DESTEK
UYGULAMASI
6661 sayılı torba yasanın 17. Maddesi uyarınca (Resmi
Gazete’de yayınlanarak) yeni asgari ücret nedeniyle yapılacak devlet desteği
miktar ve uygulama kesinleşti. Uygulama kısaca şöyle;
2015 yılı ocak ayında Günlük 85,-- TL ve altında “Prime esas günlük kazancı” olan çalışanların
gün toplamı tespit edilecek.
2016 Yılı ocak ayında toplam gün sayısı belirlenecek. Ve bu
sayı 3,33 ile çarpılacak.
a)
Bulunan gün sayısı 2015 yılı gün sayısından küçükse bulunan tutar
b)
Bulunan gün sayısı 2015 yılı gün sayısından büyükse 2015 yılı gün sayısı
ile çarpılarak bulunan tutar
Kadar Hazine katkısı hesaplanır.
Örnek ;
Ocak 2015’de çalışanların 85.—TL ve altında olan toplam
gün sayısı (20 kişi * 30 gün ) 600 gün olsun;
600 gün * 3,33 = 1.998,-- Hazine katkısı hesaplanır.
a)
2016 yılında çalışan sayısı toplam gün sayısı 600 ve üzerindeyse 1.998,00
TL katkı’dan yararlanacaktır.
b)
2016 yılında çalışan sayısı varsayalım 15 kişi ise 15*30*3,33 = 1.498,50
TL katkı’dan yararlanılacaktır.
Bunun SGK bildirgelerin nasıl yansıtılacağı konusu ise
17. Maddenin 10. Bendine göre “Bu
maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığının görüşleri alınmak
suretiyle Kurum tarafından belirlenir.”
Açıklama yada uygulamayı bekleyeceğiz.
Ancak aynı maddenin “b” bendi “2016 yılı içinde ilk defa bu Kanun kapsamına alınan işyerlerinden
bildirilen sigortalılara ilişkin toplam prim ödeme gün sayısının” hükmüyle
bir adaletsizliğe yol açmaktadır. Yeni kurulan işletmelere herhangi bir kıstas
getirilmemiştir. ( Doğal olarak geçmişle kıyaslama yapılamaz ) Görünen haliyle
2016 yılında işyeri tescil ettirenler hiçbir kıyasa bakılmaksızın tüm
çalışanları için destek alacaklardır.
Eski kurumlarda da 2016 yılından itibaren işe alınanlar
için kıyaslama yapılmaksızın gün toplamları hesaplamaya katılabilir ve benzer
bir avantaj sağlanabilir ve bu adaletsizliğin kısmen önüne geçilebilirdi.
DESTEĞİN
KAYITLARA NASIL AKTARILACAĞI
Burada önemli bir konu da bu bu desteğin kayıtlara nasıl
aktarılacağıdır. 5510 sayılı yasanın genel hükmü (81.madde “…Hazineden
karşılanan prim tutarları, işverenler bakımından gelir ve kurumlar vergisi
matrahının tespitinde gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınmaz.” ) bu tür bir desteğin maliyet yada gider unsuru
olamayacağı yönündedir. Ve tabi bu destek doğrudan işverene yapılan bir
destektir. Halen uygulanmakta olan % 5 ‘lik destek gibi işveren hissesinden
tenzil edilerek kayda alınması kanımca doğru olacaktır.
Önce gider yada maliyet kaydına aktarılarak bir gelir
hesabına karşılığının aktarılması kayden mümkün görünse de 5510 sayıl yasanın
genel hükmüne göre bu yöntemin uygulanmasını doğru bulmadığımı söyleyebilirim. Çünkü
gider ve maliyet hesaplamalarından bu tutarların düşülerek hesap yapılması gibi
bir ek külfet ortaya çıkacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder