2024 YILI DÜZENLEMELERİ VE YARARLI BİLGİLER
2024 Yılına başlarken hatta başlamaya
çalışırken, her yıl olduğu gibi, önümüze gelen birçok yeni rakamı ve
değişiklikleri aşağıda öncelik durumuna göre adım adım açıklamaya çalışacağım.
A.
YENİ HADLER
Ø
2024 Yılı Takvim Gelirleri İçin Ücret Ve Ücret Dışı Gelirlerde “ TEK
TARİFE İDİ DEĞİŞTİ ”
(
Gelir Vergisi yasasının 103. Maddesi )
( Anayasa Mahkemesi'nce 15
Ekim 2009 tarihinde yapılan toplantıda alınan karar uyarınca, Gelir Vergisi Kanunu'nun
103'üncü maddesinde yer alan vergi tarifesindeki % 35'lik orana ücretlilerin de
tabi olması hükmü iptal edilmiştir. )
110.000.-- ‘e kadar |
|
|
|
|
15% |
|
230.000.-- ‘nın |
110.000.-- |
için |
16.500.-- |
fazlası |
20% |
|
580.000.-- ‘nın |
230.000.-- |
için |
40.500.-- |
fazlası |
27% |
|
3.000.000.-- ‘nın |
580.000.-- |
için |
135.000.-- |
fazlası |
35% |
|
3.000.000.-- ‘nın Yukarısının |
3.000.000.-- |
için |
982.000.-- |
fazlası |
40% |
|
870.000.-- ‘nın |
230.000.-- |
için |
40.500.-- |
fazlası |
27% |
( Ücret Gelirlerinde ) |
3.000.000.-- ‘nın |
870.000.-- |
için |
213.000.-- |
fazlası |
35% |
( Ücret Gelirlerinde ) |
3.000.000.-- ‘nın
Yukarısının |
3.000.000.-- |
için |
958.000.-- |
fazlası |
40% |
( Ücret Gelirlerinde ) |
olarak uygulanacaktır. (GVT 324 30.12.2022/32415
2.Mükerrer RG).
193 sayılı Kanunun mükerrer 121 inci
maddesi hükmü uyarınca, anılan maddenin birinci fıkrasında yer alan tutar,
1/1/2024 tarihinden itibaren ( GVK GT 324 ) verilmesi gereken yıllık gelir ve
kurumlar vergisi beyannamelerinde uygulanmak üzere 6.900.000 TL olarak tespit
edilmiştir. ( % 5 İndirim Sınırı )
Ø Damga Vergilerinde aşağıdaki değişiklikler olmuştur ;
|
Damga Vergisi Bedeli (
TL ) |
|
Bilançolara
uygulanan |
360,10 |
|
Kar
Zarar Cetvellerine uygulanan ( Gelir Tabloları ) |
171,90 |
|
İşletme
Hesabı Özetleri ( Hülasaları ) |
171,90 |
|
Yıllık
Gelir Vergisi Beyannameleri |
467,20 |
|
Kurumlar
Vergisi Beyannameleri |
624,10 |
|
Muhtasar
Beyannameler |
308,30 |
|
Muhtasar
ve SGK Birleştirilmiş Beyannameler
(5510 Sayılı Yasa) |
365,50 |
|
K.D.V.
Ve diğer beyannameler |
308,30 |
|
Diğer
Beyannameler (DV Beyannameleri Hariç) |
308,30 |
|
( DV Beyannameleri DV’ne
tabi değildir.) |
||
Belediye
Ve Özel İdarelere Verilen Beyannameler |
228,80 |
|
Gümrüklere
Verilen Beyannameler |
228,80 |
|
Mukavelename,
taahhütname, temliknameler |
Binde 9.48 |
|
Kira
mukavelenameleri |
Binde 1.89 |
|
(Mukavele süresine göre
kira bedeli üzerinden) |
||
Banka
Çekleri (Muhasebat Genel Md. Genel Tebliği 86 ) |
55,00 |
|
S.S.K.
Bildirgeleri |
0,00 |
|
Karar
Pulu |
Binde 5.69 |
|
Ücretlerde Uygulanan (Avanslar Dahil) D.V. Kesintisi Oranı % 7,59 ( Eski Oran % 7,59 idi )
( 1.1.2014 Tarihinden itibaren Damga Vergisi Kanunu Genel Tebliği (Seri No: 57) )
5281 Sayılı (31.12.2004
tarih ve 25687 sayılı üçüncü Mük.RG yayınlanan) yasanın 14 maddesi hükmüne
göre 1.1.2005 tarihinden itibaren
kaldırılmıştır.
Senetlerdeki İmza Pulu .--
Kira Kontratları .--
Teklif Mektupları .--
Ø Yemek Yardımı;
1.1.2024 tarihinden itibaren günlük kişi başına en çok 170,00 TL olarak uygulanacaktır.(Fazlası Ücret sayılır.) Bu sınır işyeri dışında verilen yemekler veya Sodexo, Ticket gibi uygulamalar için. İşyerinde yenen yemek ve tabldotlar bu uygulama kapsamında değildirler. (GVK 324 Sayılı Tebliğ.)
Ø Yol Yardımı;
Gelir Vergisi Kanununun 23 üncü maddesinin birinci fıkrasının
10 numaralı bendinde yer alan, işverenlerce hizmet erbabının işyerine gidip
gelmesi için sağlanan menfaatlere ilişkin istisna tutarı 2024 takvim
yılında uygulanmak üzere 88,-- TL olarak
tespit edilmiştir. (GVK 324 Sayılı Tebliğ.)
Ø Perakende Satış Fişlerinin haddi 1.1.2024 tarihinden itibaren 6.900,-- TL’ye yükseltilmiştir. (VUK Md. 232). Bu fatura kullanma mecburiyeti sınırını da ihtiva etmektedir. (VUK 556 sayılı tebliğ)
Ø Gider yazılabilecek Sabit Kıymetlere ait had 1.1.2024 tarihinden itibaren 6.900,–TL’dir. ( VUK Md.313 ) (VUK 556 sayılı tebliğ). Bu aynı zamanda e-Arşiv fatura düzenleme sınırıdır.
Ø Tefkifatlı fatura kesme tutarı değişmedi, faturadaki
tevkifat sınırı KDV Genel Uyguluma Tebliği ile belirleniyor ;
“KDV Genel Uygulama Tebliği’nin “2.1.3.4.1.Tevkifat Uygulamasında Sınır” başlıklı bölümünde, kısmi tevkifat uygulaması kapsamına giren her bir işlemin KDV dahil bedeli 2.000,-- TL’yi aşmadığı takdirde, hesaplanan KDV tevkifata tabi tutulmayacağı, ancak, sınırın aşılması halinde ise tutarın tamamı üzerinden tevkifat yapılacağı....” düzenlemesi aynı kaldığından değişiklik olmamıştır.
Ø Dava ve İcra
Takibine Değmeyecek Şüpheli Alacaklara ait had 1.1.2024 tarihinden
itibaren 14.000,-- TL’dir. (VUK 556 sayılı tebliğ)
Ø Defter tutma hadleri 2024 Yılı İçin;
Alım 1.490.000,-- TL
Satım 2.000.000,-- TL
İşçilik 690.000,--
TL
İş Hasılatının 5 Katı ile
Yıllık Satış Hasılatı Toplamı 1.400.000,--
TL’ ye yükseltilmiştir.
( V.U.K. 177. madde) (V.U.K 556 GT)
Ø Basit Usule Tabi Olmanın;
Genel Şartları
193 Sayılı Kanunun
47 nci maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendinde yer alan yıllık kira
bedeli toplamı 2024 Yılı için;
§
Büyükşehir belediye sınırları içinde 55.000 TL
§ Diğer yerlerde 34.000
TL
Özel Şartları
§ (1) numaralı bent
için (Basit Usulde Vergilendirilen Mükelleflerden Satın aldıkları malları
olduğu gibi veya işledikten sonra satanların aşmaları durumunda gerçek usulde
vergilendirilmelerinin Sınırı) 690.000 TL ve 1.100.000 TL
§ (2) numaralı bent
için (Basit Usulde Vergilendirilen Mükelleflerden Alım Satım dışındaki işlerle
uğraşanların aşmaları durumunda gerçek usulde vergilendirilmelerinin Sınırı) 340.000 TL.
§ (3) numaralı bent
için (Basit Usulde Vergilendirilen Mükelleflerden Alım Satım ve diğer işlerin
birlikte yapılması (Yıllık Satış Tutarı+İş Hâsılatı) durumunda gerçek usulde
vergilendirilmelerinin Sınırı) 690.000 TL.
(GVK GT. 320 ve vuk 554 sayılı tebliğ)
EK MALİ TABLO
VERİLMESİNİN SINIRI |
|||
Yıl |
Verildiği Yıl |
Aktif Toplam (TL) |
Net Satış Tutarı (TL) |
2019 |
2020 |
25.370.800,00 |
56.379.100,00 |
2020 |
2021 |
27.682.100,00 |
61.515.200,00 |
2021 |
2022 |
37.703.000,00 |
83.783.700,00 |
2022 |
2023 |
84.051.300,00 |
186.779.000,00 |
2023 |
2024 |
133.188.000,00 |
297.555.000,00 |
*Yeniden Değerleme oranı % 58,46’ baz
alınarak hesaplanmıştır. (VUK 554 GT)
Ø Çevre Temizlik Vergisi 2024 ;
Konutlar için su bedeline eklendi;
Su tüketim miktarı üzerinden Büyükşehir Belediyeleri 2,30 TL / m³ Diğerlerinde 1,70 TL / m³
(VUK 554 sayılı tebliğ) ve (BGK 57 Sayılı Tebliğ) İşyerleri için
belediyelere başvurmak gerekiyor.
B. BİNEK ARAÇLAR
193 Sayılı Kanunun 68
nci maddesinin birinci fıkrasının 2024 Yılı için
(4) numaralı bendinde yer alan amortisman olarak indirim
konusu yapılabilecek tutar; özel tüketim vergisi ve katma değer vergisi hariç 790.000
TL, vergilerin maliyet bedeline eklendiği veya binek otomobilin ikinci el
olarak iktisap edildiği hallerde 1.500.000 TL
(5) numaralı bendinde yer alan
kiralama yoluyla edinilen binek otomobillerinin her birine ilişkin aylık kira
bedeli 26.000 TL, gider olarak indirim konusu yapılabilecek özel tüketim
vergisi ve katma değer vergisinin toplam tutarı 690.000 TL,
(h) Mükerrer 80 inci maddesinin
üçüncü fıkrasında yer alan değer artışı kazançlarına ilişkin istisna tutarı 87.000
TL,
(ı) 82 nci maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan arızi kazançlara ilişkin istisna tutarı 200.000 TL,
(i) 86 ncı maddesinin birinci
fıkrasının (1) numaralı bendinin (d) alt bendinde yer alan tevkifata ve
istisnaya konu olmayan menkul ve gayrimenkul sermaye iratlarına ilişkin
beyanname verme sınırı 13.000 TL,
olarak tespit edilmiştir.
C. YENİ ASGARİ ÜCRET
1.1.2024
- 31.12.2024 tarihleri arasında : 20.002,50 TL ( Günlük 666,75 TL )
1.7.2023 - 31.12.2023 tarihleri arasında : 13.414,50 TL ( Günlük 447,15 TL )
olarak tespit edildi. (R.G. tarihi 27.12.2023 2023/2 - Asgari Ücret
Tespit Komisyonu Kararı)
D. YENİ SİGORTA HADLERİ
1.1.2024
- 31.12.2024 tarihleri arasında;
Sigorta Tavanı : 150.018,75 TL ( Günlük 5.000,63 TL )
Sigorta
Tabanı : 20.002,50
TL ( Günlük 666,75 TL )
E. KIDEM TAZMİNATINDA DURUM
Kıdem Tazminatı tavanı;
01.01.2024 ~ 31.12.2024 :
35.058,58 TL / Yıl
(Hazine
Ve Maliye Bk. 05.1.2024 Tarih ve 1 sayılı Genelgesi İle )
01.07.2023 ~ 31.12.2023 : 22.747,53 TL / Yıl
olarak uygulanacaktır.
F. ASGARİ GEÇİM İNDİRİMİNDE
BAZ ALINACAK TUTAR
Ø
1.01.2022 Tarihinden İtibaren Tamamen Kaldırıldı.
STOPAJ ORANLARI
30.12.2003 tarih ve 25332 sayılı R.G. yayınlanan 10.12.2003 tarih ve2003/6577 sayılı kararname ekinde;
Ø Serbest Meslek
Kazançlarında Stopaj oranı 01.01.2007 tarihinden itibaren % 20
Ø Serbest Meslek
Kazançlarında Stopaj oranı 01.01.2007 tarihinden itibaren % 17
( 18 Madde Kapsamındakiler
İçin) ( Telif Kazançları)
Ø Kira Ödemelerinde Stopaj
oranı 01.01.2007 tarihinden itibaren %
20
Ø
Kar Payı Dağıtımlarında Stopaj
oranı 23.07.2006 tarihinden itibaren % 15
( 23.7.2006 R.G. tarihli 2006/10731 s. Karar
gereğince 23.7.2006 tarihinden itibaren )
Diğer stopaj oranlarından
ihtiyacınız olanları sorunuz.
G.
FON PAYI KESİNTİSİ
1.1.2004 tarihinden itibaren Stopajlar üzerinden yapılan % 10 oranındaki fon payı
kesintileri kaldırılmıştır. Gelecek SM Makbuzlarında fon payı kesintisi
olmayacaktır. ( Ama ismen kalktı tabi, fiilen devam ediyor çünkü bu farklar stopaj
oranlarına eklenerek açık kapatıldı.)
H. ÇOCUK İNDİRİMİ
Ø Vergi
Kesintisinden ve SGK’dan Muaf Yardım Miktarı
1 Çocuk İçin 01.01.2024 ~ 31.12.2024 400,05 TL (SGK İçin 20.002,50 X % 2 = 400,05 TL )
1 Çocuk İçin 01.07.2023 ~ 31.12.2023 268,29
TL (SGK İçin 13.414,50 X % 2 = 268,29 TL )
( 2'den Fazlası da aynı rakamda. Yani iki
çocukla sınırlı. )(0 -
6 Yaş Arası İki Katı Uygulanır 800,10 )
06.01.2021 Tarihli Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğüne ait 1
Sıra Nolu Genelge.
(5277 sayılı 2005 Mali Yılı Bütçe Kanununun 24/b maddesi gereğince bu tutarlar 0-6 yaş gurubu çocuklarda bir kat artırımlı olarak uygulanacaktır.)
Ø GV Çocuk Yardımı İstisnası
0-6 Yaş Grubu 01.01.2024 ~ 31.12.2024 380,44 ( 500 * 0,760871 )
6 Yaş Üzeri 01.01.2024 ~ 31.12.2024 190,22 ( 250 * 0,760871)
0-6 Yaş Grubu 01.07.2023 ~ 31.12.2023 254,90 (
500 * 0,760871)
6 Yaş Üzeri 01.07.2023 ~ 31.12.2023 127,45 (
250 * 0,760871)
( Gelir Vergisi istisnasında çocuk sınırı yoktur. )
I. AİLE YARDIMI
1.01.2024 ~ 31.12.2024 2.000,25 TL (
SGK İstisnası 20.002,50 TL ( AÜ
* % 10 )
1.07.2023 ~ 31.12.2023 1.008,80 TL ( SGK İstisnası 10.008,-- TL ( AÜ * % 10)
06.01.2021 Tarihli Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğüne ait 1 Sıra Nolu Genelge.
( 657, 926 ve 2914 sayılı kanunlara tabi personele verilen eş yardımı; her ne şekilde olursa olsun menfaat karşılığı çalışmayan ve herhangi bir sosyal güvenlik kuruluşundan aylık almayan eş için uygulanabilir. )( 25.8.2017 R.G. tarih ve 30165 sayılı "Kamu Görevlilerinin Geneline ve Hizmet Kollarına Yönelik Mali ve Sosyal Haklara İlişkin 2018 Ve 2019 Yıllarını Kapsayan 4. Dönem Toplu Sözleşme" ye istinaden yayımlanan Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğüne ait 8.1.2019 tarihli Genelge ile açıklanan memur maaş katsayıları gereğince belirlenmiştir.)
J. TABELA VERGİSİ ( İlan Reklam Vergisi )
Ocak ayı sonuna kadar bağlı olduğunuz Belediyelere Verilecek. Arabaların üzerindeki reklamlar da bunlara dahildir. Unutmayın. Bunu yatırıp arabaların üzerindeki logoları ruhsata işletin. Yoksa asla işlemezler. Ruhsata işli olmayan logoya hem ceza kesiliyor hem araç bağlanıyor. Vergi çok cüzi. ( Bazı Belediyeler Tespit Bedeli Filan Gibi anlamsız ücretler de alıyorlar. ) Fiyat listesi İBB’den edinilebilir.
K. İSTEĞE BAĞLI SİGORTA PRİMLERİ
01.01.2023 ~ 31.12.2024 En Az 6.400,80 TL En Çok 48.006,00
TL ( % 32 )
01.07.2023 ~ 31.12.2023 En
Az 3.202,56 TL En Çok 24.019,20 TL ( %
32 )
( Sigorta taban ve tavanının % 32’si hesaplanarak bulunur. )
L.
İŞ AKDİNİN FESHİNDE ASGARİ İHBAR SÜRELERİ
İşi;
Ø 6 aydan az sürmüş işçi için 2
Hafta
Ø
6 aydan 1,5 yıla kadar
sürmüş işçi için 4 Hafta
Ø
1,5 yıldan 3 yıla kadar
sürmüş işçi için 6 Hafta
Ø
3 yıldan fazla sürmüş işçi 8 Hafta
ASGARİ YILLIK ÜCRETLİ
İZİN SÜRELERİ
Hizmet süresi;
a)
1 yıldan 5 yıla kadar olan
(5 yıl dahil) işçilere 14 iş günü
b)
5 yıldan fazla ve 15 yıldan
az olan işçilere 20 iş günü
c)
15 yıl (dahil) ve daha
fazla olan işçilere 26 iş günü
d) 18 ve daha küçük, 50 ve daha büyük yaşta olan işçilere en az 20 iş günü
Not:
Ø
Cumartesi günü izin
süresine dahildir. İzin süresine rastlayan ulusal bayram, hafta tatili ve genel
tatil günleri izin süresinden sayılmaz.
Ø
İşçi ayrıca, 4 güne kadar
ücretsiz yol izni kullanabilir.
Ø Hizmet süresi, işe başlanılan her iş yerinde yeniden başlar.
M.
ENGELLİLİK (SAKATLIK) İNDİRİMİ
01.01.2024 ~
31.12.2024
1. Derece 6.900,00 TL ( Çalışma Gücünün Asgari % 80’i Kaybedilmiş
)
2. Derece 4.000,00 TL ( Çalışma Gücünün Asgari % 60’ı Kaybedilmiş
)
3. Derece 1.700,00 TL ( Çalışma Gücünün Asgari % 40’ı Kaybedilmiş
)
(GVK 324 Sayılı Tebliğ.) ( GVK 31. Madde )
N. BEYANNAME İMZALATMA SINIRLARI
Vergi
Beyannamelerinin Serbest Muhasebeci ve Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlerce
İmzalanması Hakkında 4 Sıra No.lu Genel Tebliğinde;
Kurumlar
vergisi veya ticari, zirai ve mesleki kazancı nedeniyle gerçek usulde
vergilendirilen gelir vergisi mükelleflerinden, aktif toplamı ve net satışlar
toplamı belirli haddi aşmayanlar, yıllık gelir veya kurumlar vergisi
beyannamelerini 3568 sayılı Kanuna göre yetki almış meslek mensuplarına
imzalatmak zorundadırlar.
Bu
hadler,3568 sayılı kanuna ilişkin 37 no.lu tebliğ ile 1.1.2005 tarihinden
itibaren geçerli olacak şekilde belirlenmiş, izleyen yıllarda Maliye
Bakanlığı’nca özel bir belirleme yapılmadığı taktirde, bu genel tebliğde yer
alan hadlerin her yıl bir önceki yıla ait yeniden değerleme oranında
artırılarak uygulanacağı belirtilmiştir. Bu şekilde yapılacak hesaplamada
500.-TL’den daha küçük tutarlar dikkate alınmayacak, 500,-TL’den fazla olanlar
1.000-TL ye yükseltilecektir.
Buna göre 2024 yılında uygulanacak
hadler aşağıdadır;
a)
II. sınıf tacirlerden alım satım veya imalat faaliyetinde bulunanlardan 2.138.000 TL'yi aşmayanlar *
2023 yılı satış tutarları
b)
II. sınıf tacirlerden yukarıda yazılan işlerin dışında işlerle
uğraşanlardan 1.078.000 TL'yi aşmayanlar *
2023 yılı gayrisafi iş hasılatı tutarı
c)
Serbest meslek faaliyetinde bulunanlardan 1.488.000 TL'yi aşmayanlar *
2023 yılı hasılat tutarı
d)
Zirai kazancı işletme hesabı esasına göre belirlenen çiftçilerden
2.138.000 TL'yi aşmayanlar *
2023 yılı hasılat tutarı
e)
Özel kanunlarına göre kurulan kooperatifler ile bu kooperatiflerin
oluşturdukları birlikler, herhangi bir sınırlamaya tabi olmaksızın
beyannamelerini imzalatmak zorunda değildir.
f)
Noterler herhangi bir sınırlamaya tabi olmaksızın
beyannamelerini imzalatmak zorunda değildir.
*Yeniden Değerleme Oranı 58,46 baz alınarak
hesaplanmıştır.
Aktif toplamı (2023 yılında ) 63.786.000 TL ve Net satışlar toplamı 127.540.000 TL'yi aşmayan mükellefler 2024 yılı beyannamelerini meslek mensuplarına imzalatmak zorundadırlar. Bu hadlerden herhangi birini aşan mükelleflerden ise dileyenler beyannamelerini YMM'lere tasdik ettireceklerdir.
*Yeniden Değerleme Oranı 58,46 baz alınarak hesaplanmıştır.
O.
REESKONT ORANLARI
2024 Yılı İçin ( 23.12.2023 Tarihinden İtibaren )
$ Reeskont
İşlemlerinde % 43,25
( Vadesine en çok 3 ay kalan
senetler karşılığında yapılacak reeskont
işlemlerinde uygulanacak iskonto faiz oranı yıllık.
)
$ Avans İşlemlerinde % 44,25
P.
ÇEK GARANTİ SINIRI
5941 s. Kanun gereğince 31.01.2023'den itibaren 32087 sayılı RG’de yayınlanan 2023-3 sayılı tebliğle karşılıksız çeklerin bankalarca garanti edilen karşılığı 6.000,– TL olarak belirlenmiştir. (Çek Defterlerinin Baskı Şekline ve Bankaların Hamile Ödemekle Yükümlü Olduğu Miktarın Belirlenmesine İlişkin Tebliğ 2022/3 – 28.1.2023 Tarih ve 32087 Sayılı R.G.)
Q.
TECİL FAİZİ ve GECİKME FAİZİ ORANI
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanunun 48 inci maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden;
14.11.2023 Tarihinden İtibaren % 36 (
Tahsilat
Genel Tebliği Seri C Sıra No 7 )
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun
51 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan gecikme zammı oranı;
14.11.2023 Tarihinden İtibaren Her Ay İçin % 3,5 ( Cumhurbaşkanlığı Karar Sayısı 7782)
14 Kasım 2023 Tarihli
Resmi Gazete Sayı : 32369
R.
TEMERRÜT FAİZ ORANI
01.01.2023 Tarihinden İtibaren % 11,75
Bu oranla hesaplanacak alacağın tahsili için “Asgari Giderim Tutarı”
800,-- TL olarak belirlenmiştir.
(TCMB 01.01.2023 Tarihli “Mal ve Hizmet Tedarikinde Geç Ödemelerde Uygulanacak Temerrüt Faiz Oranı ve Alacağın Tahsili Masrafları İçin Talep Edilebilecek Asgari Giderim Tutarı Hakkında Tebliğ”.) ( TTK Md: 1530 / Fıkra 7)
S.
YABANCI ÇALIŞMA İZNİ
2024
YILI ÇALIŞMA İZNİ OLMAKSIZIN ÇALIŞAN/ÇALIŞTIRILAN YABANCILARA İLİŞKİN İDARİ
PARA CEZALARI |
|||
İHLALİN TÜRÜ |
2022 (TL) |
2023 (TL) |
2024 (TL) |
Çalışma izni bulunmayan yabancıyı çalıştıran işverenlere her bir
yabancı için |
16.066,00 |
35.815,00 |
56.752,00 |
Çalışma izni olmaksızın bağımlı çalışan yabancıya |
6.423,00 |
14.318,00 |
22.688,00 |
Çalışma izni olmaksızın bağımsız çalışan yabancıya |
12.854,00 |
28.655,00 |
45.406,00 |
6735
sayılı Kanunda öngörülen bildirim yükümlülüğünü süresi içinde yerine
getirmeyen bağımsız ve süresiz izinle çalışan yabancı ile yabancı çalıştıran
işverene her bir yabancı için |
1.067,00 |
2.378,00 |
3.768,00 |
a)
6735 sayılı
Uluslararası İşgücü Kanunu’nun 23’üncü maddesi
hükmü uyarınca; yukarıda sayılan fiillerin tekrarı halinde idarî para cezaları
bir kat artırılarak uygulanır.
b)
5326 sayılı Kabahatler
Kanunu’nun 17’nci maddesinin 7’nci bendi uyarınca; idarî para cezaları her
takvim yılı başından geçerli olmak üzere o yıl için 213 sayılı Vergi Usul
Kanunu’nun mükerrer 298’inci maddesi hükümleri uyarınca tespit ve ilân edilen
yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanır. Bu suretle belirlenen idarî
para cezasının hesabında bir Türk Lirasının küsuru dikkate alınmaz.
T. 7/A SEÇENEĞİ UYGULAMAK ZORUNDA OLANLAR (2023 Yılı)
2023 Aktif toplamı 22.199.000,-- TL veya net satışlar toplamı 44.394.000,-- TL yi aşan üretim ve hizmet işletmeleri 2024 yılında maliyet hesaplarını 7/A seçeneğine göre tutmak zorundadırlar.
*Yeniden Değerleme Oranı 58,46 baz alınarak hesaplanmıştır.
U.
YMM RAPORU
DÜZENLEME SINIRI VE KARŞIT İNCELEMELERE İLİŞKİN LİMİTLER
1.1.2023 tarihine kadar 37.
Sayılı SM, SMMM ve YMM Kanunu Genel Tebliğine göre Yeniden Değerleme
Oranına göre hesaplama yapılıp değerler artırılıyordu. Ancak 30.12.2022
Tarih ve 46 sayılı SM, SMMM ve YMM Kanunu Genel Tebliği ile had ve
değerler yeniden belirlendi ve 1.1.2023 tarihinde yürürlüğe girdi. Tebliğin
ilgili bölümü şöyle;
MADDE
3-
1) Yeminli
mali müşavir ile yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyannameleri ve eklerinin
tasdikine ilişkin (tam tasdik) süresinde düzenlenmiş tasdik sözleşmesi
bulunmayan mükelleflerin, Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği uyarınca
yeminli mali müşavir tasdik raporuna istinaden alabilecekleri katma değer
vergisi iadelerine ilişkin azami hadler;
a)
İndirimli
orana tabi teslim ve hizmetlerle ilgili katma değer vergisi iadesi işlemlerinde
4.120.000,--TL,
b) Türkiye’de
ikamet etmeyenlere özel fatura ile yapılan satışlar ve yolcu beraberi eşya
kapsamında yapılan satışlarla ilgili katma değer vergisi iadesi işlemlerinde 550.000,--TL
(Süresinde düzenlenmiş tam tasdik sözleşmesi bulunması halinde de söz konusu
had geçerli olacaktır.),
c)
Katma
Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği uyarınca yeminli mali müşavir tasdik
raporuna istinaden alınabilecek diğer katma değer vergisi iadesi işlemlerinde 2.060.000,--TL,
olarak
belirlenmiştir.
2) 13/6/2006
tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci maddesinin birinci
fıkrasının (e) bendi uyarınca taşınmazlar ve iştirak hisselerinin satışından
doğan kazançlara ait istisna ile ilgili işlemlere ilişkin had 1.051.000-TL
olarak belirlenmiştir.
3) 35 Sıra
No.lu Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu
Genel Tebliğinde düzenlenen yatırım indirimi işlemlerine ilişkin had 2.390.000,--TL
olarak belirlenmiştir.
4) Katma
değer vergisi hariç tutarı 103.000,--TL’yi aşmayan belgeler için karşıt
inceleme zorunluluğu bulunmamaktadır. Ancak, bir mükelleften bir aylık dönemde
yapılan mal ve hizmet alımları toplamının 309.000,--TL’yi aşması halinde karşıt
inceleme yapılması zorunludur. Bu fıkranın uygulanmasında, Bakanlığımızca
yayımlanan Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu
Genel Tebliğlerinde belirtilen usul ve esaslar geçerlidir.
5) Bakanlığımızca
özel bir belirleme yapılmadığı takdirde, bu Genel Tebliğde yer alan işlemlere
ilişkin hadler 2024 yılı ve izleyen yıllarda artış olmaksızın devam edecektir.
*Yeniden Değerleme Oranı 58,46 baz alınarak hesaplanmıştır.
EK MALİ TABLO DÜZENLEME SINIRI
Aşağıdaki tabloda görülen sınırları aşan mükelleflerin Temel Mali Tablolar yanında Ek Mali Tablolar’ı düzenlemeleri zorunludur. Bilindiği gibi;
A. Temel Mali Tablolar
· Bilanço
· Gelir Tablosu
· Satışların Maliyeti Tablosu
B. Ek Mali tablolar
·
Fon Akım Tablosu
·
Nakit Akım Tablosu
·
Net İşletme Sermayesindeki Değişim Tablosu
·
Kar Dağıtım Tablosu
·
Özkaynaklar Değişim Tablosu
Yıl |
Verildiği
Yıl |
Aktif
Toplam (TL) |
Net
Satış Tutarı (TL) |
2018 |
2019 |
20.697.000 |
45.994.000 |
2019 |
2020 |
25.370.800 |
56.379.100 |
2020 |
2021 |
27.682.100 |
61.515.200 |
2021 |
2022 |
37.703.000 |
83.783.700 |
2022 |
2023 |
84.051.300 |
186.779.000 |
2023 |
2024 |
133.187.700 |
295.970.000 |
*Yeniden Değerleme Oranı 58,46 baz alınarak hesaplanmıştır.
50 ve DAHA FAZLA İŞÇİ ÇALIŞTIRAN İŞYERLERİNDE
ZORUNLU İŞÇİ ÇALIŞTIRMA ORANI |
|||
4857 S.K. - Md. 30 / 3713 S.K. - Ek Md. 1 / 6331 S.K. - Md 6 |
|||
|
ORANLAR |
ÇALIŞTIRMAMANIN CEZASI |
|
ÖZEL SEKTÖR |
KAMU SEKTÖRÜ |
||
ENGELLİ |
% 3 |
% 4 |
Çalıştırılmayan her engelli ve eski hükümlü ve
çalıştırılmayan her ay için 20.900,-- TL para cezası (4857 S.K./Md.101);; |
ESKİ HÜKÜMLÜ |
--- |
% 2 |
|
TERÖR MAĞDURU |
--- |
KADRONUN % 2'İ ORANINDA |
-- |
İŞYERİ HEKİMİ |
KANUNDA BELİRTİLEN NİTELİKTE |
--- |
55.356,-- TL para cezası (6331 S.K./Md.26) |
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANI |
KANUNDA BELİRTİLEN NİTELİKTE |
--- |
73.821,-- TL para cezası (6331 S.K./Md.26) |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder