Ülkemizde 5604 sayılı yasanın 28 Mart 2007 tarih ve
26476 sayılı resmi gazetede yayımlanmasıyla Mali Tatil yasal statü kazanmıştır.
Yasanın gerekçesinde;
“Muhasebe Meslek mensupları ve personeli, başta meslek
yasasında belirtilen işler olmak üzere çeşitli yasalar nedeniyle meydana çıkan,
güncel mali ve ekonomi ile ilgili işler nedeniyle yoğun ve yorucu bir iş
temposuyla çalışmakta, ruhen ve bedenen yorulmakta ve kendilerine ayrılan bir
tatil zamanı olmadığından dolayı yeterince dinlenememektedirler. Bu durum,
muhasebe işlemlerinin, mali işlemlerin ve diğer çeşitli işlerin verimini
düşürmekte, düzenli olarak yürütülmesini engellemekte, ülke ekonomisine ve
sosyal hayata olumsuz etkileri olmaktadır” ifadesi yer almaktadır.
Anılan düzenleme ile mali tatil her yıl Temmuz ayının
birinci günü başlar ve Temmuz ayının yirmisini takip eden gün son bulur. Burada
sözü edilen günlerin tatil olması halinde takip eden ilk iş gününde başlayacağı
yine yasal olarak düzenlenmiştir.
Yine aynı düzenleme ile tatil süresince verilmesi
zorunlu ve yasa dahilinde söz edilen bildirim ve beyannamelerin mali tatilin
bildiriminden itibaren yedi gün süre ile uzayacağı da hüküm altına alınmıştır.
Mali tatil süresi içerisinde verilmesi gereken
bildirim ve beyannamelerin verilme süreleri ile yine aynı sürede yer alan
ödemelerin yasal düzenleme doğrultusunda yedi gün uzayacağı tabiidir.
Mali Tatil kavramı göz önüne alındığında mali
işlemlerle ilgili her işlemin bu kapsamda değerlendirilebileceğine dair bir
kanıya yada sonuca varmak yanlıştır. Her yıl düzenleme ile ilgili sonucun
değerlendirilebilmesi için mali tatilin bitiş tarihi olan Temmuz tarihinin
tatil olup olmaması önem arz etmektedir.
Ülkemizde Mali Tatile rastlayan bazı süreler tatilin
son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamış olacaktır.
Kapsamdaki beyanların son tarihleri ile ödeme süreleri
de mali tatilden etkilenmektedir. Bu durum sadece mali tatil nedeniyle bildirim
ve beyanı uzayan işlemlerle bağlantılıdır. Ödeme süreleri yedi günlük süreye üç
günlük sürenin ilave edilmesi ile oluşturulmuş ancak ay aşımı olması mümkün
kılınmamıştır.
Mali Tatil yukarda da açıkladığımız işlemler
çerçevesinde düzenlemeler yapmaktadır, beyan ve ödemeler sınırında. Bunlar kısmen
incelemeye başlama vergi dairelerinde dava açma gibi bazı süreleri de
kapsamaktadır. Ancak yasanın tarafları açısından bakıldığında ki bu genel
olarak Meslek Mensuplarıdır, kapsamın geniş çaplı olduğunu düşünmek mümkün
değildir.
Yine adıgeçen yasanın 3.maddesi “Vergi Usul Kanunu
hükümlerine göre belirli sürelerde yapılması gereken muhasebe kayıt süreleri,
bildirim süreleri ve vergiyle ilgili işlemlere ilişkin dava açma süreleri malî
tatil süresince işlemez. Belirtilen süreler malî tatilin bitiminden itibaren
tekrar işlemeye başlar” şeklinde olduğundan kayıt süreleri ile ilgili VUK
düzenlemelerinin de bu yasadan etkilenmediğini bilmek gerekir.
2015 Yılı takvimine göre süreler ile ilgili gerçekleşme
tablo halinde aşağıdadır;
BEYANNAME
|
DÖNEMİ
|
BEYAN TARİHİ
|
SON ÖDEME TARİHİ
|
FORM
Ba ve FORM Bs
|
Haziran
|
31.07.2015
|
-
|
DAMGA
VERGİSİ
|
Haziran
|
27.07.2015
|
30.07.2015
|
MUHTASAR
(AYLIK)
|
Haziran
|
27.07.2015
|
30.07.2015
|
MUHTASAR
(ÜÇ AYLIK
|
Nisan - Haziran
|
27.07.2015
|
30.07.2015
|
KATMA
DEĞER VERGİSİ
|
Haziran
|
27.07.2015
|
30.07.2015
|
BANKA
SİGORTA M.VERGİSİ
|
Haziran
|
27.07.2015
|
30.07.2015
|
ÖZEL
TÜKETİM VERGİSİ
|
Haziran
|
27.07.2015
|
30.07.2015
|
SGK
AYLIK PRİM HİZMET BELGESİ
|
Haziran
|
27.07.2015
|
31.07.2015
|