe giriş tarihi olarak kabul
edilir."
Madde 30-
3201 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
"Davalardan vazgeçenlerin
işlemleri
GEÇİCİ MADDE 8 - 1 inci madde ile
5 inci maddenin beşinci fıkrasında bu maddeyi ihdas eden Kanunla yapılan
değişiklikler, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce Kurum aleyhine, bu
Kanunun bu maddenin yürürlük tarihinden önceki 1 inci maddesi ile 5 inci
maddesinin beşinci fıkrası uyarınca açılmış ve henüz sonuçlanmamış davalardan
feragat edenler hakkında da uygulanır. Davadan feragat edilmesi hâlinde davacı
aleyhine yargılama giderlerine hükmedilmez."
Madde 31-
16/5/2006 tarihli ve 5502 sayılı
Sosyal Güvenlik Kurumu Kanununun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasının (ç)
bendine "Sosyal güvenlik alanında," ibaresinden sonra gelmek üzere
"eğitim, araştırma ve danışmanlık faaliyetleri yapmak ve yaptırmak,"
ibaresi eklenmiştir.
Madde 32-
5502 sayılı Kanunun 23 üncü
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
"ç) Eğitim, Araştırma ve
Geliştirme Merkezi Başkanlığı."
Madde 33-
5502 sayılı Kanuna 25/A maddesinden
sonra gelmek üzere aşağıdaki 25/B maddesi eklenmiştir.
"Eğitim, Araştırma ve
Geliştirme Merkezi Başkanlığı
MADDE 25/B - Eğitim, Araştırma ve
Geliştirme Merkezi Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Sosyal güvenliğe ve sağlık
sigortasına ilişkin alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde araştırma, eğitim,
inceleme, yayın ve danışmanlık faaliyetleri yapmak ve yaptırmak.
b) Kurumsal kapasitenin
arttırılmasına yönelik hizmet içi eğitim programını hazırlamak ve görevde
yükselme sınavlarında başarılı olan personeli özel eğitim programı hazırlayarak
eğitmek.
c) Kurum personelinin eğitim
planını hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek.
ç) Sosyal güvenlik ekonomisi ve
finansmanı alanında gelişmeleri takip etmek.
d) Sosyal güvenlik mevzuatına
ilişkin sertifika programları hazırlamak.
e) Üniversite ve araştırma
enstitüleri ile iş birliği yaparak veya hizmet satın alınması suretiyle eğitim
programları, araştırma, geliştirme çalışmaları yapmak veya yaptırmak.
f) Kamu kurum ve kuruluşlarına,
tüzel kişi ve kurumlara sosyal güvenlik konularında eğitim vermek, seminer ve
konferans düzenlemek.
g) İkili sosyal güvenlik
sözleşmesi bulunan ülkelerdeki dış temsilcilikler ve ilgili kurum ve
kuruluşlarla eğitim, seminer, staj ve personel değişimi çalışmalarını yürütmek.
ğ) Başkan tarafından verilecek
benzer nitelikteki diğer görevleri yapmak."
Madde 34-
5502 sayılı Kanunun 28 inci
maddesinin mülga ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
"Genel Sağlık Sigortası Genel
Müdürlüğü bünyesinde çalıştırılmak ve yirmi kişiyi geçmemek üzere sözleşmeli
olarak uzman personel istihdam edilebilir. Bu kapsamda sözleşmeli olarak
istihdam edilecek personel, 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı sayılır. Bu şekilde çalıştırılacak
olanlardan Kurumca belirlenecek en fazla on kişiye ödenecek ücret, 657 sayılı
Kanunun 4 üncü maddesinin (B) fıkrasına göre istihdam edilenlerin sözleşme
ücreti tavanının dört katını, geri kalanlar için ise üç katını geçemez ve bunlara
bu fıkrada belirtilen ücret dışında herhangi bir ödeme yapılamaz. Bu kapsamda
istihdam edilecek personel Kurum tarafından yürütülen özel bilgi ve ihtisas
gerektiren projeler kapsamında görevlendirilir ve bu şekilde sözleşmeli
personel istihdam edilen projelerin süresi en fazla üç yıldır. Bu kapsamda
çalıştırılan bir kişi aralıksız olarak en fazla bir proje süresince
görevlendirilebilir ve farklı projelerde de olsa üç yıldan daha uzun süre
istihdam edilemez. Bu suretle çalıştırılacakların nitelikleri, alınma usulü,
sözleşme usul ve esasları, bunlara ödenecek ücret ile diğer hususlar Maliye
Bakanlığının görüşü üzerine Kurum tarafından çıkarılan yönetmelikle
düzenlenir."
Madde 35-
5502 sayılı Kanunun 29 uncu
maddesinin ikinci fıkrasına "diğer Daire Başkanı" ibaresinden sonra
gelmek üzere ", Eğitim, Araştırma ve Geliştirme Merkezi Başkanı ve
Yardımcısı" ibaresi eklenmiştir.
Madde 36-
5502 sayılı Kanunun 34 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı
fıkraya (g) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş ve mevcut bent
teselsül ettirilmiştir.
"d) Kurumca hazırlanan her
türlü standart form, manyetik, elektronik veya akıllı kart satışından elde
edilecek gelirler ile her türlü data hattı, internet kullanımı ve benzeri kira
gelirleri, Kurumun ödeme kapsamındaki listelere girmek veya bu listelerde
kalmak veya değişiklik yapmak için yapılan başvurulardan ve sözleşmelerden elde
edilen gelirler."
"h) Eğitim ve danışmanlık
hizmetlerinden elde edilen gelirler."
Madde 37-
5502 sayılı Kanunun 35 inci
maddesinin başlığı "Kurumun taşınmaz edinimi, taşınır ve taşınmaz mal
varlıkları ile gayri maddi haklarının hukuki durumu" şeklinde
değiştirilmiş ve maddeye dördüncü fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
"Kurumca, işverenlerin,
sigortalıların, genel sağlık sigortalılarının, emeklilerin, bunların hak
sahipleri ile dul ve yetimlerinin ve Kurumdan aylık alan diğer kişilerin
bireysel veri ve hakları, bireysel veri ve haklarından oluşan toplu veri ve hakları
ile işletmelerin ticari sırları satılamaz ve paylaşılamaz. Kurum bunların
dışında sahip olduğu gayri maddi haklarını Yönetim Kurulunun onayı ile
satabilir veya paylaşabilir. Bu fıkranın aksine davrananlar hakkında Türk Ceza
Kanununun ilgili hükümleri uygulanır."
Madde 38-
5502 sayılı Kanunun 36 ncı maddesi
başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Muafiyetler
MADDE 36 - Kurum, bu Kanun
kapsamındaki faaliyetleri dolayısıyla yapılan işlemler yönünden ilgili
kanunlarında yer almamış olsa dahi 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar
Kanununa göre alınan harçlardan, elektrik ve havagazı tüketim vergisi ve yangın
sigortası vergisi hariç olmak üzere 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye
Gelirleri Kanunu gereğince alınan vergi, harç, katılma payı ile tasdik
ücretlerinden, düzenleyeceği kağıtlar nedeniyle damga vergisinden, sahip olduğu
taşınmazlar dolayısıyla emlak vergisinden, satın alınan ve satılan taşınmazlar
ile ilgili olarak tapu ve kadastro döner sermaye bedellerinden ve her türlü
dava ve icra işlemlerinde teminat yatırma mükellefiyetinden muaftır.
Kurumun taraf olduğu her türlü
davalarda, Kurum aleyhine hükmedilen asıl alacak ile vekalet ücreti ve
yargılama giderleri, alacaklı veya vekilinin Kuruma ödemeye dayanak makbuz ve
belgelerle birlikte yazılı şekilde yapacağı müracaat üzerine bildireceği banka
hesap numarasına, müracaat tarihinden itibaren otuz gün içinde ödenir. Bu süre
geçmeden Kurum aleyhine cebri icra yollarına başvurulamaz. Belirtilen sürede
ödeme yapılamaması hâlinde, söz konusu alacaklar genel hükümler dairesinde
tahsil olunur. Mahkeme kararlarında yer alan miktarların kararın
kesinleşmesinden önce ödenmesi hâlinde, söz konusu kararların ilgili mercilerce
bozulmasını müteakip ödenen miktarlar, ödeme tarihinden itibaren işleyecek
kanuni faizi ile birlikte ilgililerden tahsil edilir.
Kurumu vekil sıfatıyla temsile
yetkili olan I. hukuk müşaviri, hukuk müşaviri ve kadrolu avukatlarının bir
listesi Kurumca yazılı olarak veya Adalet Bakanlığınca belirlenen esaslar
dairesinde elektronik ortamda ilgili Cumhuriyet başsavcılığına, bölge idare
mahkemesi başkanlıklarına, askerî savcılıklara ve Askerî Yüksek İdare Mahkemesi
Başkanlığına verilir. Bu listeler, Cumhuriyet başsavcılığı tarafından adli
yargı çevresinde, bölge idare mahkemesi başkanlığınca idari yargı çevresinde
bulunan mahkemelere gönderilir. Yüksek mahkemeler ve bölge adliye
mahkemesindeki duruşmalarda temsil yetkisini kullanacakların isimleri ilgili
mahkemelerin başsavcılıklarına veya başkanlıklarına bildirilir. Listede isimleri
yer alanlar Baroya kayıt ve vekaletname ibrazı gerekmeksizin Kurum vekili
sıfatıyla her türlü dava ve icra işlemlerini takip edebilirler. Vekil sıfatıyla
temsil yetkisi sona erenlerin isimleri anılan mercilere aynı usulle derhâl
bildirilir."
Madde 39-
5502 sayılı Kanunun eki (I) sayılı
Cetvelin "Yardımcı Hizmet Birimleri" bölümüne "Eğitim, Araştırma
ve Geliştirme Merkezi Başkanlığı" ibaresi eklenmiştir.
Madde 40-
31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 6 ncı maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendinde yer alan "(ücretle ve sürekli olarak çalışanlar
hariç)" ibaresi "(Kanunun ek 9 uncu maddesinin ikinci fıkrası
kapsamında sigortalı olanlar ile ücretle aynı kişi yanında ay içinde 10 gün ve
daha fazla süreyle çalışanlar hariç)" şeklinde, (e) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"e) Uluslararası sosyal
güvenlik sözleşmeleri hükümleri saklı kalmak kaydıyla; yabancı bir ülkede
kurulu herhangi bir kuruluş tarafından ve o kuruluş adına ve hesabına
Türkiye'ye üç ayı geçmemek üzere bir iş için gönderilen ve yabancı ülkede
sosyal sigortaya tabi olduğunu belgeleyen kişiler ile Türkiye'de kendi adına ve
hesabına bağımsız çalışanlardan, yurt dışında ikamet eden ve o ülke sosyal
güvenlik mevzuatına tabi olanlar,"
Madde 41-
5510 sayılı Kanunun 28 inci
maddesinin altıncı fıkrasında yer alan "55" ibaresi "50" ve
sekizinci fıkrasında yer alan "malûl" ibaresi "ağır
engelli" şeklinde değiştirilmiştir.
Madde 42-
5510 sayılı Kanunun 40 ıncı
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
"Tablonun (10) numaralı
sırasında belirtilen sigortalıların, fiili hizmet süresi zammından
yararlandırılacakları dönem içinde kalan; yıllık ücretli izin, sıhhi izin,
hafta tatili, ulusal bayram ve genel tatil günleri ile eğitim, kurs, iş öncesi
ve sonrası hazırlık sürelerinde fiilen çalışma ve söz konusu işlerin risklerine
maruz kalma şartı aranmaz."
Madde 43-
5510 sayılı Kanunun 41 inci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"a) Kanunları gereği verilen
ücretsiz doğum ya da analık izni süreleri ile 4 üncü maddenin birinci
fıkrasının (a), (b) ve (c) bentleri kapsamındaki sigortalı kadının, üç defaya
mahsus olmak üzere doğum tarihinden sonra iki yıllık süreyi geçmemek kaydıyla
borçlanılacak sürelerde uzun vadeli sigorta kolları açısından sigortalı
sayılmaması ve çocuğunun yaşaması şartlarıyla talepte bulunulan süreleri,"
Madde 44-
5510 sayılı Kanunun 61 inci
maddesinin altıncı fıkrasına birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki
cümle eklenmiştir.
"Uluslararası Öğrenciler
Değerlendirme Kurulu kararı ile burslandırılan uluslararası öğrencilerin
bildirimleri ise Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı veya
Uluslararası Öğrenciler Değerlendirme Kurulu tarafından görevlendirilen kurum
tarafından yapılır."
Madde 45-
5510 sayılı Kanunun 63 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde yer alan "iki" ibaresi
"üç" şeklinde değiştirilmiş ve maddeye üçüncü fıkrasından sonra
gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Harp malullüğü kapsamında
aylık almakta olan harp malullerinin kendileri ve bunların eşleri, 2330 sayılı
Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanuna veya 2330 sayılı Kanun
hükümleri uygulanarak aylık bağlanmasını gerektiren kanunlara göre malullük
aylığı almakta olan vazife malullerinin kendileri ile bunların eşleri, bu
Kanunun 47 nci maddesi ile 5434 sayılı Kanunun 56 ncı maddesi ve mülga 45 inci
maddesi kapsamında vazife malulü olarak aylık almakta olan vazife malullerinden
ise başkasının yardımı ve desteği olmaksızın yaşamak için gereken hareketleri
yapamayacak derecede malul olanların kendileri ile bunların eşleri, birinci
fıkranın (e) bendinin (3) ve (5) numaralı alt bentlerinden muaf tutulur."
Madde 46-
5510 sayılı Kanunun 64 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin başına "Geleneksel,
tamamlayıcı, alternatif tıp uygulamaları ve" ibaresi ile birinci
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Kurumla sözleşmeli özel
sağlık hizmet sunucuları ile Kurumla kısmi branş veya sağlık hizmeti alım
sözleşmesi imzalamış olan vakıf üniversitesi sağlık hizmeti sunucuları, Kuruma
bildirmiş oldukları hekimlerden sözleşme kapsamı branşlarda fiilen hizmet
sunanlar tarafından verilen sağlık hizmetlerini, Kurumca belirlenen istisnalar
hariç olmak üzere ve Kurum mevzuatına uygun olarak fatura edebilirler. Aksi
takdirde, bu faturalara ait tutarlar Kurumca karşılanmaz."
Madde 47-
5510 sayılı Kanunun 68 inci
maddesinin beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"63 üncü maddenin birinci
fıkrasının (e) bendi gereğince sağlanan ve bir hastalığın tedavisinin başka
tıbbi bir yöntemle mümkün olmaması nedeniyle yapılacak yardımcı üreme yöntemi
tedavisi dışındaki, yardımcı üreme yöntemi tedavisinde katılım payı ilk
denemede %30, ikinci denemede %25, üçüncü denemede %20 oranında uygulanır.
Ancak katılım payında dördüncü fıkra gereği uygulanan üst limit dikkate
alınmaz."
Madde 48-
5510 sayılı Kanunun 72 nci
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Bu maddenin üçüncü
fıkrasında belirtilenler hariç olmak üzere 63 üncü maddede belirtilen
komisyonlara iştirak edenler ile bilimsel ve akademik nitelikleri dikkate
alınarak Kurum tarafından bilimsel nitelikli komisyonlarda veya tıbbi inceleme,
tıbbi değerlendirme, tıbbi uygunluk onayı verme gibi iş ve işlemlerle ilgili
yürütülen çalışmalarda; üniversitelerden görevlendirilen öğretim üyelerine,
kamu ve özel sağlık kurum ve kuruluşlarından görevlendirilen tabip, diş tabibi
ve eczacılara (6.500) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı
sonucu bulunacak tutarı geçmemek üzere ödeme yapılır. Bu ödemenin usul, esas ve
miktarı ile diğer hususlar Kurum ve Maliye Bakanlığınca müştereken
belirlenir."
Madde 49-
5510 sayılı Kanunun 73 üncü
maddesinin onuncu fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
maddeye on birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
"Ancak, 72 nci maddede
belirtilen usullere göre bedelleri karşılanacak olan bu kapsamdaki ürünler,
garanti süresi kapsamında veya aynı amaca yönelik ürün talepleri Kurum
tarafından yayınlanan ürün listelerinden, yine Kurum tarafından belirlenen usul
ve esaslara göre karşılanır."
"Kurum, fatura denetimi
konusunda kriterler koymaya, alternatif geri ödeme modelleri oluşturmaya ve bu
konularda tespitler ve denetimler yapmaya ve/veya yaptırmaya, buna bağlı olarak
hizmet alımı yapmaya yetkilidir.
Kurum, gerçek veya tüzel
kişilerden; ödeme kapsamındaki sağlık hizmetleri ve/veya ürün listelerine
girmek için yapılan başvurulardan asgari ücretin yirmi katını geçmemek üzere
başvuru ücreti, ilaç hariç olmak üzere diğer tıbbi malzeme ve ürünlerden
listelerde kalmak için asgari ücretin üç katını geçmemek üzere yıllık aidat,
fiyat düşüş talepleri hariç olmak üzere listelerdeki değişiklik taleplerinden
her bir işlem için asgari ücret tutarını geçmemek üzere işlem ücreti, kamu
kurumu niteliğinde tüzel kişiliği haiz meslek kuruluşları ile yapılan
protokollere dayalı sözleşmeler hariç olmak üzere sözleşme imzalamak için
asgari ücretin on katını geçmemek üzere sözleşme ücreti alabilir, bu ücretleri
imal ve ithal ürün gruplarına göre farklılaştırabilir. Bu fıkranın
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Kurumca belirlenir."
Madde 50-
5510 sayılı Kanunun 82 nci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan "6,5 katıdır." ibaresi
"6,5 katı, ancak sosyal güvenlik sözleşmesi olmayan ülkelerde iş üstlenen
işverenlerce yurt dışındaki işyerlerinde çalıştırılmak üzere götürülen Türk
işçileri için 3 katıdır." şeklinde değiştirilmiştir.
Madde 51-
5510 sayılı Kanunun 87 nci
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
"g) Uluslararası Öğrenciler
Değerlendirme Kurulu kararı ile burslandırılan uluslararası öğrenciler için
bursluluk statüleri devam ettiği süre boyunca Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar
Başkanlığı veya Uluslararası Öğrenciler Değerlendirme Kurulu tarafından
görevlendirilen kurum,"
Madde 52-
5510 sayılı Kanunun 88 inci
maddesine yirmi birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
"Sigortalılar ile tüzel kişilerin
kasıt, kusur, hata veya yanıltıcı beyanından kaynaklanmaması şartıyla,
sigortalılarca ödenen prim ve prime ilişkin borcun noksan tahakkuk
ettirildiğinin Kurumca sonradan tespit edilmesi hâlinde tespit edilen fark
prime ilişkin borç aslına, tebliğ tarihinden itibaren 89 uncu maddenin ikinci
fıkrasına göre gecikme cezası ve gecikme zammı uygulanır."
Madde 53-
5510 sayılı Kanunun 97 nci
maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan "altı ay" ibaresi "on
iki ay" şeklinde değiştirilmiştir.
Madde 54-
5510 sayılı Kanunun l03 üncü
maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
"Kurum müfettişlerince
yapılan inceleme veya soruşturma esnasında yapılan tespitlere bağlı olarak,
oluşabilecek Kurum alacağı tahsilinin riske gireceğinin öngörülmesi hâlinde, en
az üç müfettişten oluşan komisyonun uygun görüşü ve Rehberlik ve Teftiş
Başkanının onayıyla altı ayı geçmemek üzere, inceleme veya soruşturma
sonuçlanıncaya kadar sağlık hizmeti sunucusunun Kurum nezdindeki muaccel veya
müeccel alacaklarının ödemesi, tahsili riske gireceği öngörülen alacakla
orantılı olarak durdurulabilir. Altı aylık süre içinde inceleme veya soruşturma
sonuçlanmaz ise durdurma kararı kendiliğinden kalkar ve bu tarihten itibaren
muaccel olan alacakları ödenmeye devam olunur. Altı aylık süre sonuna kadar
ödemesi durdurulan alacaklar ise inceleme veya soruşturma sonuçlanıncaya kadar
ödenmez. Ancak, sağlık hizmeti sunucusunun Kurum nezdindeki muaccel olan
alacaklarının her biri için 6183 sayılı Kanunun l0 uncu maddesinin birinci
fıkrasının 2 nci ve 3 üncü bentlerinde sayılanlar kapsamında teminat verilmesi
hâlinde durdurma kararı bu kararı uygulayan Kurum ünitesi tarafından kaldırılır
ve Kurum nezdindeki alacakları ödenir.
Kurum tarafından sözleşmesi
feshedilmiş sağlık hizmeti sunucusuyla feshe neden olan fiillere bağlı olarak
oluşan Kurum alacakları tahsil edilmeden ve fesih süresi tamamlanmadan yeni bir
sözleşme yapılmaz. Söz konusu sağlık hizmeti sunucusunun devri hâlinde ise
feshe neden olan Kurum alacakları tahsil edilmeden ve en az bir yıllık fesih süresi
geçmeden devralan sağlık hizmeti sunucusu ile sözleşme yapılmaz. Sözleşme
yapılmayan veya sözleşmesi feshedilen sağlık hizmeti sunucusunun muayene ve
işlemlere ilişkin fatura bedelleri ödenmez.
5237 sayılı Kanunda belirtilen ve
Kurum zararına neden olan nitelikli dolandırıcılık suçunun işlendiği
kesinleşmiş mahkeme kararıyla sabit görülmesi şartıyla; söz konusu fiillerin
sağlık hizmeti sunucusunun yöneticileri ve/veya ortakları tarafından işlendiği
durumda aynı sağlık hizmeti sunucusuyla veya bunların daha sonra yönetici
ve/veya ortak olduğu sağlık hizmeti sunucusuyla hiçbir şekilde sözleşme
yapılmaz, bu fiillerin hekimler tarafından işlendiği durumda ise ilgili
hekimlerle en az üç yıl süre ile sözleşme yapılmaz. Kesinleşmiş mahkeme
kararının beklenmesi sağlık hizmeti satın alınmasına ilişkin sözleşmelerde
belirtilen fesih sürelerinin uygulanmasına engel olmaz.
5237 sayılı Kanunda belirtilen
nitelikli dolandırıcılık fiillerini işleyen sağlık hizmeti sunucusu ve/veya
ilgili hekimler hakkında ruhsat iptali de dâhil olmak üzere gerekli tüm iş ve
işlemler için keyfiyet Sağlık Bakanlığına bildirilir. Nitelikli dolandırıcılık
fiillerini işleyerek Kurum zararına neden olmuş hekimlerden gelen muayene ve
işlemlere ilişkin fatura bedelleri en az üç yıl süre ile ödenmez."
Madde 55-
5510 sayılı Kanuna
aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"Ev
hizmetlerinde çalışanların sigortalılığı
EK MADDE 9 - Ev
hizmetlerinde bir veya birden fazla gerçek kişi tarafından çalıştırılan ve
çalıştıkları kişi yanında ay içinde çalışma saati süresine göre hesaplanan
çalışma gün sayısı 10 gün ve daha fazla olan sigortalılar hakkında Kanunun 4
üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki sigortalılara ilişkin
hükümler uygulanır. Bunların bildirimi, işverenler tarafından örneği Kurumca
hazırlanan belgeyle en geç çalışmanın geçtiği ayın sonuna kadar yapılır.
Süresinde yapılmayan bildirim için işverene 102 nci maddenin birinci fıkrasının
(a) bendinin (1) numaralı alt bendi hükmü uygulanır.
Ev hizmetlerinde bir
veya birden fazla gerçek kişi tarafından çalıştırılan ve çalıştıkları kişi
yanında ay içinde çalışma saati süresine göre hesaplanan çalışma gün sayısı 10
günden az olanlar için ise, çalıştırıldıkları süreyle orantılı olarak
çalıştıranlarca 82 nci maddeye göre belirlenen prime esas günlük kazanç alt
sınırının %2'si oranında iş kazası ve meslek hastalığı sigortası primi ödenir.
Bu şekilde çalışanların sigortalılık tescili, çalışan ve çalıştıran imzalarını
da ihtiva eden ve en geç çalışmanın geçtiği ayın sonuna kadar Kuruma verilmesi
gereken örneği Kurumca hazırlanacak belgenin Kuruma verilmesi ile sağlanır.
Sigortalılık başlangıcında bu belge üzerinde çalışma başlangıcına dair kayıtlı
en eski tarih esas alınır. Bunlar hakkında hastalık sigortası hükümleri
uygulanmaz. Bu fıkra kapsamına girenler, adlarına ödenen priminin ait olduğu
ayı takip eden ayın sonuna kadar aynı kazancın otuz katının %32,5 oranında prim
ödeyebilir. Bunun %20'si malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları, %12,5'i genel
sağlık sigortası primidir. Bu süre içinde ödenmeyen primin ödenme hakkı düşer.
Ödenen primler 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında
sigortalılık sayılır.
İkinci fıkra
kapsamındakileri çalıştıranlar bu Kanun uygulamasında işveren sayılmaz.
Sigortalının iş kazası ve meslek hastalığı sigorta kollarından sağlanan
yardımlardan yararlanabilmesi için iş kazasının olduğu tarihten en az on gün
önce tescil edilmiş olması ve sigortalılığının sona ermemiş olması, bu Kanuna
göre iş kazası veya meslek hastalığından dolayı geçici iş göremezlik ödeneği
ödenmesi veya sürekli iş göremezlik geliri ya da malullük, yaşlılık ve ölüm
sigortalarından aylık bağlanabilmesi için prim ve prime ilişkin her türlü
borçlarının ödenmiş olması şarttır. Bu sigortalılar ile ilgili iş kazası ve
meslek hastalığı olaylarında Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrası
hükümleri uygulanmaz.
Bu maddenin ikinci
fıkrasındaki sigortalılar hakkında Kanunun 67 nci maddesinin birinci fıkrasının
(a) ve (b) bentleri hükümleri uygulanır.
Bu madde
kapsamındaki sigortalılarla ilgili olarak prim oranları ve uygulanacak sigorta
kolları hariç olmak üzere, Kanundaki işveren yükümlülüklerini yeniden
belirlemeye, Kuruma verilmesi gereken bildirge ve belgeleri birleştirmeye,
yapılacak bildirimlerin ve primlerin ödenmesine ilişkin usul ve esasları
tespite Kurum yetkilidir.
Bu madde
kapsamındaki sigortalılarla ilgili olarak bu maddede aksine hüküm bulunmaması
kaydıyla bu Kanunun ilgili hükümleri uygulanır."
Madde 56-
5510 sayılı Kanunun geçici 41 inci
maddesine üçüncü fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
"Bu madde uyarınca Kurum
tarafından satın alınan taşınmazlar ile Kuruma ait olup Kurum Yönetim Kurulunca
ihtiyaç fazlası olarak tespit edilen taşınmazlardan, Maliye Bakanlığınca kamu
hizmetlerinde kullanılmak veya gerektiğinde genel hükümlere göre
değerlendirilmek üzere talep edilenler, Kurum Yönetim Kurulunun uygun görüşü ve
Bakan onayıyla bedeli karşılığında Hazineye devredilir.
Devir bedeli; bu madde uyarınca
satın alınan taşınmazlar için satın alma bedeli, satın alma tarihinden altı ay
geçtikten sonra devir hâlinde satın alınan bedele geçen sürede yeniden
değerleme oranı kadar artış yapılmak suretiyle belirlenir. Kuruma ait diğer
taşınmazların devrinde ise devir bedeli birinci fıkrada belirtilen Komisyon
tarafından belirlenir."
Madde 57-
5510 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 53 - 60 ıncı
maddenin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında genel sağlık sigortası tescili
yapılmış olup da gelir testine hiç başvurmayanlardan bu maddenin yayımını takip
eden ay başından itibaren altı ay içinde gelir testine başvuran kişilerin genel
sağlık sigortası primleri yapılan gelir testi sonucuna göre tescil başlangıç
tarihinden itibaren tahakkuk ettirilir.
60 ıncı maddenin birinci
fıkrasının (g) bendi kapsamında resen genel sağlık sigortası tescili yapılmış
olanlardan bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce gelir testi yaptırmış
olmakla birlikte gelir düzeyleri asgari ücretin iki katından daha düşük olarak
tespit edilmiş olanların, bu tespit öncesinde genel sağlık sigortası primi
ödenmemiş olan süreleri hakkında da gelir testi sonucu bulunan tutarlar esas
alınarak birinci fıkra hükümleri uygulanır. Ancak, bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihe kadar ödemiş oldukları genel sağlık sigortası primi ile gecikme
cezası ve gecikme zammı tutarları iade edilmez.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin
usul ve esaslar Kurumca belirlenir.
Birinci fıkrada belirtilen altı
aylık süreyi altı ay daha uzatmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir."
Madde 58-
5510 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 54 - Mülga 4355
sayılı Ticaret ve Sanayi Odaları, Esnaf Odaları ve Ticaret Borsaları Kanunu,
mülga 5373 sayılı Esnaf Dernekleri ve Esnaf Dernekleri Birlikleri Kanunu ve
mülga 507 sayılı Esnaf ve Küçük Sanatkârlar Kanununa göre; esnaf ve sanatkâr
siciline veya odasına ya da her ikisine birden kayıtları bulunmakla birlikte
üye kayıtlarının mevzuata uygun olarak yapılmadığının tespit edilmesi üzerine,
Kuruma kayıt ve tescili yapılmakla birlikte, 4 üncü maddenin birinci fıkrasının
(b) bendi kapsamındaki sigortalılık süreleri geçersiz sayılarak iptal edilen
sigortalılardan 22/3/1985 tarihinden sonraki sürelere ait prim, gecikme zammı
ve gecikme cezalarının 31/12/2013 tarihine kadar ödenmiş olması şartıyla 4 üncü
maddenin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki sigortalılıkları başlangıç
tarihinden itibaren geçerli sayılır.
4 üncü ve 7 nci maddeler ile 2926
sayılı Kanunun 2 nci, 5 inci ve 9 uncu maddelerine göre kayıt ve tescili
yapılanların, sigortalılık tescil ve sürelerine esas tarımsal faaliyetleri ile
ilgili kurum ve kuruluş üye kayıtlarının mevzuata uygun olarak yapılmadığının
tespit edilmesi üzerine sigortalılıkları geçersiz sayılarak iptal edilenlerin,
tescillerinin yapıldığı tarihten 31/12/2010 tarihine kadar geçen sürelere ait
prim, gecikme zammı ve gecikme cezalarının 31/12/2013 tarihine kadar ödenmiş
olması şartıyla, 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (4) numaralı
alt bendi kapsamındaki sigortalılıkları başlangıç tarihinden itibaren geçerli
sayılır. Ancak, tevkifat kesintisine binaen geriye dönük yapılan tescillerden,
tevkifatın yapıldığı tarihte ziraat odası kaydı bulunmayan, daha sonra geriye
dönük tesis edilen kayıtlar geçerli kabul edilmez.
Bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten sonra birinci ve ikinci fıkralar uyarınca hizmet iptali yapılmaz.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin
usul ve esaslar Kurum tarafından belirlenir."
Madde 59-
5510 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE
55 - 506 sayılı Kanun ve bu Kanun kapsamından çıkarılan işyerlerine ilişkin
olup işyerine ait borcun tamamının ödeme süresi 31/12/2013 veya önceki bir
tarihe ilişkin olduğu hâlde ödenmemiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi,
sosyal güvenlik destek primi ve idari para cezası ile özel kanunlardaki hükme
istinaden Kurumca 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip edilen eğitime katkı
payı, özel işlem vergisi ve damga vergisi borçlarından borç türü bazında borç
asılları toplamı 100 Türk lirasını aşmayan asli alacakların ve tutarına
bakılmaksızın bu asıllara bağlı gecikme cezası, gecikme zammı gibi ferî
alacakların tahsilinden vazgeçilir."
Madde 60-
5510 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 56 - Geçici 44
üncü veya geçici 51 inci madde kapsamında bulunanlardan öngörülen süre içinde
başvuru hakkını kullanmamış olanlar, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren Kuruma başvurmaları hâlinde, geçici 44 üncü madde hükümlerinden
yararlandırılır.
Geçici 4 üncü maddenin on yedinci
fıkrası uyarınca borçlandırılarak borcun tamamını veya bir kısmını ödeyenlerin
ödemiş oldukları tutarların iadesini istemeleri hâlinde, geçici 44 üncü madde
kapsamında hesaplanan emeklilik keseneği ve kurum karşılığı tutarlarının hâlen
çalıştıkları veya kamu görevlisi olarak en son çalışmış oldukları kamu
idarelerine bildirilmesini takip eden altı ay içinde Kuruma defaten ödenmesi,
bu süre içinde ödenmezse gecikme zammı ile birlikte ödenmesi hâlinde daha önce
yatırmış oldukları tutarların kamu idaresince yatırılan kısmı kendilerine
faizsiz olarak iade edilir.
Geçici 4 üncü maddenin on yedinci
fıkrası, geçici 44 üncü madde, geçici 51 inci madde ve bu madde kapsamında borçlandırılmak
suretiyle hizmet olarak alınan süreler ile söz konusu maddeler kapsamında
belirtilen sürelerde diğer sigortalılık statülerine tabi olarak uzun vadeli
sigorta kollarına prim ödenen sürelerin tamamı memuriyette geçmiş kabul
edilerek kazanılmış hak aylıklarının tespitinde değerlendirilir."
Madde 61-
5510 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 57 -
8 inci maddenin üçüncü fıkrasında ve 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (b)
bendinde belirtilenler için 9 uncu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
yükümlülükler ile 11 inci maddenin üçüncü ve altıncı fıkrasında belirtilen
yükümlülüklerden bu maddenin yürürlük tarihinden itibaren üç ay içinde yerine
getirilmiş olanlar, kanuni süresinde yerine getirilmiş sayılır ve idari para
cezası uygulanmaz. Bu yükümlülükler için daha önce uygulanan idari para
cezaları, kesinleşip kesinleşmediğine bakılmaksızın terkin edilir, ancak tahsil
edilmiş tutarlar red ve iade veya mahsup edilmez.
5 inci maddenin birinci
fıkrasının (e) bendi kapsamındaki sigortalılar hakkında bu Kanun gereğince
verilmesi gereken bildirge ve belgeler, bu maddenin yürürlük tarihinden
itibaren altı ay içinde verilmesi hâlinde kanuni süresinde verilmiş sayılır. Bu
yükümlülükler için daha önce uygulanan idari para cezaları, kesinleşip
kesinleşmediğine bakılmaksızın terkin edilir, ancak tahsil edilmiş tutarlar red
ve iade veya mahsup edilmez.
Bu maddenin
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafından belirlenir."
Madde 62-
5510 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 58 - Türkiye
İstatistik Kurumu Başkanlığında 18/11/2005 tarihinden 1/10/2008 tarihine kadar
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (C) fıkrası kapsamında
istihdam edilen geçici personele ödenmiş olan fazla çalışma ücretleri prime
esas kazancın hesabında dikkate alınmaz. Bu maddenin uygulamasında 102 nci
maddeye göre tahakkuk ettirilip tahsilatı gerçekleştirilen tutarlar iade ve
mahsup edilmez.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin
usul ve esaslar Kurum tarafından belirlenir."
Madde 63-
5510 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE
59 - 13/5/2014 tarihinde Manisa ilinin Soma ilçesinde meydana gelen maden
kazası sonucunda ölen sigortalının; Kuruma olan her türlü borçları terkin
edilir ve hak sahiplerine 32 nci maddenin ikinci fıkrasının (a) bendinde
öngörülen şartlar aranmaksızın bu Kanun hükümlerine göre aylık bağlanır. Bu
Kanunda öngörülen primlerin eksik olan kısmı Maliye Bakanlığınca Kuruma ödenir.
Ölen sigortalının anne ve babasına
gelir ve aylık bağlanmasında, 34 üncü maddenin birinci fıkrasının (d) bendinde
belirtilen her türlü kazanç ve irattan elde etmiş olduğu gelirinin asgari
ücretin net tutarından daha az olması ve diğer çocuklarından hak kazanılan
gelir ve aylıklar hariç olmak üzere gelir ve/veya aylık bağlanmamış olması
şartları aranmaz.
Birinci fıkrada belirtilen
nedenlerden dolayı ölen sigortalının eş ve çocuklarından birisi, eşi ve çocuğu
yoksa kardeşlerinden birisi olmak üzere toplam bir kişi hakkında 3713 sayılı
Kanunun ek 1 inci maddesindeki istihdama ilişkin hükümler ayrıca uygulanır.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin
usul ve esaslar Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Aile ve Sosyal
Politikalar Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığınca müştereken
tespit edilir."
Madde 64-
30/1/1950 tarihli ve 5521 sayılı
İş Mahkemeleri Kanununun 7 nci maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
"31/5/2006 tarihli ve 5510
sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile diğer sosyal
güvenlik mevzuatından kaynaklanan uyuşmazlıklarda, hizmet akdine tabi
çalışmaları nedeniyle zorunlu sigortalılık sürelerinin tespiti talepleri hariç
olmak üzere, dava açılmadan önce Sosyal Güvenlik Kurumuna müracaat edilmesi
zorunludur. Diğer kanunlarda öngörülen süreler saklı kalmak kaydıyla yapılan
müracaata altmış gün içinde Kurumca cevap verilmezse talep reddedilmiş sayılır.
Kuruma karşı dava açılabilmesi için taleplerin reddedilmesi veya reddedilmiş
sayılması şarttır. Kuruma başvuruda geçirilecek süre zamanaşımı ve hak düşürücü
sürelerin hesaplanmasında dikkate alınmaz.
Hizmet akdine tabi çalışmaları
nedeniyle zorunlu sigortalılık sürelerinin tespiti talebi ile işveren aleyhine
açılan davalarda, dava Kuruma resen ihbar edilir. İhbar üzerine davaya davalı
yanında ferî müdahil olarak katılan Kurum, yanında katıldığı taraf başvurmasa
dâhi kanun yoluna başvurabilir. Kurum, yargılama sonucu verilecek kararı
kesinleştikten sonra uygulamakla yükümlüdür."
Madde 65-
17/2/2010 tarihli ve 5952 sayılı
Kamu Düzeni ve Güvenliği Müsteşarlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun
10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c) bendine "Müsteşarlık
Müşavirleri:" ibaresinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiş ve
aynı bentte yer alan "Terörle" ibaresi "Ayrıca; terörle"
şeklinde değiştirilmiştir.
"Müsteşarlıkta sayısı beşi
geçmemek üzere Müsteşarlık Müşaviri çalıştırılabilir."
Madde 66-
14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (C) fıkrasına aşağıdaki paragraf
eklenmiştir.
"Özelleştirme uygulamaları
sebebiyle iş akitleri kamu veya özel sektör işverenince feshedilen ve
24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı Kanun kapsamında diğer kamu kurum ve
kuruluşlarına nakil hakkı bulunmayan personel de bu fıkra kapsamında yaşlılık
veya malullük aylığı almaya hak kazanıncaya kadar istihdam edilebilir. Bu
kapsamda istihdam edileceklerin sayısı, öğrenim durumlarına göre çalışma
şartları ve bunlara ödenecek ücretler ile diğer hususlar Devlet Personel
Başkanlığı ve Maliye Bakanlığının görüşleri üzerine Bakanlar Kurulunca
belirlenir."
Madde 67-
657 sayılı Kanunun 57 nci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Adaylık süresi içinde
aylıktan kesme veya kademe ilerlemesinin durdurulması cezası almış olanların
disiplin amirlerinin teklifi ve atamaya yetkili amirin onayı ile ilişikleri
kesilir. İlişikleri kesilenler ilgili kurumlarca derhâl Devlet Personel
Başkanlığına bildirilir."
Madde 68-
657 sayılı Kanunun;
a) 152 nci maddesinin "II -
Tazminatlar" kısmının "A) Özel Hizmet Tazminatı" bölümüne
aşağıdaki bent eklenmiştir.
"n) Türkiye İş Kurumu iş ve
meslek danışmanları için %150 sine,"
b) Eki (II) sayılı Ek Gösterge
Cetvelinin "2. Yargı Kuruluşları, Bağlı ve İlgili Kuruluşlar ile
Yükseköğretim Kuruluşlarında" bölümüne "Sosyal Güvenlik Kurumu İnşaat
ve Emlak Daire Başkanı," ibaresinden sonra gelmek üzere "Sosyal
Güvenlik Kurumu Eğitim, Araştırma ve Geliştirme Merkezi Başkanı," ibaresi
ve "5. Yargı Kuruluşları, Bağlı ve İlgili Kuruluşlar ile Yükseköğretim
Kuruluşlarında" bölümüne "Sosyal Güvenlik İl Müdürü,"
ibaresinden sonra gelmek üzere "Sosyal Güvenlik Kurumu Eğitim, Araştırma
ve Geliştirme Merkezi Başkan Yardımcısı," ibaresi eklenmiştir.
Madde 69-
657 sayılı Kanunun ek 33 üncü
maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesine "ağız ve diş sağlığı
merkezleri" ibaresinden sonra gelmek üzere ", aile sağlığı
merkezleri, toplum sağlığı merkezleri" ibaresi, üçüncü cümlesine
"ayda" ibaresinden sonra gelmek üzere "aile sağlığı ve toplum
sağlığı merkezlerinde 60 saatten, diğer yerlerde ve hiçbir şekilde"
ibaresi ve ikinci fıkrasına "(e) bendi kapsamında bulunanlar"
ibaresinden sonra gelmek üzere "ile yataklı tedavi kurumlarında çalışan ve
11/4/1928 tarihli ve 1219 sayılı Kanunun ek 14 üncü maddesinin dördüncü fıkrası
kapsamında bulunanlar" ibaresi eklenmiştir.
Madde 70-
27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (II) sayılı Cetvelin 8 inci sırasına
"Özelleştirme İdaresi Başkanlığı Proje Grup Başkanı," ibaresinden
sonra gelmek üzere "Sosyal Güvenlik Kurumu Eğitim, Araştırma ve Geliştirme
Merkezi Başkanı," ibaresi eklenmiştir.
Madde 71-
375 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameye aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"EK MADDE 17 - 6/1/1982
tarihli ve 2576 sayılı Kanunla 26/9/2004 tarihli ve 5235 sayılı Kanun uyarınca
kurulmuş olan ve iş yoğunluğu diğer mahkemelere göre fazla olan mahkemelerde
görev yapan memurlar ile sözleşmeli personele ayda 50 ve her bir personel için
yılda 300 saati geçmemek üzere yılı merkezî yönetim bütçe kanununda belirlenen
fazla çalışma saat ücretinin üç katını aşmamak kaydıyla fazla çalışma ücreti
ödenebilir. Bu fıkraya göre fazla çalışma ücreti ödenebilecek personel sayısı,
mahkemelerde görev yapan toplam personel sayısının %10'unu geçemez. Bu kapsamda
yıllık olarak yapılacak toplam fazla çalışma süresi Adalet Bakanlığının talebi
üzerine Maliye Bakanlığınca belirlenir. İş yoğunluğu fazla olan mahkemeleri
belirlemeye ve toplam fazla çalışma saat süresini ilgili mahkemelere dağıtmaya
ve bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Adalet
Bakanlığı yetkilidir. Bu ödeme damga vergisi hariç herhangi bir vergiye tabi
tutulmaz. Diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde yaptıkları fazla çalışma
karşılığında herhangi bir ad altında ödeme yapılan personele bu madde uyarınca
ayrıca fazla çalışma ücreti ödenmez."
Madde 72-
(1) Ekli (1), (2), (3), (4), (5),
(6) ve (7) sayılı listelerde yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı Cetvelin Sosyal Güvenlik Kurumu, Kamu
Düzeni ve Güvenliği Müsteşarlığı, Millî Eğitim Bakanlığı, Başbakanlık, Maliye
Bakanlığı, Gelir İdaresi Başkanlığı ve Afyon Kocatepe Üniversitesine ait
bölümlerine eklenmiştir.
(2) Ekli (3) sayılı
listede yer alan öğretmen unvanlı kadrolardan 35.000 adedi ile Bakanlığa ait
diğer hizmet sınıfları kadrolarından 1.000 adedine, 190 sayılı Genel Kadro ve
Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 7 nci maddesi ve 20/12/2013
tarihli ve 6512 sayılı 2014 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu kapsamında yapılan
atamaların dışında 31/12/2014 tarihine kadar atama yapılır.
(3) Afyon Kocatepe Üniversitesinde
ve Sakarya Üniversitesinde kullanılmak üzere ekli (8) ve (9) sayılı listelerde
yer alan öğretim elemanlarına ait kadrolar ihdas edilerek 78 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameye bağlı cetvellerde, ilgili üniversitelere ait bölüme eklenmiş ve
4/7/2012 tarihli ve 6354 sayılı Kanunun 6 ncı maddesiyle eklenen kadrolar
anılan bölümden çıkarılmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder