27 Ocak 2016 Çarşamba

SGK PRİM DESTEĞİ HAKKINDA UYGULAMA VE DÜŞÜNCELER

DESTEK UYGULAMASI

6661 sayılı torba yasanın 17. Maddesi uyarınca (Resmi Gazete’de yayınlanarak) yeni asgari ücret nedeniyle yapılacak devlet desteği miktar ve uygulama kesinleşti. Uygulama kısaca şöyle;
2015 yılı ocak ayında Günlük 85,-- TL ve altında “Prime esas günlük kazancı” olan çalışanların gün toplamı tespit edilecek.
2016 Yılı ocak ayında toplam gün sayısı belirlenecek. Ve bu sayı 3,33 ile çarpılacak.
a)      Bulunan gün sayısı 2015 yılı gün sayısından küçükse bulunan tutar
b)      Bulunan gün sayısı 2015 yılı gün sayısından büyükse 2015 yılı gün sayısı ile çarpılarak bulunan tutar
Kadar Hazine katkısı hesaplanır.

Örnek ;
Ocak 2015’de çalışanların 85.—TL ve altında olan toplam gün sayısı (20 kişi * 30 gün ) 600 gün olsun;
600 gün * 3,33 = 1.998,--  Hazine katkısı hesaplanır.
a)      2016 yılında çalışan sayısı toplam gün sayısı 600 ve üzerindeyse 1.998,00 TL katkı’dan yararlanacaktır.
b)      2016 yılında çalışan sayısı varsayalım 15 kişi ise 15*30*3,33 = 1.498,50 TL katkı’dan yararlanılacaktır.
Bunun SGK bildirgelerin nasıl yansıtılacağı konusu ise 17. Maddenin 10. Bendine göre “Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığının görüşleri alınmak suretiyle Kurum tarafından belirlenir.”
Açıklama yada uygulamayı bekleyeceğiz.
Ancak aynı maddenin “b” bendi “2016 yılı içinde ilk defa bu Kanun kapsamına alınan işyerlerinden bildirilen sigortalılara ilişkin toplam prim ödeme gün sayısının” hükmüyle bir adaletsizliğe yol açmaktadır. Yeni kurulan işletmelere herhangi bir kıstas getirilmemiştir. ( Doğal olarak geçmişle kıyaslama yapılamaz ) Görünen haliyle 2016 yılında işyeri tescil ettirenler hiçbir kıyasa bakılmaksızın tüm çalışanları için destek alacaklardır.
Eski kurumlarda da 2016 yılından itibaren işe alınanlar için kıyaslama yapılmaksızın gün toplamları hesaplamaya katılabilir ve benzer bir avantaj sağlanabilir ve bu adaletsizliğin kısmen önüne geçilebilirdi.

DESTEĞİN KAYITLARA NASIL AKTARILACAĞI

Burada önemli bir konu da bu bu desteğin kayıtlara nasıl aktarılacağıdır. 5510 sayılı yasanın genel hükmü  (81.madde “…Hazineden karşılanan prim tutarları, işverenler bakımından gelir ve kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınmaz.” )  bu tür bir desteğin maliyet yada gider unsuru olamayacağı yönündedir. Ve tabi bu destek doğrudan işverene yapılan bir destektir. Halen uygulanmakta olan % 5 ‘lik destek gibi işveren hissesinden tenzil edilerek kayda alınması kanımca doğru olacaktır.

Önce gider yada maliyet kaydına aktarılarak bir gelir hesabına karşılığının aktarılması kayden mümkün görünse de 5510 sayıl yasanın genel hükmüne göre bu yöntemin uygulanmasını doğru bulmadığımı söyleyebilirim. Çünkü gider ve maliyet hesaplamalarından bu tutarların düşülerek hesap yapılması gibi bir ek külfet ortaya çıkacaktır. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder