25 Ocak 2018 Tarihinde yayınlanan SGK genelgesinde birçok uygulama
ve kontrol mekanizmaları yer almakta, Özellikle bazıları çok kolay ve basit
hata yada ihmallerden meydana gelebilecek olaylardan kaynaklanıp daha sonra
bertaraf edilmesi birhayli zor olabilecek bu düzenlemelerin, önemi nedeniyle
paylaşmayı uygun görüp, dikkatlice gözden geçirilmesini tavsiye ederiz.
T.C.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
Sigorta Primleri Genel
Müdürlüğü
Tarih :
25 Ocak 2018
Sayı :
79961784- 40
Konu :
2015/25 Sayılı Genelgede Değişiklik
GENELGE
2018/4
Bilindiği üzere,
ikamet izni belgesi, yabancı uyruklu kişilerin Türkiye’de yasal olarak ikamet
ettiklerini gösteren belgedir. İkamet izni işlemleri, 6458 sayılı Yabancılar ve
Uluslararası Koruma Kanununun ikinci bölümünde “İkamet” başlığı altında, 19 ile
49’uncu maddeleri arasında düzenlenmiştir.
Söz konusu kanunun 19
uncu maddesinde; Türkiye’de, vizenin veya vize muafiyetinin tanıdığı süreden ya
da doksan günden fazla kalacak yabancıların ikamet izni almaları zorunludur.
İkamet izni, altı ay içinde kullanılmaya başlanmadığında geçerliliğini
kaybedeceği,
27 nci maddesinde;
Geçerli çalışma izni ile 27/2/2003 tarihli ve 4817 sayılı Yabancıların Çalışma
İzinleri Hakkında Kanunun 10 uncu maddesine istinaden verilen Çalışma İzni
Muafiyet Teyit Belgesi, ikamet izni sayılacağı hükmü yer almaktadır.
Yabancıların Çalışma
İzinleri Hakkında Kanunun Uygulama Yönetmeliği’nin Bilimsel, Kültürel ve
Sportif Amaçlarla Kısa Süreli Gelenler başlıklı 52 nci maddesinde “Bilimsel ve
kültürel faaliyetler amacıyla bir ayı aşan ve sportif faaliyetler amacıyla dört
ayı aşan süre ile geçici olarak Türkiye ’ye gelecek yabancıların çalışma izni
talebinde bulunmaları halinde, Türkiye ’de bulunacakları süre için, çalışma
izinleri istisnai olarak verilebilir” denilmekte, muafiyetler başlıklı 55 inci
maddesinin (ı) fıkrasında “Türkiye Futbol Federasyonunca veya Gençlik ve Spor
Genel Müdürlüğünce talepleri uygun bulunan yabancı futbolcular ile diğer sporcu
ve antrenörlerin sözleşmeleri süresince,” çalışma izninden muaf tutulacağı
belirtilmiştir.
6735 Sayılı
Uluslararası İşgücü Kanunun “Çalışma izni muafiyeti” başlıklı 13 üncü
maddesinde, Çalışma izni muafiyeti kapsamında olan yabancıların, çalışma izni
muafiyeti almak kaydıyla çalışabilecekleri,
Çalışma izni muafiyeti
başvuruları yurt içinde doğrudan Bakanlığa, yurt dışında yabancının vatandaşı
olduğu veya yasal olarak bulunduğu ülkedeki Türkiye Cumhuriyeti
büyükelçilikleri ya da başkonsolosluklarına yapılacağı belirtilmiştir.
Diğer taraftan, 5510
sayılı Kanunun;
8 inci maddesinde,
işverenlerin, Kanunun 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında
sigortalı sayılan kişileri, 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde
belirtilen sigortalılık başlangıç tarihinden önce, sigortalı işe giriş
bildirgesi ile Kuruma bildirmekle yükümlü olduğu,
9 uncu maddesinde,
Kanunun 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı
sayılan kişilerin hizmet akdinin sona erdiği tarihten itibaren sigortalığının
sona ereceği, sigortalılığı sona erenlerin durumlarının işverenleri tarafından,
en geç on gün içinde Kuruma bildirmekle yükümlü olduğu, hükümlerine yer
verilmiştir.
Kanun hükümlerinde yer
alan bildirim sürelerine ilişkin mevcut uygulamaların bazı sorunlara yol açtığı
tespit edilmiştir.
Bu itibarla,
uygulamada karşılaşılan sorunlara ilişkin, ünitelerimizde yaşanan tereddütlerin
giderilmesi bakımından; kayıt dışı istihdamla mücadele iş ve işlemlerini
düzenleyen 11/11/2015 tarihli ve 2015/25 sayılı Genelge’de yapılan
değişiklikler aşağıda belirtilmiştir.
11/11/2015 tarihli ve 2015/25 sayılı Genelgenin;
“2.2.1- İşe başlama tarihlerinin tespiti” başlıklı bölümü
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Gelen bilgilerde; 5510
sayılı Kanunun 59 uncu maddesindeki kamu idarelerinin denetim elemanları
dışında kalan kamu idarelerinin kolluk, zabıta, doktor, veteriner, mühendis vb.
memurlarının tutanağı ile çalışmanın belirlenmesi durumunda; tutanak tarihi ile
tutanakta belirtilen işe başlama tarihi arasında farklılık olması halinde
tutanağın tutulduğu tarih, “işe giriş tarihi” olarak kabul edilecektir. Ancak,
tutanak tarihi ile Kuruma bildirilen işe başlama tarihi aynıysa veya Kuruma
bildirilen işe giriş tarihi daha önceki bir tarih ise Kuruma bildirilen işe
giriş tarihi esas kabul edilerek herhangi bir işlem yapılmayacaktır.
Kimlik bildirme formu
2’de, formun işverence onaylandığı tarihten önceki bir tarih işe başlama tarihi
olarak belirtilmiş olsa dahi, formun işverence onaylandığı tarih esas sigortalı
“işe başlama tarihi” olarak kabul edilip gerekli işlemler yapılacaktır. Ancak,
formda belirtilen işe başlama tarihi ile Kuruma bildirilen işe başlama tarihi
aynıysa veya Kuruma bildirilen işe giriş tarihi daha önceyse Kuruma bildirilen
işe giriş tarihi esas kabul edilecektir.
Bununla birlikte,
kimlik bildirme formu-2’nin işverence onaylandığı tarihi takip eden gün ile
yasal süresinde olmak şartıyla Kurumumuza verilmiş işe giriş bildirgesinde
belirtilen işe başlama tarihi arasında 10 gün veya daha az bir sürenin
bulunması halinde işe giriş bildirgesinde yer alan işe başlama tarihi esas
alınarak işlemler yürütülecektir.
Aynı şekilde, yasal
süresinde olmak şartıyla Kurumumuza verilmiş işten ayrılış bildirgesinde
belirtilen işten ayrılış tarihi ile kimlik bildirme formu 2’nin işverence
onaylandığı tarihten önceki gün arasında 10 gün veya daha az bir sürenin bulunması
halinde işten ayrılış bildirgesinde yer alan işten ayrılış tarihi esas alınarak
işlemler yürütülecektir.
Ayrıca, işverenlerce
beyan usulüne dayalı olarak kamu kurum ve kuruluşlarına verilen tüm belgeler
için de kimlik bildirme formu-2’ye ilişkin hükümler uygulanır.
Örnek 1– Ankara ilinde faaliyet gösteren A unvanlı işyeri,
(K) adlı çalışanı için 03/04/2017 Pazartesi günü itibariyle kimlik bildirme
formu-2’yi onaylayarak kolluk kuvvetlerine ibraz etmiştir. İşveren, 11/04/2017
Salı günü işe başlama tarihi olarak belirtilen (K) isimli çalışanı için işe
giriş bildirgesini, bir gün öncesi olan 10/04/2017 tarihinde Kurumumuza
vermiştir. Bu
durumda sigortalının işe girişinin yasal süresi içinde verildiği ve işe giriş
tarihi ile kimlik bildirme formu-2’nin onay tarihi arasında
(03/04/2017-11/04/2017) 10 günden az bir sürenin bulunduğu dikkate alındığında,
sigortalının işe başlama tarihi 11/04/2017 olarak esas alınacaktır.
Örnek 2– Ankara ilinde faaliyet gösteren B unvanlı işyeri,
(L) adlı çalışanı için 14/04/2017 Cuma günü itibariyle kimlik bildirme
formu-2’yi onaylayarak kolluk kuvvetlerine ibraz etmiştir. İşveren, (L) isimli
çalışanı için 24/04/2017 Salı günü işe başlama tarihi olarak belirtilen işe
giriş bildirgesini, işe başlama tarihinden bir önceki gün olan 23/04/2017
tarihinde Kurumumuza vermiştir. Bu durumda, işverenin sigortalının işe giriş
bildirgesini yasal süresi içinde verdiği, işe giriş tarihi ile kimlik bildirme
formu-2’nin onay tarihi arasında (14/04/2017-24/04/2017) 10 günden fazla bir
sürenin bulunmadığı dikkate alındığında, sigortalının işe başlama tarihi
24/04/2017 olarak esas alınacaktır.
Örnek 3– Ankara ilinde faaliyet gösteren C unvanlı işyeri,
(M) adlı çalışanı için 06/04/2017 Perşembe günü itibariyle kimlik bildirme formu-2’yi
onaylayarak kolluk kuvvetlerine ibraz etmiştir. İşveren, (M) isimli çalışanı
için 16/04/2017 Pazar günü işe başlama tarihi olarak belirtilen işe giriş
bildirgesini, işe başlama tarihinden bir önceki gün resmi tatil olduğu için
takip eden ilk iş günü olan 17/04/2017 Pazartesi günü Kurumumuza vermiştir. Bu
durumda, işverenin sigortalının işe giriş bildirgesini yasal süresi içinde
verdiği, işe giriş tarihi ile kimlik bildirme formu-2’nin onay tarihi arasında
(06/04/2017-16/04/2017) 10 günden az bir süre bulunduğu dikkate alındığında,
sigortalının işe başlama tarihi 16/04/2017 olarak esas alınacaktır.
Örnek 4– Ankara ilinde faaliyet gösteren D unvanlı işyeri,
(N) adlı çalışanı için 17/04/2017 Pazartesi günü itibariyle kimlik bildirme
formu-2’yi onaylayarak kolluk kuvvetlerine ibraz etmiştir. İşveren, (N) isimli
çalışanı için 27/04/2017 Perşembe günü işe başlama tarihi olarak belirtilen işe
giriş bildirgesini bir gün sonrasında 28/04/2017 tarihinde Kurumumuza
vermiştir. Bu durumda sigortalının işe giriş bildirgesi yasal süresi içerisinde
Kurumumuza verilmediğinden, işe giriş tarihi ile kimlik bildirme formu-2 onay
tarihi arasında 10 günlük süreye bakılmaksızın kimlik bildirme formu-2’de
işveren onay tarihi işe giriş tarihi olarak 17/04/2017 esas alınacaktır.
Örnek 5– Ankara ilinde faaliyet gösteren E unvanlı işyeri,
(O) adlı çalışanı için işten ayrıldığına ilişkin kimlik bildirme formu-2’yi
03/04/2017 tarihi itibariyle onaylayarak kolluk kuvvetlerine sunmuştur.
İşveren, (O) isimli çalışanı için 24/03/2017 işten ayrılış tarihli olarak
belirtilen işten ayrılış bildirgesini 28/03/2017 tarihinde Kurumumuza
vermiştir. İşten ayrılış tarih ile kimlik bildirme formu-2’nin onaylandığı
tarih arasında (03/04/2017-24/03/2017) 10 günden fazla bir sürenin bulunmadığı
dikkate alındığında, sigortalının işten ayrılış tarihi 24/03/2017 kabul
edilecektir.
Örnek 6– Ankara ilinde faaliyet gösteren F unvanlı işyeri,
(P) adlı çalışanı için işten ayrıldığına ilişkin kimlik bildirme formu-2’yi
04/04/2017 tarihi itibariyle onaylayarak kolluk kuvvetlerine sunmuştur.
İşveren, (P) isimli çalışanı için 18/03/2017 işten ayrılış tarihli olarak
belirtilen işten ayrılış bildirgesini 27/03/2017 tarihinde Kurumumuza
vermiştir. Bu durumda sigortalının işten ayrılış tarihi ile kimlik bildirme
formu-2’nin onaylandığı tarih arasında (04/04/2017-18/03/2017) 10 günden fazla
bir sürenin bulunduğu dikkate alındığında, sigortalının işten ayrılış tarihi
04/04/2017 esas alınarak gerekli işlemler yapılacaktır.
Emniyet Genel
Müdürlüğü tarafından yapılan trafik denetimleri sonucu düzenlenen trafik idari
para cezası karar tutanakları ile ilgili olarak, tutanak tarihi, “işe başlama
tarihi” olarak kabul edilip gerekli işlemler yapılacaktır. Ancak, bu sigortalı
tesciline ilişkin yapılan itirazlarda; ticari araç sürücüsü ile araç sahibi
arasında hizmet akdi ilişkisinin bulunup bulunmadığı hususu ünite idari para
cezası itiraz komisyonunca incelenerek karara bağlanacaktır. Ünite itiraz
komisyonu tarafından karar verilememesi halinde ise konu denetime sevk
edilebilecektir.
Sigortalı çalışması
bir kamu kurum veya kuruluşundan alınacak onay, çalışma izni, çalışma oluru
veya çalışma ruhsatı vb. belgelere bağlı olanlar için, söz konusu belgelerin
onay makamınca onaylanması, olur verilmesi veya sigortalıya ait çalışma izni
alınmasının belirli bir süre gerektirmesi nedeniyle, işyerinde çalışacak
kişilerin çalışma veya iş sözleşmelerinde başka tarihler bulunsa dahi
sigortalının çalışması çalışma izni onay veya oluruna bağlı olduğundan, onay
veya olur tarihinden itibaren bir ay içerisinde sigortalı işe giriş bildirgesi
verilmesi halinde ayrıca bir inceleme ve araştırmaya gidilmeksizin işveren
tarafından verilen işe giriş bildirgesinde yer alan işe başlama tarihi esas
alınacaktır.
Ancak, işverenin
çalışma izin onay veya olur tarihinden itibaren bir ay içerisinde bildirimde
bulunmaması halinde bu defa söz konusu belgelerin onay makamınca onaylanma
tarihi veya olur verilme tarihi, sigortalı işe başlama tarihi olarak kabul
edilip gerekli işlemler yapılacaktır.
Örnek 7- Ankara ilinde
faaliyet gösteren X Özel Eğitim Ltd. Şti., özel eğitim kurumunda çalışmaya
başlayacak öğretmen (A) ile özel eğitim kurumu 1/9/2015 tarihinde çalışma izni
verilmesi istenen eğitim personelinin çalışma izin teklifleri hazırlanarak İl
Milli Eğitim Müdürlüğüne müracaat etmiştir. Valilikçe, 10/9/2015 tarihi
itibariyle çalışma izin teklifi onaylanmıştır. Kurumumuz kayıtları kontrol
edildiğinde (A) nin X Özel Eğitim Ltd. Şti. işyerinden 10/9/2015-10/10/2015
(dahil) tarihleri arasındaki dönemde sigortalı bildirilmediği anlaşılmıştır.
Yapılan incelemeden sonra X Özel Eğitim Ltd. Şti. işyeri adresine
iadeli/taahhütlü Ek-1 de bulunan tebligat gönderilerek (A) nın 10/9/2015 tarihi
itibariyle sigortalılığının sağlanmasına ilişkin belgeler istenecek ve
itirazlara ilişkin hükümler konusunda yapılacak işlemler belirtilecektir. Bu
durumda sigortalıların itiraza ilişkin hükümleri saklı kalmak kaydıyla öğretmen
(A) nın işe başlama tarihi 10/9/2015 olarak kabul edilecek, söz konusu çalışma
izni belgesinin geçerli olduğu ve eğitim kurumun faaliyette olduğu dönemler
için çalıştığı kabul edilerek gerekli işlemler buna göre sonuçlandırılacaktır.
Örnek 8- Ankara ilinde
faaliyet gösteren X Ltd. Şti., su ürünleri toptan satış merkezi için çalışma
izni almak üzere 1/9/2015 tarihinde işletme müdürü (A) ve su ürünleri
kalitesinden sorumlu yönetici (B) ile yapılmış noter onaylı çalışma
sözleşmeleri ile birlikte Ankara İl Gıda, Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğüne
müracaat etmiştir. Çalışma sözleşmelerinde (A) ve (B) nin işe başlama tarihi
15/9/2015 olarak belirtilmiştir. Valilikçe, X Ltd. Şti.’ne 30/9/2015 tarihi
itibariyle çalışma izni verilmiştir. Kurumumuz kayıtları kontrol edildiğinde
(A) ve (B) nin X Ltd. Şti. işyerinden Ekim 2015 döneminde sigortalı
bildirilmediği anlaşılmıştır. Yapılan incelemeden sonra X Ltd. Şti. işyeri
adresine iadeli/taahhütlü Ek-1 de bulunan tebligat gönderilerek (A) ve (B) nin
30/9/2015 tarihi itibariyle sigortalılığının sağlanmasına ilişkin belgeler
istenecek ve itirazlara ilişkin hükümler konusunda yapılacak işlemler belirtilecektir.
Bu durumda sigortalıların itirazlarına ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla
işletme müdürü ve su ürünleri kalitesinden sorumlu yöneticinin işe başlama
tarihi 30/9/2015 olarak kabul edilecek, söz konusu çalışma izni belgesinin
geçerli olduğu ve işletmenin faaliyette olduğu dönemler için çalıştıkları kabul
edilerek gerekli işlemler buna göre sonuçlandırılacaktır.
Örnek 9- İstanbul
ilinde faaliyet gösteren X Ltd. Şti. unvanlı işyerinde çalışmaya başlayacak
olan güvenlik görevlisi (S) için 15.01.2018 tarihinde çalışma oluru almak için
İstanbul Valiliğine müracaat edilmiştir. Valilik tarafından söz konusu kişi
için 25.01.2018 tarihinde olur verilmiştir. Bu durumda işveren tarafından
25.02.2018 tarihine kadar işe giriş bildirgesi verilmesi halinde işe giriş
bildirgesinde yer alan işe başlama tarihi esas alınacaktır.
Yabancı uyruklu
sporcuların spor kulüpleriyle yaptıkları sözleşmeler, ilgili federasyonun
sözleşmeyi onaylamasından sonra sporcuya ikametgâh izni alınabilmesi için kulüp
tarafından Göç İdaresi Genel Müdürlüğü’ ne gönderilmektedir. Göç İdaresi Genel
Müdürlüğü, yabancı uyruklu sporculara ikametgâh izin belgesini kendi
ikametgâhlarında tebliğ etmekte ve bu kişilerin çalışabilmelerinin önündeki
yasal engel ortadan kalkmaktadır. Ayrıca yabancı uyruklu sporcuların ikametgâh
izin belgesi alabilmesi belli bir sürece yayılmakta ve bu sürecin belirsizliği
nedeniyle sporcuların işe başlama tarihlerinin belirlenmesi hususunda bazı
tereddütler ortaya çıkmaktadır. Bu itibarla yabancı uyruklu sporcular için
öngörülen bu işlem süreçlerinin onaya tabi işlemler olması ve bürokratik
işlemlerin öngörülemeyen bir süre içermesi nedeniyle yabancı uyruklu sporcular
adına verilecek işe giriş bildirgelerinin ikametgâh izin belgesinin sporcuya
tebliğ edildiği tarihten itibaren bir ay içerisinde verilmesi halinde ayrıca
bir inceleme ve araştırmaya gidilmeksizin işveren tarafından verilen işe giriş
bildirgesinde yer alan işe başlama tarihi esas alınacaktır.
Ancak sporcuya
ikametgâh izin belgesinin tebliğ edildiği tarihten itibaren bir ay içerisinde
işe giriş bildirgesinin verilmemesi halinde bu defa ikametgâh izin belgesinin
kişiye tebliğ edildiği tarih sporcunun sigortalı işe başlama tarihi olarak
kabul edilip gerekli işlemler yapılacaktır.
Örnek 10– A futbol kulübüne transfer olan (X) isimli yabancı
uyruklu futbolcu, kulübüyle 01.06.2018 tarihinde sözleşme imzalamıştır.
İmzalanan bu sözleşme Türkiye Futbol Federasyonu tarafından 13.06.2018
tarihinde onaylanmıştır. Federasyon onayından sonra Göç İdaresi Genel Müdürlüğü’
ne gönderilen sözleşmeye istinaden sporcuya 01.08.2018 tarihinde ikamet izni
verilmiştir. İkametgâh izin belgesi sporcuya 10.08.2018 tarihinde tebliğ
edilmiştir. Kulüp tarafından sporcunun işe girişinin ikametgâh izin belgesinin
sporcuya tebliğ tarihi olan 10.08.2018 tarihinden itibaren bir ay içerisinde
yani 10.09.2018 tarihine kadar yapılması durumunda işe giriş bildirgesinde yer
alan işe başlama tarihi esas alınacaktır.
Örnek 11- B basketbol
kulübüne transfer olan (Y) isimli yabancı uyruklu sporcu, basketbol kulübüyle
02.08.2018 tarihinde sözleşme imzalamıştır. İmzalanan bu sözleşme Türkiye
Basketbol Federasyonu tarafından 09.08.2018 tarihinde onaylanmıştır. Federasyon
onayından sonra Göç İdaresi Genel Müdürlüğü’ne gönderilen sözleşmeye istinaden
sporcuya 05.09.2018 tarihinde ikamet izni verilmiş ve ikametgâh izin belgesi
söz konusu sporcuya
19.09.2018 tarihinde
tebliğ edilmiştir. Kulüp tarafından sporcunun işe girişinin ikametgâh izin
belgesinin tebliğ edildiği tarih olan 19.09.2018 tarihinden sonraki bir ay
içerisinde (en son 19.10.2018) yapılmaması durumunda işverenden, sporcuya
ikametgâh izin belgesinin tebliğ edildiği tarih olan 19.09.2018 tarihi için işe
giriş bildirgesi istenecek, işveren tarafından verilmemesi durumunda işe giriş
bildirgesi Kurumumuzca re’sen düzenlenecektir.
Türk uyruklu
sporcuların spor kulüpleriyle yaptıkları sözleşmeler onay için ilgili
federasyona gönderilmekte, sözleşmelerin ilgili federasyonca onaylanması ile
birlikte sporculara resmi müsabakalara çıkma izni verilmektedir. Bu işlem
süreçlerinin onaya tabi işlemler olması nedeniyle sporcuların işe giriş
bildirgelerinin hangi tarihlerde olacağı konusunda bazı tereddütler
yaşanmaktadır. Bu tereddütlerin giderilmesine yönelik söz konusu sporcuların
kulüpleri ile yaptıkları sözleşmelerin onaylanmasından itibaren bir ay
içerisinde işe giriş bildirgelerinin verilmiş olması halinde ayrıca bir
inceleme ve araştırmaya gidilmeksizin işveren tarafından verilen işe giriş
bildirgesinde yer alan işe başlama tarihi esas alınacaktır.
Ancak sporcu
sözleşmesinin ilgili federasyonca onayından itibaren bir ay içerisinde işe
giriş bildirgesi verilmemesi halinde bu defa sözleşmenin federasyonca
onaylandığı tarih sigortalı işe başlama tarihi olarak kabul edilip gerekli
işlemler yapılacaktır.
Örnek 12– C voleybol kulübüne transfer olan (X) isimli Türk
uyruklu voleybolcu kulübüyle 03.08.2018 tarihinde sözleşme imzalamıştır.
İmzalanan bu sözleşme Türkiye Voleybol Federasyonu tarafından 13.08.2018
tarihinde onaylanmıştır. Federasyonun sözleşmeyi onayladığı 13.08.2018
tarihinden itibaren bir ay içerisinde yani 13.09.2018 tarihine kadar işe giriş
bildirimini yapması halinde işe giriş bildirgesinde yer alan işe başlama tarihi
esas alınacaktır.
Örnek 13– D futbol kulübüne transfer olan (Y) isimli Türk
uyruklu futbolcu kulübüyle 06.08.2018 tarihinde başlamak üzere sözleşme
imzalamıştır. İmzalanan bu sözleşme Türkiye Futbol Federasyonu tarafından
14.08.2018 tarihinde onaylanmıştır. Federasyonun sözleşmeyi onayladığı
14.08.2018 tarihinden itibaren bir ay içerisinde (en son 14.09.2018 tarihinde)
işe giriş bildirimini yapmaması durumunda işverenden federasyonun sözleşmeyi
onayladığı
14.08.2018 tarihi için
işe giriş bildirgesi istenecek, işveren tarafından verilmemesi durumunda
Kurumumuzca işe giriş bildirgesi re’sen düzenlenecektir.
Ayrıca yerli ve
yabancı uyruklu sporcularla ilgili olarak Kurumumuz denetim ve kontrolle
görevli memurları ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının denetim elemanları
tarafından yapılan soruşturma, inceleme ve araştırmalar neticesinde sporcuların
işe başlama tarihlerinin daha önceki bir tarih olarak tespit edilmesi durumunda
denetim ve kontrolle görevli memurların tespit ettiği tarihler işe başlama
tarihi olarak kabul edilecektir.
Örnek 14- E voleybol
kulübüne transfer olan (X) isimli Türk uyruklu sporcu kulübüyle
01.11.2018 tarihinde
başlamak üzere sözleşme imzalamıştır. İmzalanan bu sözleşme Türkiye Voleybol
Federasyonu tarafından 09.11.2018 tarihinde onaylanmıştır. İşveren sigortalı
adına
15.11.2018 tarihinde
16.11.2018 tarihi için işe giriş bildirgesi vermiştir. Ancak Kurumumuz denetim
ve kontrolle görevli memurlarınca yapılan denetimlerde söz konusu sporcunun
işyerinde 15.10.2018 tarihinde çalışmaya başladığı tespit edilmiştir. Bu durumda
kişinin
16.11.2018 tarihli işe
giriş bildirgesi iptal edilecek, işverenden 15.10.2018 tarihi için söz konusu
sporcu adına işe giriş bildirgesi istenilecek, verilmemesi durumunda işe giriş
bildirgesi Kurumumuzca re’ sen düzenlenecektir.
KADİM Servislerince,
vergi dairelerinden işyeri durum tespit tutanağı/yoklama fişlerinin alınması
durumunda; alınan bu fişlerde yer alan çalışan sayısı ile aylık prim ve hizmet
belgesinde bildirilen çalışan sayısı karşılaştırılarak, sayının mutabık olması
durumunda herhangi bir işlem yapılmayacak, sayının aylık prim ve hizmet
belgesindeki sayıdan az olması durumunda farklılık bir yazı ile ilgili vergi
dairesine bildirilecek, sayının yoklama fişinde fazla olması durumunda ise,
kişilerin kimlik bilgileri var ise işe başlama tarihi olarak tutanak tarihi
esas alınmak suretiyle re’sen işlem yapılacak, kimlik bilgileri yok ise ilgili
işyerinin denetimi için konu sosyal güvenlik denetmenliğine intikal
ettirilecektir.
“2.3.1.1. (4/a)
sigortalıları yönünden yapılacak işlemler” başlıklı bölümüne yedinci
paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
PTT memurlarınca
yapılan tebligatların, resmi kuruluşlarca düzenlenen belge (tutanak)
niteliğinde olması nedeniyle iş yerlerine yapılan tebligatların, PTT memurları
tarafından 7201 sayılı Kanuna uygun olarak yapıldığının ve işyerine tebliğ
edilen mazbataların üzerine “işyeri çalışanı”, “işyeri daimi çalışanı”,
“görevli sekreter” gibi ibarelerin yazıldığının tespiti halinde bu bilgi ve
belgeler uyarınca tebligatın teslim alındığı tarih için re ‘sen sigortalılık
sağlanacaktır. Bununla birlikte işveren tarafından tebligatı teslim alan
kişinin kendi çalışanı olmadığı, komşu işyeri sahibi/çalışanı olduğu veya söz
konusu kişinin birinci veya ikinci derece (eş dâhil) hısmı olduğu için
işyerinde bulunduğu, çalışmasının olmadığı ve ziyaret nedeniyle işyerine
geldiği şeklinde yapılabilecek itirazlar, sunulacak belgelerin ve tebligat
alındısında ismi bulunan kişi ile işverenin beyanlarının incelenmesi suretiyle
ünite itiraz komisyonlarınca değerlendirilecektir.
Yukarıda belirtilen
değişiklik hükümleri, yapılan tespitler neticesinde, Kurumumuzca tespit edilen
günlere ait belgelerin düzenlenmesi için işverenlere gönderilen yazının tebliğ
edilmemiş olması, tebliğ edilmiş olmakla birlikte henüz işverence belgelerin
Kuruma verilmemesi veya işverence işleme itirazda bulunulması yahut tahakkuk
etmiş ancak tahsilatı yapılmamış idari para cezaları ve prim tutarlarına
ilişkin tespitler yönünden bu Genelge hükümleri ve diğer mevzuat hükümleri ile
birlikte uygulanacaktır.
Bu Genelge hükümleri
yayımı tarihi itibariyle yürürlüğe girer.
2015/25 sayılı
Genelgede değişiklik yapılmasına ilişkin 28/04/2017 tarihli ve 2017/19 sayılı
Genelge bu genelgenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren yürürlükten kaldırılmıştır.
Bilgi edinilmesini ve
gereğini rica ederim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder